Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.
Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
Du tror starkt på kristendomen som sanning. Men låt oss titta närmare: Vad gör att kristendomen känns som "sanning" för dig? Personliga upplevelser, Bibelns texter, traditioner? Det är helt okej att ha sådana känslor. Människan har en fantastisk förmåga att skapa berättelser som ger mening och tröst. Men här kommer game changern: Religioner, inklusive kristendomen, ser ut att vara just det. Skapade fantasier, formade av människor genom historien, inte gudomliga uppenbarelser. De kan inte mäta sig med vetenskapens metoder, som bygger på testbara hypoteser, upprepningsbara experiment och falsifierbarhet.
Tänk på det så här:
Historisk kontext visar mänsklig skapelse. Bibeln skrevs av människor under hundratals år, influerad av tidigare myter från Mesopotamien, Egypten och Grekland. Syndfloden liknar Gilgamesheposet. Jesu mirakel har paralleller till andra gudar som Dionysos eller Osiris. Det ser ut som kulturell evolution, inte gudomlig diktat. Om det var "sanningen", varför så många versioner och tolkningar? Kristendomen har splittrats i tusentals denominationer. Katoliker, protestanter, ortodoxa. Alla med "sanningen" men olika åsikter om dop, helgon, helvetet osv. Det känns mer som mänskliga fantasier som anpassas efter tid och plats, inte en enhetlig gudomlig plan.
Vetenskapen övertrumfar fantasier. Vetenskapen har levererat verkliga game changers: Vacciner som utrotar sjukdomar (inte böner), evolution som förklarar livets mångfald (inte en skapelse på sex dagar), kosmologi som visar universums ålder på 13,8 miljarder år (inte Bibelns tidslinje på cirka 6000 år). Dessa bygger på bevis som vem som helst kan verifiera och falsifiera. Religion bygger på tro utan bevis. "Tro utan att se". Om en gud existerar, varför gömma sig så bra att vetenskapen aldrig hittar spår? Ondskans problem (varför låter en allgod gud barn lida?), doldhetens problem (varför inte visa sig tydligt?). Dessa är logiska hål som religioner patchar med fler fantasier, som "Guds mystiska vägar".
Psykologi förklarar varför vi tror på fantasier. Vår hjärna älskar mönster och berättelser. Antropologer visar hur religioner uppstår för att förklara det okända, bygga gemenskap och hantera dödsångest. Det är inte "sanning". Det är evolutionärt användbart, men inte faktabaserat. Studier visar att religiösa upplevelser kan simuleras med droger, meditation eller hjärnstimulering. Inget övernaturligt krävs.
Nu till den riktiga game changern: Falsifierbarhet. Vetenskapen är stark för att den kan bevisas fel och blir starkare när den inte gör det. Vad skulle falsifiera din tro? Om arkeologi visar att Exodus aldrig hände (vilket den gör. Ingen bevis för miljontals slavar i Egypten), eller om Bibelns profetior misslyckas (många har tolkats om i efterhand), ändrar det något? För mig som ateist: Visa mig en verifierbar mirakel, som en amputerad lem som växer ut under kontrollerade former, eller Bibeln med exakt kunskap om kvantfysik som ingen kunde veta då. Det skulle skaka min världsbild!
Vad säger du? Vad är ditt starkaste argument för att kristendomen inte bara är en vacker fantasi, utan faktisk sanning som slår vetenskapen? Är det personliga vittnesbörd, som känns sant för dig men inte är bevisbart för andra? Eller något mer konkret?