2026-01-31, 15:39
Medlem
Moobs avatar
Tja!

Är det sämre att backa in bilen i garaget, om det är ett tätt och oventilerat utrymme med betongväggar? Avgaserna kommer ju längre in och borde ta längre tid att vädra ut, än om jag backar ut istället och har avgasröret rätt nära utfarten?

Hur brukar ni göra med era bilar? Rätt skönt att slippa backa ut med dålig sikt och folk och bilar som passerar där.
Citera
2026-01-31, 15:44
Medlem
hippilis avatar
Om jag inte parkerar så jag behöver komma åt skuffen eller flaket backar jag alltid in för att det är lättare ta sej ut och om bilen inte vill starta
Citera
2026-01-31, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Om jag inte parkerar så jag behöver komma åt skuffen eller flaket backar jag alltid in för att det är lättare ta sej ut och om bilen inte vill starta
samma här
Citera
2026-01-31, 15:53
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Stänger du inte in avgaser då då?
Citera
2026-01-31, 16:04
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Stänger in avgaser? Nej dom blåser ju runt så dom stannar inte kvar där
Citera
2026-01-31, 16:58
Medlem
Citat:
Tja!

Är det sämre att backa in bilen i garaget, om det är ett tätt och oventilerat utrymme med betongväggar? Avgaserna kommer ju längre in och borde ta längre tid att vädra ut, än om jag backar ut istället och har avgasröret rätt nära utfarten?

Citat:

På vilket sätt är avgaserna ett problem?

För ämnet: jag har inget garage, parkerar på uppfarten framför huset. Med fronten inåt.
Citera
2026-01-31, 18:20
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
På vilket sätt är avgaserna ett problem?

För ämnet: jag har inget garage, parkerar på uppfarten framför huset. Med fronten inåt.
Det är inte bara ett garage för bilen utan har även arbetsbänk och förvaring där. Och vill inte att det ska stinka avgas när man kommer hem på kvällen och kör in bilen igen.
Citera
2026-01-31, 22:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Det är inte bara ett garage för bilen utan har även arbetsbänk och förvaring där. Och vill inte att det ska stinka avgas när man kommer hem på kvällen och kör in bilen igen.
Att backa in i ett garage tar väl max 30 sekunder och dessutom lär väl garaget ha ventilation eller i alla fall inte vara tätt, så avgaserna vädras givetvis ut. Inget som helst problem skulle jag säga. Jag backar alltid in på 99% av alla parkeringsplatser och så även i garaget och jag har inga bekymmer med det.
Citera
2026-02-01, 09:10
Medlem
Ja, rent avgasmässigt är det bättre att köra in bilen med nosen först.
Säkerhetsmässigt så är det nog bättre att backa in bilen. Detta eftersom när man skall köra ut har man bättre överblick ifall någon går utanför, så de inte blir påkörda.

Skademässigt på bilen så är det nog bättre att köra in bilen och sedan backa ut. Det är troligen lättare att backa in i något i garaget om man backar in bilen än om man backar ut bilen.
Det sista kan man dock ifrågasätta.

Skaffa en elbil så har du inte bekymret med avgaser
Dock får du andra bekymmer istället.
Citera
2026-02-01, 17:49
Moderator
Rubrik uppdaterad, tidigare: Garage

/Moderator
Citera
2026-02-01, 23:12
Moderator
Neksnors avatar
Enda nackdelen med att backa in är väl att tomgångskörning blir dummare än vanligt och att dåligt förbrända avgaser vid kallstart (om nu det är ett problem med moderna motorer) riskerar att missfärga väggen alldeles bakom avgasrören?

Personligen föredrar jag att parkera så att jag slipper backa ut.
Citera
2026-02-02, 17:05
Medlem
Moobs avatar
jag får helt enkelt testa och se, har nyligen fått ett garage så vet inte hur jag kommer göra, men kom att tänka på att avgasern hamnar längre in om man backar som jag tänkte.

Det var inte helt lätt att backa heller då det var riktig tight och man få väl fälla in sidospeglarna kanske. Måste desstutom svänga samtidigt då det inte finns utrymme för att ställa bilen rakt mot garageöppningen när man backar, men vad fan, blir nog inte så knepigt efter ett par gånger.

Avgaserna lär iaf inte ventileras ut medan jag kör ut bilen på morgonen. FÅr föröska undivka tomgång och köra på en gång. Varmgarage också, så behöver inte vänta lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in