2026-01-31, 16:24
Medlem
"Judarna hade gjort en revolutionerande uppfinning, som garanterade fortbeståndet för deras nationalitetskänsla för tusentals år framåt i det mest egendomliga förhållanden. Omgivna av hundratals gudar och gudinnor framhärdade de i sitt påstående att det fanns endast en enda gud, och att de själva var det av denne ene och ende guds utvalda folket.

Judarna skrev samman sin historia och sina uppfattningar om världen till en religion. Befallningar och budord reglerades visserligen endast judarnas inbördes liv och leverne. Utomstående, hedningar, dem fick man dräpa och deras kvinnor fick man våldföra sig på."

Från "Evas döttrar" som bygger på historiska dokument samt på de mest kända internationella undersökningarna.
Citera
2026-01-31, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Och vad innebär det i praktiken?

Att man t.ex på ett ärligt och objektivt sätt redovisar vad som talar för och emot en teori. Detta vet vi och detta vet vi inte typ. Inte lägga fram undervisning som om den vore ett faktum eller en självklarhet.
Citera
2026-01-31, 16:28
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Att man t.ex på ett ärligt och objektivt redovisar vad som talar för och emot en teori. Detta vet vi och detta vet vi inte typ. Inte lägga fram undervisning som om den vore ett faktum eller en självklarhet.
Och det menar du skulle lösa samhällets problem med depression, överdriven pillerkonsumtion och återge hoppet till människor?
Citera
2026-01-31, 16:28
Medlem
Bando-Meidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Judarna hade gjort en revolutionerande uppfinning, som garanterade fortbeståndet för deras nationalitetskänsla för tusentals år framåt i det mest egendomliga förhållanden. Omgivna av hundratals gudar och gudinnor framhärdade de i sitt påstående att det fanns endast en enda gud, och att de själva var det av denne ene och ende guds utvalda folket.

De lärde denna "uppfinning" i den babyloniska fångenskapen. Egyptierna var annars först med begreppet, under atenismen.
Citera
2026-01-31, 16:32
Medlem
Citat:
Och det menar du skulle lösa samhällets problem med depression, överdriven pillerkonsumtion och återge hoppet till människor?

Nej finns inga garantier. Men skulle ju inte minska möjligheterna iallafall. Finns otaliga exempel på människor som mår bättre, känner sig lugnare inombords och hittar meningsfullhet genom att ha ett hopp eller en tro. Både unga och äldre som sitter på äldreboendet.
Citera
2026-01-31, 16:33
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Nej finns inga garantier. Men skulle ju inte minska möjligheterna iallafall. Finns otaliga exempel på människor som mår bättre, känner sig lugnare inombords och hittar meningsfullhet genom att ha ett hopp eller en tro. Både unga och äldre som sitter på äldreboendet.
Jag förstår inte vad det är i Big Bang-teorin som skulle ta bort människors hopp eller tro. Kan du hjälpa mig att förstå det?
Citera
2026-01-31, 16:40
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Jag förstår inte vad det är i Big Bang-teorin som skulle ta bort människors hopp eller tro. Kan du hjälpa mig att förstå det?

Många föredrar nog att känna sig som en helig person skapad av gud vs att bara vara en hungrig primat på jakt efter honor och frukt.
Citera
2026-01-31, 16:41
Medlem
Citat:

Jag menar hela paketet, så kanske du förstår lättare. Abiogenes, utvecklingsläran. Som tar bort all möjlighet till en eventuell högre intelligens som eventuellt skulle kunna ligga bakom allt liv. Det ger eventuellt också möjlighet till ett bättre liv än det helvete till liv som många lever på jorden nu.
Citera
2026-01-31, 16:44
Medlem
Citat:
Det finns också massor av människor som mår sämre av sin tro eftersom de aldrig lyckas leva upp till kraven på renlärighet, att älska din nästa eller att följa Bibelns lära. De som tror att alla andra talar i tungor på riktigt, de som undrar varför Gud inte älskar dom nog eftersom deras böner inte blir hörda mm.

En tro betyder inte lugn och ro i själen eftersom tvivlet alltid finns där. När man läser Bibeln och förstår att mycket inte kan stämma men det borde stämma eftersom det är Guds ord, när man undrar varför det är så mycket död från Guds sida, varför Gud verkar ha två olika personligheter och när man ser att pastorn i kyrkan beter sig värre än den ateistiske grannen.
Citera
2026-01-31, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Det finns också massor av människor som mår sämre av sin tro eftersom de aldrig lyckas leva upp till kraven på renlärighet, att älska din nästa eller att följa Bibelns lära. De som tror att alla andra talar i tungor på riktigt, de som undrar varför Gud inte älskar dom nog eftersom deras böner inte blir hörda mm.

En tro betyder inte lugn och ro i själen eftersom tvivlet alltid finns där. När man läser Bibeln och förstår att mycket inte kan stämma men det borde stämma eftersom det är Guds ord, när man undrar varför det är så mycket död från Guds sida, varför Gud verkar ha två olika personligheter och när man ser att pastorn i kyrkan beter sig värre än den ateistiske grannen.

Visst är det så. Ett viktigt perspektiv till diskussionen som du anger. Dock finns det bevisligen människor som själva säger sig må bättre av sin tro. Plus att man märker på människor i andra länder att de lider av mindre psykisk ohälsa. Jag har redan sagt att jag inte har några bevis för detta, men det är intressant att fundera kring.
Citera
2026-01-31, 16:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag menar hela paketet, så kanske du förstår lättare. Abiogenes, utvecklingsläran. Som tar bort all möjlighet till en eventuell högre intelligens som eventuellt skulle kunna ligga bakom allt liv. Det ger eventuellt också möjlighet till ett bättre liv än det helvete till liv som många lever på jorden nu.
Det gör den inte, teorin beskriver universums utveckling från en extremt het och tät början och hur det har expanderat och utvecklats sedan dess. Den förklarar alltså universums tillstånd efter "big bang", men inte vad som orsakade den ursprungliga explosionen eller vad som eventuellt fanns före den.

Där har du möjlighet för högre intelligens.
Citera
2026-01-31, 17:02
Medlem
Citat:
Det gör den inte, teorin beskriver universums utveckling från en extremt het och tät början och hur det har expanderat och utvecklats sedan dess. Den förklarar alltså universums tillstånd efter "big bang", men inte vad som orsakade den ursprungliga explosionen eller vad som eventuellt fanns före den.

Där har du möjlighet för högre intelligens.

Nej inte om man utgår från att livet uppstått av sig själv och sedan utvecklats genom slumpvisa olyckor. Att vi bara är molekyler som lever ett tag och sedan försvinner för gott.

Att leva utifrån dessa kriterier är inte direkt upplyftande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in