2026-01-30, 15:40
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Nu är det du som förenklar gullet. En smörgås kan ge energi snabbt, men den är ofta mer snabbspikig i blodsocker och mindre näringskomplett per kalori. En stabil kolhydrat är långt bättre.
Du skrev att det var ett LÅGT näringsintag din pajas, återgå till drogerna istället för att diskutera saker du uppenbart har noll koll på.
Citera
2026-01-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Han kom iofs tvåa i VM-femmilen för knappt ett år sen.

Jag tror det finns någon bild att skidåkare skulle äta bara "nyttigt". Saken är de behöver massa energi, då får det bli en del juice osv. Man kan inte bara äta broccoli.

Du behöver vitaminer och mineraler för att tillgodogöra dig energin i maten du äter.
Citera
2026-01-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Du skrev att det var ett LÅGT näringsintag din pajas, återgå till drogerna istället för att diskutera saker du uppenbart har noll koll på.

Tror du att smörgåsar är näringstätt?
Citera
2026-01-30, 15:54
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Nu försöker du ändra dig i efterhand för att du vet att du har gjort bort dig, du skrev inte någonting om näringstäthet. Du skrev att näringsintaget var för LÅGT. Och om Poromaa åt bröd med lågt GI-värde så är det absolut inga problem att äta mackor till frukost. Det är inga större problem att äta vitt bröd heller om du har en extrem insulinkänslighet ändå vilket de flesta elitidrottare har. Så sluta nu låtsas som att du har koll på läget.

Citat:
Jag tror man måste vara extremt noggrann på alla områden idag, speciellt kost

Hade ett reportage om Poromaa i bakgrunden häromdagen och hörde att han äter fyra mackor till frukost med ett glas äppeljuice. Sedan undrar han varför han inte kan prestera? Det är ett sanslöst lågt näringsintag för någon som är så pass fysiskt aktiv.

Jag är medveten om att det inte är hela dagens matintag men om han börjar dagen så illa är det inte konstigt att han inte funkar.

Såg någon Vlog med Burman också där man också fick se vad han åt och det var lika illa där
Citera
2026-01-30, 15:55
Medlem
katws avatar
Citat:

Han livnär sig på Ärtsoppa med fläsk varje dag. Inte mycket variation där inte
Citera
2026-01-30, 15:58
Medlem
Citat:
Nu försöker du ändra dig i efterhand för att du vet att du har gjort bort dig, du skrev inte någonting om näringstäthet. Du skrev att näringsintaget var för LÅGT. Och om Poromaa åt bröd med lågt GI-värde så är det absolut inga problem att äta mackor till frukost. Det är inga större problem att äta vitt bröd heller om du har en extrem insulinkänslighet ändå vilket de flesta elitidrottare har. Så sluta nu låtsas som att du har koll på läget.

Näringsintaget blir lågt. Om du ska göra långa träningspass gäller det att äta näringstätt inte energitätt. Energitätt = mycket kalorier per volym, ofta med lite vitaminer och mineraler, som bröd, och särskilt då äppeljuice som är tomma kalorier.
Näringstätt = mycket vitaminer, mineraler, protein och fibrer per kalori (ex. gröt med mjölk, nötter, frukt).
Citera
2026-01-30, 16:03
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Näringsintaget blir lågt. Om du ska göra långa träningspass gäller det att äta näringstätt inte energitätt. Energitätt = mycket kalorier per volym, ofta med lite vitaminer och mineraler, som bröd, och särskilt då äppeljuice som är tomma kalorier.
Näringstätt = mycket vitaminer, mineraler, protein och fibrer per kalori (ex. gröt med mjölk, nötter, frukt).
Så talar en amatör som gått på kvällskurs i näringslära på Friskis och svettis. Fyra mackor är mer än tillräckligt att äta till frukost. Särskilt om det är något grövre bröd. Fett, protein etc kan man äta på kvällen efter träningen.
Citera
2026-01-30, 16:08
Medlem
Citat:
Så talar en amatör som gått på kvällskurs i näringslära på Friskis och svettis. Fyra mackor är mer än tillräckligt att äta till frukost. Särskilt om det är något grövre bröd. Fett, protein etc kan man äta på kvällen efter träningen.

Noll argument och tyckande. Fett och protein är inte mikronutrienter. Om passet är långt eller intensivt behöver kroppen mikronutrienter som omvandlar energin i maten till användbar kraft, inte bara råa kalorier.
Citera
2026-01-30, 16:17
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Noll argument och tyckande. Fett och protein är inte mikronutrienter. Om passet är långt eller intensivt behöver kroppen mikronutrienter som omvandlar energin i maten till användbar kraft, inte bara råa kalorier.
Du har noll koll. Tror du att folk för 10 000 år sedan gick upp på morgonen och åt av hela kostcirkeln innan de började springa 4 mil i 37 graders hetta tills antilopen dog av överhettning, för att sedan slänga upp aset på ryggen och springa 4 mil tillbaka. Man behöver inte äta alla mikronutrienter till frukost, det går bra att äta det efter träningen också, så länge ens värden är normala så spelar det inte så stor roll NÄR man äter det. Sedan kanske Poromaa äter extra vitaminer i tablettform till frukost, sen finns det tex rätt mycket vitaminer i ett glas äppeljuice. så sluta lek insatt när du uppenbarligen inte vet ett skit om elitidrottares kostvanor.
Citera
2026-01-30, 16:29
Medlem
Citat:
Du har noll koll. Tror du att folk för 10 000 år sedan gick upp på morgonen och åt av hela kostcirkeln innan de började springa 4 mil i 37 graders hetta tills antilopen dog av överhettning, för att sedan slänga upp aset på ryggen och springa 4 mil tillbaka. Man behöver inte äta alla mikronutrienter till frukost, det går bra att äta det efter träningen också, så länge ens värden är normala så spelar det inte så stor roll NÄR man äter det. Sedan kanske Poromaa äter extra vitaminer i tablettform till frukost, sen finns det tex rätt mycket vitaminer i ett glas äppeljuice. så sluta lek insatt när du uppenbarligen inte vet ett skit om elitidrottares kostvanor.

Du avslöjade precis hur lite du vet om näringsinnehåll. Ett glas äppeljuice från tetrapack är i stort sett ett glas socker, med snudd på noll vitaminer och mineraler. Det ger en snabb spik i blodsocker inget annat. Du gör även en halmgubbe när du påstår att jag säger att man behöver äta hela kostcirkeln på morgonen. Jag ifrågasätter mackor ur näringssynpunkt.
Citera
2026-01-30, 16:34
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Du avslöjade precis hur lite du vet om näringsinnehåll. Ett glas äppeljuice från tetrapack är i stort sett ett glas socker, med snudd på noll vitaminer och mineraler. Det ger en snabb spik i blodsocker inget annat. Du gör även en halmgubbe när du påstår att jag säger att man behöver äta hela kostcirkeln på morgonen. Jag ifrågasätter mackor ur näringssynpunkt.
Lägg ner nu, det finns visst c-vitamin i ett glas äppeljuice (ofta berikat i efterhand), det finns även mycket mineraler och vitaminer i ost, så om han hade tre ostskivor på varje macka så ger det en hel del vitaminer, hur som helst så tror jag att Poromaa har mer koll på näringslära än vad en random flashback-friskis och svettis-tomte som går på psykedeliska droger har. Erkänn nu för dig själv att du aldrig har tränat ordentligt i ditt liv och att du således inte vet vad du pratar om. För mig finns inget värde i att fortsätta den här diskussionen, hej då.
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-01-30 kl. 16:37.
Citera
2026-01-30, 16:40
Medlem
Citat:
Lägg ner nu, det finns visst c-vitamin i ett glas äppeljuice, det finns även mycket mineraler och vitaminer i ost, så om han hade tre ostskivor på varje macka så ger det en hel del vitaminer, hur som helst så tror jag att Poromaa har mer koll på näringslära än vad en random flashback-friskis och svettis-tomte som går på psykedeliska droger har. Erkänn nu för dig själv att du aldrig har tränat ordentligt i ditt liv och att du således inte vet vad du pratar om. För mig finns inget värde i att fortsätta den här diskussionen, hej då.

Ja, det är dags att du drar dig ur nu när det visar sig att du har noll koll och försöker med ad hominem argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in