2026-01-26, 09:44
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Borde det inte då vara varmluft som dumpas in i bilen?

Nä, faktiskt inte konstigt nog. Fråga mig inte varför för så mycket vet jag inte men jag hade samma problem med min Peugeot och märkte att glykolnivån var väldigt låg. När jag fyllde på fungerade värmen som den skulle igen!
Citera
2026-01-26, 10:01
Medlem
Hade en 2019 Peugeot 308 och där funkade det perfekt i alla fall. Kunde använda handskfacket som kylskåp för att hålla drycker kalla, men värmen kom som den skulle i kupén och jag märkte inte av att det drog kallat eller påverkade temperaturen i kupén.
Citera
2026-01-26, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Det är precis tvärt om

Varför det?

Min tanke-linje: om kylarvätske-nivån är låg (=kylaren kyler dåligt), så borde bilen försöka bli av med överskottsvärmen på annat sätt. Dvs, dumpa värmen in i bilen.

Du behöver inte svara. En AI upplyser mig om att om kylarvätskenivån är låg, så "räcker" inte kylarvätskan till värmepaketet också, alltså värms inte luften som går in i kupén.
Citera
2026-01-26, 11:17
Medlem
Du har ju garanti på bilen så är väl bara att åka förbi en Peugeotverkstad så får de kolla på det.
Citera
2026-01-26, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Peugeot -25 - blåser kallt i alla utblås?

Bilen är en Peugeot 2025:a. Vi ska imorgon köra en längre sträcka. Nu på kvällen var vi ute och körde ärenden 30 min och det har uppstått ett fel på bilen.

I handskfacket sprutar det kall luft oavsett inställning på värmen. Så fort man sätter på ventilationen är den kalla luften där och trycks in i handskfacket och vidare in i bilen. Vi har nu tejpat med silvertejp hela instrumentbrädan till höger, handskfack m.m. så vi har löst det men det är ju knäppt att köra runt så här och ingen assistans svarar heller.
TS - fick du någon ordning på vämen (kylan)?
Citera
2026-01-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Varför det?

Min tanke-linje: om kylarvätske-nivån är låg (=kylaren kyler dåligt), så borde bilen försöka bli av med överskottsvärmen på annat sätt. Dvs, dumpa värmen in i bilen.

Du behöver inte svara. En AI upplyser mig om att om kylarvätskenivån är låg, så "räcker" inte kylarvätskan till värmepaketet också, alltså värms inte luften som går in i kupén.

Det är själva kylvätskan som cirkulerar i systemet och transporterar värmen från motorn till värmepaketet, där värmen leds in i kupén. Om nivån på kylvätskan är för låg, eller om cirkulationen inte fungerar korrekt, kan värmen till kupén utebli.
Citera
2026-01-28, 12:50
Medlem
Väldigt egendomlig bil

Jag tar bilen när den stått över natten
Det är -5 gr
Den börjar efter 2 sekunder på AUTO Ventilation blåsa 75% kraft

Det är en Peugeot 308 2025 mildhybrid

Nu är jag kraftigt förkyld efter de här eskapaderna
Citera
2026-01-31, 09:55
Medlem
bilen är helt sjuk. efter 25 min blir det varmt i den i -2 gr. Mössa på i 25 min. Värmedn i Peugeot 308 är ett skämt. behövs skidmundering för att besöka kebnekajse om man vill pendla till jobbet på vintern
Citera
2026-01-31, 10:20
Moderator
Citat:
bilen är helt sjuk. efter 25 min blir det varmt i den i -2 gr. Mössa på i 25 min. Värmedn i Peugeot 308 är ett skämt. behövs skidmundering för att besöka kebnekajse om man vill pendla till jobbet på vintern
Låter inte normalt, vad säger Peugeot om det?
Citera
2026-01-31, 13:00
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Låter inte normalt, vad säger Peugeot om det?

Ja herr trådskapare har dragits detta rätt länge nu, klagat på en bil som enligt uppgift är av årsmodell 2025. Men han verkar inte ha gjort det nog de allra flesta andra skulle gjort i hans läge, nämligen lämna in bilen till auktoriserad verkstad för kontroll och se vad de kommer fram till.
Citera
2026-01-31, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja herr trådskapare har dragits detta rätt länge nu, klagat på en bil som enligt uppgift är av årsmodell 2025. Men han verkar inte ha gjort det nog de allra flesta andra skulle gjort i hans läge, nämligen lämna in bilen till auktoriserad verkstad för kontroll och se vad de kommer fram till.
det är en hyrbil
Citera
2026-01-31, 14:19
Medlem
Citat:
det är en hyrbil

Ja då är det ju bara att vänta till det är akvariemässa i Säffle i sommar och ta upp saken med dem då, om din bils värme.

För det vore ju utomordentligt korkat att detta läge ta kontakt med de du har hyrt bilen av och framföra klagomål och kräva att de kontrollerar och åtgärdar, eller låter dig byta bil, eller får någon kompensation etc beroende på vad de finner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in