2026-01-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jo jag vill ju veta! Ge mig tips. Mina slemhinnor i näsan är misshandlade. Lider av allergier året runt.

Jag kommer använda natriumklorid i näsan resten av dagen och gå täppt. Ser till att ha det städat hemma och vädrar mycket. Men slemhinnor i näsan reagerar ändå. Tar till och med medicin för allergi, jag är körd mannen!

Flytta ut på landet till friskare natur och miljö och bo i ett torp med endast vedeldning som värmekälla (luften blir inte lika torr då).

Tro mig, när dina slemhinnor har tillfrisknat kommer de motstånd allergier osv mycket bättre.
Citera
2026-01-31, 11:43
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur blir man beroende av nässpray? Vad är det för mekanism? Lite som att bli beroende av kanelbullar.

Det är inte ett abstinensberoende som det är med t.ex nikotin.
Utan att slemhinnorna vänjer sig vid sprayen och behöver det för att fungera normalt.
Den sortens beroende borde ha ett eget begrepp
Citera
2026-01-31, 11:45
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Flytta ut på landet till friskare natur och miljö och bo i ett torp med endast vedeldning som värmekälla (luften blir inte lika torr då).

Tro mig, när dina slemhinnor har tillfrisknat kommer de motstånd allergier osv mycket bättre.
Gud vad bra idé! Överge sitt arbete och flytta ut på landet..

Du har säkert rätt men jag kommer att bo kvar. Så det fanns ingen konkret lösning till att inte behöva köpa nässpray..

Inte konstigt att folk blir beroende. Jävligt irriterande sak att vara beroende av. Har 7 olika nässpray i mitt skåp. Riktigt tragiskt. En för nästäppa, en för torra slemhinnor, två olika med kortison, en för allergi, en för rinnande snuva, en med natriumklorid..
Citera
2026-01-31, 11:46
Medlem
Citat:
Jaha? Då får du ju leta upp den och berätta vilken det är för jag har strosat rund bland hyllorna och inte hittat en man kan fylla på själv, annars hade jag ju inte köpt natriumklorid på nässpray utan gjort egen men jag behöver ”sprayeffekten”, jag kan inte skölja näsan på annat sätt.

Det är inte lönt att du ger tips annars.

Den här ser ut att kunna skruva av sprejanordningen på: https://glimja.com/produkt/nasspray-med-propolis?gad_source=1&gad_campaignid=22611946976&g braid=0AAAAADibIwK_DwDFcVtQzVtdSQUWuKegj&gclid=Cj0 KCQiA7fbLBhDJARIsAOAqhse52rDjnY_kaeMD0k-pDPFo9v4Mr2KEE7GJeJETsiWZ7LF9jRnTDdYaAg89EALw_wcB
Citera
2026-01-31, 11:47
Avslutad
Påminner lite om i yngre år när man köpte såndär ansiktsrengöring det var en scrub och sen någon återfuktare och oj vad blämmor och finnarna blommade ut värre.
Upphörde med det och rengjorde ansiktet med bara vatten och problemen försvann.
Lypsyl och nässpray blir man "fast" i också för såfort man slutar blir man värre ett litet tag men sen försvinner det.
Har inte köpt nässpray på 15 år då det försvinner alltid av sig själv.
Citera
2026-01-31, 11:48
Medlem
Citat:
Jaha? Då får du ju leta upp den och berätta vilken det är för jag har strosat rund bland hyllorna och inte hittat en man kan fylla på själv, annars hade jag ju inte köpt natriumklorid på nässpray utan gjort egen men jag behöver ”sprayeffekten”, jag kan inte skölja näsan på annat sätt.

Det är inte lönt att du ger tips annars.

Tomma sprejflaskor att köpa: https://www.amazon.se/simarro-n%C3%A4ssprayflaska-p%C3%A5fyllningsbar-sprejflaska-transparent/dp/B0CQYP59SJ/ref=asc_df_B0CQYP59SJ?mcid=9ffe30603d953c5daeb7e51 c1a823ded&tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=719735125184&hvpos=&hvnetw= g&hvrand=4051070625496958630&hvpone=&hvptwo=&hvqmt =&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012443&hvt argid=pla-2282112017459&language=sv_SE&gad_source=1&th=1
Citera
2026-01-31, 11:49
Medlem
Citat:
Gud vad bra idé! Överge sitt arbete och flytta ut på landet..

Du har säkert rätt men jag kommer att bo kvar. Så det fanns ingen konkret lösning till att inte behöva köpa nässpray..

Inte konstigt att folk blir beroende. Jävligt irriterande sak att vara beroende av. Har 7 olika nässpray i mitt skåp. Riktigt tragiskt. En för nästäppa, en för torra slemhinnor, två olika med kortison, en för allergi, en för rinnande snuva, en med natriumklorid..

Alla får vi göra avvägningar i livet. Men visst, stå du för jobbandet så står jag för friska slemhinnor
Citera
2026-01-31, 11:51
Medlem
Citat:

Vill man ha frisk luft så kommer man långt genom att öppna ett fönster till lägenheten

.
Citera
2026-01-31, 11:53
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Alla får vi göra avvägningar i livet. Men visst, stå du för jobbandet så står jag för friska slemhinnor
Jag lider

En vacker dag så ska jag leva som du. Ska bara spara ihop tillräckligt mycket så att jag inte bryr mig längre

Det blir natriumklorid tillsvidare. Hjälper inte det så beställer jag hem tomma sprayflaskor och fixar innehållet själv.
Citera
2026-01-31, 11:54
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vill man ha frisk luft så kommer man långt genom att öppna ett fönster till lägenheten

.

Frisk luft som i ren luft menade han nog.
Inte avgaser och märkliga ämnen i luften
Citera
2026-01-31, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

.

Beror på var man bor. I våra större städer har vi även fullkomligt värdelös utomhusluft. https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/luft/realtidsdata/partiklar-pm10-halter-i-luft-de-senaste-24-timmarna/
Citera
2026-01-31, 11:55
Medlem
Citat:
Jag lider

En vacker dag så ska jag leva som du. Ska bara spara ihop tillräckligt mycket så att jag inte bryr mig längre

Det blir natriumklorid tillsvidare. Hjälper inte det så beställer jag hem tomma sprayflaskor och fixar innehållet själv.

Gör så.

Citat:

Frisk luft som i ren luft menade han nog.
Inte avgaser och märkliga ämnen i luften

Exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in