Citat:
Det argumentet faller tyvärr på sin egen orimlighet. Huruvida musik är bra eller inte är ytterst subjektivt. Det går att objektivt bedöma t.ex. en musikers färdigheter, men det är inte det vi diskuterar.
Nja, om man använder en dator för att spotta ur sig 50.000 låtar så är det självklart att någon av en slump blir en hit och därmed förlorade en levande människa som försöker skriva en hit pengar. Så AI-musik ersätter kompositörer och musiker och de tvingas jobba med något annat.
Jag tror du underdriver problemet och självklart kommer man inte att kunna höra skillnad på AI-musik och levande musik och resultatet blir att "musik" kommer att tappa i popularitet. Möjligen kommer vi bara att acceptera live-musik och det kommer radio-kanaler som garanterar att de bara spelar äkta musik. Och på spotify sätts en döskalle vid alla AI-låtar.
Jag tror du underdriver problemet och självklart kommer man inte att kunna höra skillnad på AI-musik och levande musik och resultatet blir att "musik" kommer att tappa i popularitet. Möjligen kommer vi bara att acceptera live-musik och det kommer radio-kanaler som garanterar att de bara spelar äkta musik. Och på spotify sätts en döskalle vid alla AI-låtar.
Vem skall bedöma och sålla bland de 50,000 låtar som AI har spottat ur sig? Skall alla 50,000 låtar in på en topplista för organisk "kvalitetsgranskning" eller någon slags röstning, eller skall AI bedöma kvaliteten enligt en algoritm och i så fall på vilka kriterier? Om AI kan göra en objektiv kvalitetsgranskning och välja ut den där låten som blir en hit, varför skapade den ens de andra 49,999? Varför skulle det förta skaparlustan hos en ("riktig") musiker som inte är en del av listetta-jagandet? Du förstår kanske var jag försöker komma med alla dessa retoriska frågor.
Jag "underdriver problemet", för att jag dels tror att det här är en övergående period (en "fluga" om man så vill, fast det är också något slags inbillat superverktyg för lycksökare i brist på bättre ord) där många skräms upp i onödan, dels är av uppfattningen att musiker och andra kulturskapare inte skall ha någon särbehandling mot andra skrån -- och det säger jag som välutbildad musiker. Många konst- och kulturskapare tycker sig ha obestridlig rätt till ett liv där de bara skall kunna syssla med musik, med något liknande medborgarlön. Vad de inte verkar förstå, eller bara väljer att ignorera, är att utan efterfrågan så behövs heller ingen tillgång. Det är hårdraget, men du fattar poängen. Detsamma gäller AI-producerad musik. Jag har sett några exempel på att den yngre generationen med lätthet kan identifiera AI-skapelser och har läst att vissa yngre redan har börjat rata AI-skapelser. Trender går i cirklar/cykler och även om AI har fått fotfäste (innan bubblan spricker åtminstone) så kommer även det följa cyklerna. Det kommer alltid finnas ett utrymme för kulturskapande människor och då räknar jag inte ens in live-musik som du var inne på. Visst, Taylor Swift- och Drake-liknande "musiker" kanske inte har en lika ljus framtid om AI-slop får större utrymme, men... good riddance?
).