Citat:
Ursprungligen postat av
trickydick
Aí,n (hur fan skriver man Ai i bestämd form)
Förkortningen "AI" skrivs med versaler. Vid böjning av förkortningar på svenska så används kolonregeln och det blir alltså "
AI:n".
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Nja, om jag läste rätt så hade spotify förra veckan den första AI-låten som etta på någon lista och nu laddas 50.000 AI-låtar upp på spotify varje dag. Så låtskrivande/musiker/sångare är redan ersatta av datorer på riktigt.
Jag tycker dock inte detta uppfyller "intelligens", låtskrivar-AI fungerar ungefär som LLM och kan bara skriva låtar som bygger på låtar som den studerat. Alltså en matematisk algoritm. Ungefär som Taylor Swift alltså.
Jag förstår vad du och andra menar och det här är kanske mer riktat till andra läsare än dig, men
ersatta är inte rätt ord. AI-genererad musik "fungerar" ganska hyfsat inom genrer där låtstrukturen, toninnehållet/skalorna och ackorden och ofta även texten är väldigt förutsägbara parametrar, som det mesta av t.ex. toppliste-pop (ungefär som Taylor Swift, som du säger), men sämre i mer avancerade genrer. En AI kan inte på
egen hand bedöma om något är subjektivt bra, i viss mån endast objektivt. Det blir snabbt luddigt eftersom det är en smakfråga även för människor. Oavsett så tror att det här är en övergående fas. Visst kommer det fr.o.m. nu alltid att finnas AI-genererad musik, men jag tror samtidigt att mängden "slop" kommer att minska efter att ha ökat explosionsartat. Jag tillhör skaran som väntar på att AI-bubblan skall spricka.