Citat:
Ursprungligen postat av
Vaoa
Jag är mest upprörd över intervjun med vårdpersonal som säger att de kan åka i fängelse om de inte gör en orosanmälan, har aldrig sett detta hända, kan de?
Förstår att det verkar konstigt, men det stämmer faktiskt. Enligt 19 kapitlet i Socialtjänstlagen.
1 § Följande myndigheter och anställda hos sådana myndigheter samt följande andra yrkesverksamma personer är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa:
1. myndigheter inom hälso- och sjukvården och tandvården,
2. myndigheter inom socialtjänsten,
3. myndigheter inom verksamheter enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade,
4. myndigheter och de som är verksamma inom verksamheter enligt skollagen (2010:800)
Det handlar om minsta lilla oro, så barnmorskan gjorde faktiskt rätt här. Man kan dömas för tjänstefel, och fängelse finns med i straffskalan.
Oron från mödravården var:
- Föräldrarnas chock över graviditeten
- Att Malin till en början inte ville ta ordinerade läkemedel och hellre ville ta naturläkemedel
- Att Malin hade sjukhusfobi
- Att barnmorskan trodde att Malin hade IF
Personligen verkar det ju snarare som att Malin och barnmorskan inte klickade. Det jag blir mest förbannad över är socialtjänstens hantering av ärendet. Det är deras uppdrag att utreda, men även att ge stöd. Malin födde sitt barn, men fick aldrig ens komma hem med honom efter förlossningen. Under hennes första tid som mamma granskades alltså allt hon gjorde. Hon fick aldrig chansen att ta hem sitt barn. Skulle inte ens kunna tänka mig vilket trauma detta måste ha varit och hur det skadar ens psyke.
Kollade om delar av dokumentären och blev lite chockad över att det var en läkare som varit inne och läst Malins gamla journaler! Det stod i den gamla journalen att Malin visade "svårigheter inom autismspektrat".
Läkaren måste ju ha fattat att det inte var en slutgiltig diagnos.