2026-01-30, 21:32
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaoa
Nej de var helt normalt. Han är kille som fick reda på att hennes barn hade en annan farsa. Man får lov att chockas på denna jord.
Han ville vara kvar ändå och vara lycklig med henne.

Nä jag har inget problem med att han har invändningar, fullt naturligt. Hade däremot inte uttryckt mig negativt kring det på bvc

Citat:
Det här är inte första gången i världshistorien. Ta upp en bok.
Det värsta är att , tänk dig själv attbli diskuterad på flashback? Och en liten pojke är inte hemma?

Sånt man får räkna med när man går med på UG. Folk skvallrar, inte första gången i världshistorien.

Pojken är hemma dock, men inte hos henne.
Citera
2026-01-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Nä jag har inget problem med att han har invändningar, fullt naturligt. Hade däremot inte uttryckt mig negativt kring det på bvc

Sånt man får räkna med när man går med på UG. Folk skvallrar, inte första gången i världshistorien.

Pojken är hemma dock, men inte hos henne.
Du är kanske någon som bara vill provocera, men om du verkligen tycker så vill jag lyckönska dig att vara en stjärna i en galax, inte född än för att släppa en fis på tellus.
Citera
2026-01-30, 21:54
Medlem
Han ville ju dock inte bli bonuspappa och var tillräckligt osmart att uttrycka dessa känslor på bvc.
[/quote]

Menar du alltså att han borde hållit käften om det då, för att han borde ha förstått att det kanske finns en risk att de annars skickar en orosanmälan till soc som då kanske leder till att de senare tar barnet då?

Tystnadssamhälle? Eller vad menar du?

Tycker du hans första känsla var oroande för barnet? Eller var det en första mänsklig reaktion? Som man kan/vågar prata om på BVC?
Citera
2026-01-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Man undrar ju vem som egentligen har intellektuell funktionsnedsättning. Är det Malin eller de som varit inblandade i ärendet på socialtjänsten i Örebro? Jag lutar åt det senare alternativet. De verkar ha oerhört svårt att ta in ny information, dvs samma sak som Malin blev anklagad för av sin barnmorska. Jag har så många frågor:

Hur klarade de ens sina utbildningar? Får man verkligen jobba som socionom när man har den problematiken som de uppenbarligen har? Gör man inga kognitiva tester alls vid anställningsförfarandet hos Örebro kommun?

Jag har läst domen från både FR och KR intellektuell funktionsnedsättning nämns inte en enda gång faktiskt
Citera
2026-01-30, 21:56
Medlem
Citat:
Jag är mest upprörd över intervjun med vårdpersonal som säger att de kan åka i fängelse om de inte gör en orosanmälan, har aldrig sett detta hända, kan de?

Förstår att det verkar konstigt, men det stämmer faktiskt. Enligt 19 kapitlet i Socialtjänstlagen.
1 § Följande myndigheter och anställda hos sådana myndigheter samt följande andra yrkesverksamma personer är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa:

1. myndigheter inom hälso- och sjukvården och tandvården,
2. myndigheter inom socialtjänsten,
3. myndigheter inom verksamheter enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade,
4. myndigheter och de som är verksamma inom verksamheter enligt skollagen (2010:800)
Det handlar om minsta lilla oro, så barnmorskan gjorde faktiskt rätt här. Man kan dömas för tjänstefel, och fängelse finns med i straffskalan.

Oron från mödravården var:
- Föräldrarnas chock över graviditeten
- Att Malin till en början inte ville ta ordinerade läkemedel och hellre ville ta naturläkemedel
- Att Malin hade sjukhusfobi
- Att barnmorskan trodde att Malin hade IF

Personligen verkar det ju snarare som att Malin och barnmorskan inte klickade. Det jag blir mest förbannad över är socialtjänstens hantering av ärendet. Det är deras uppdrag att utreda, men även att ge stöd. Malin födde sitt barn, men fick aldrig ens komma hem med honom efter förlossningen. Under hennes första tid som mamma granskades alltså allt hon gjorde. Hon fick aldrig chansen att ta hem sitt barn. Skulle inte ens kunna tänka mig vilket trauma detta måste ha varit och hur det skadar ens psyke.

Kollade om delar av dokumentären och blev lite chockad över att det var en läkare som varit inne och läst Malins gamla journaler! Det stod i den gamla journalen att Malin visade "svårigheter inom autismspektrat". Läkaren måste ju ha fattat att det inte var en slutgiltig diagnos.
Senast redigerad av Skuggvind 2026-01-30 kl. 22:09.
Citera
2026-01-30, 22:03
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Förstår att det verkar konstigt, men det stämmer faktiskt. Enligt 19 kapitlet i Socialtjänstlagen.
1 § Följande myndigheter och anställda hos sådana myndigheter samt följande andra yrkesverksamma personer är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa:

1. myndigheter inom hälso- och sjukvården och tandvården,
2. myndigheter inom socialtjänsten,
3. myndigheter inom verksamheter enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade,
4. myndigheter och de som är verksamma inom verksamheter enligt skollagen (2010:800)
Det handlar om minsta lilla oro, så barnmorskan gjorde faktiskt rätt här. Man kan dömas för tjänstefel, och fängelse finns med i straffskalan.

Oron från mödravården av:
- Föräldrarnas chock över graviditeten
- Att Malin till en början inte ville ta ordinerade läkemedel och hellre ville ta naturläkemedel
- Att Malin hade sjukhusfobi
- Att barnmorskan trodde att Malin hade IF

Personligen verkar det ju snarare som att Malin och barnmorskan inte klickade. Det jag blir mest förbannad över är socialtjänstens hantering av ärendet. Det är deras uppdrag att utreda, men även att ge stöd. Malin födde sitt barn, men fick aldrig ens komma hem med honom efter förlossningen. Under hennes första tid som mamma granskades alltså allt hon gjorde. Hon fick aldrig chansen att ta hem sitt barn. Skulle inte ens kunna tänka mig vilket trauma detta måste ha varit och hur det skadar ens psyke.

Kollade om delar av dokumentären och blev lite chockad över att det var en läkare som varit inne och läst Malins gamla journaler! Det stod i den gamla journalen att Malin visade "svårigheter inom autismspektrat". Läkaren måste ju ha fattat att det inte var en slutgiltig diagnos.
Det fettade, vart finner du det?
Citera
2026-01-30, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Håller med Skuggvind och det räcker väl att se dokumentären så förklaras det?

Barnmorskan hörde samtalet med mannen.
Hon ville ta natur-flum istället för ordinerad medicin.
Malin hade sjukhusfobi från anorexin.
IF stod i journal.

Så ja jag fattar varför det blev som det blev.

I stort håller jag med och ja, jag litar på byråkratin till skillnad från många här.
Citera
2026-01-30, 22:06
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Du är kanske någon som bara vill provocera, men om du verkligen tycker så vill jag lyckönska dig att vara en stjärna i en galax, inte född än för att släppa en fis på tellus.

Nej jag har väl rätt till min åsikt? Det är som sagt mycket man kan ifrågasätta både från socialens och hennes sida. Saknas så väldigt mycket mer information än vad som förmedlats.

Citat:
Ursprungligen postat av Simsalabim24
Menar du alltså att han borde hållit käften om det då, för att han borde ha förstått att det kanske finns en risk att de annars skickar en orosanmälan till soc som då kanske leder till att de senare tar barnet då?

Tystnadssamhälle? Eller vad menar du?

Tycker du hans första känsla var oroande för barnet? Eller var det en första mänsklig reaktion? Som man kan/vågar prata om på BVC?

Det normala vore att kunna hålla sig sansad, dölja sin besvikelse och prata om sitt missnöje när man är någonstans mer privat.

Det är rätt osmakligt att visa sitt missnöje framför andra, speciellt när det är en lyckans dag för din partner.

Det är oroande av den anledning hur barnets uppväxt kommer att se ut, inte oroande för barnet just där och då. Som exempel på oälskat styvbarn kan vi ta askungen.
Citera
2026-01-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Sammanfattade vad som togs upp i dokumentären. Tror att det är cirka 7 minuter in i programmet.

Skulle för övrigt bli evigt tacksam om någon som har domarna skulle vilja skicka länk i P.M.
Citera
2026-01-30, 22:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Håller med Skuggvind och det räcker väl att se dokumentären så förklaras det?

Barnmorskan hörde samtalet med mannen.
Hon ville ta natur-flum istället för ordinerad medicin.
Malin hade sjukhusfobi från anorexin.
IF stod i journal.

Så ja jag fattar varför det blev som det blev.

I stort håller jag med och ja, jag litar på byråkratin till skillnad från många här.
Ja men om du litar på byråkratin så inser du väl att de har gjort fel när de själva har gått ut och erkänt samt bett om ursäkt.

Så jag vet inte varför du ställer dig emot Malin här.
Citera
2026-01-30, 22:13
Medlem
Vad är IF?
Och lita på byråkratin?
Citera
2026-01-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarianneFaithful
Absolut. Det måste till en ändring så att patienter SNABBT kan rätta fel i journaler.
Även oskicket att man ska orosanmäla minsta lilla, det är ju vidrigt. Orosanmäl våld och missbruk, ja. Men inte minsta lilla känsla av att någon är diffust annorlunda än du själv, har en annan bakgrund osv.

Korrekt...Nuförtiden blir su oroanmäld för att du är svensk, för att du bryr dig om ditt barn.... osv totalt sinnesjukt

Kritisera aldrig de, de vänder ALLT emot dig oavsett hur allvaliga misstag de begått.

Att snacka skit och slösurfa mwd mobilerna det är de skickliga på.... tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in