2026-01-30, 21:11
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldBlueTooth
DHS gav ett officiellt uttalande att agenten handlat i självförsvar för att Good försökt köra över honom. Jag tolkade det som att det var agentens vittensmål, men du har rätt, den lögnen kan ha fabricerats upp av DHS och inte varit vad agenten själv sagt. Agenten själv har inte talat ut i media och jag tror inte att det finns några offentliga förhör ännu, så du har rätt i att det är felaktigt att säga att agenten själv ljugit, det kan lika gärna vara DHS lögn.
Bra. Då har vi fått det utrett. Har han rådgjort med en advokat så håller han sig nog till att tala om sina egna upplevelser och inte hennes avsikter som han bara kan spekulera om. Upplevde han fara för eget liv när bilen kom emot honom så har det ingen betydelse om det var avsiktligt eller oavsiktligt av föraren. Detsamma om han upplevde fara för kollegan som hade handen instucken i bilen när den började köra.
Citera
2026-01-30, 21:18
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
inte manslughter second degree?

Jag är ingen expert på amerikansk juridik, men som jag förstått så är manslaughter att man menat skada offret men inte döda. Det typiska är att man "slår ihjäl nån" i ett ömsesidigt slagsmål, "i misstag".

Det gör det svårt att använda "manslaughter" när det gäller eldvapen, eftersom man då borde kunna bevisa att avsikten har varit att "bara skjuta dem litet, men inte döda". Jag såg nånstans att det nog finns såna fall (bl.a. ett där offret dog av en rikoschett), men när det gäller Perri skulle jag tro att det är knepigt att hävda att det är "manslaughter" pga hur det gick till, mängden skott och träffbilden.
Citera
2026-01-30, 21:23
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Absolut, och det jag tog upp var relevant, du snackar ju bara strunt.

Hur var det relevant?
Citera
2026-01-30, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det har börjat mumlas i MAGA-leden över att Trump ger upp för lätt, så nu svänger vindflöjeln Drumpf igen. Pretti är enligt vad Trump postat i natt "en agitator, möjligen en upprorsmakare" ("insurrectionist"). Och trots att han igår hakade på Homan och sa att ICE ska dras tillbaka så är Trumps senaste bud att "det inte finns några sådana planer". Man kan ju undra vad Tom Homan då sysslar med i Minnesota, eftersom han igår på presskonferens sa att han planerar det som bäst. Kanske Trump kan slingra sig ur det med att han menade att det inte ännu finns några "färdiga planer".

Ett läckt email/memo, kanske avsigtligt för att lugna, påstår att ICE ska byta taktik. Tidigare har man ruffsat Minnesota i håret och stoppat vem som helst som har annan hudfärg än vit.
Den nya strategin påstås vara att helt enkelt endast gå på kända kriminella som man säkert vet vistas illegalt i landet.
Citera
2026-01-30, 21:27
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Ett läckt email/memo, kanske avsigtligt för att lugna, påstår att ICE ska byta taktik. Tidigare har man ruffsat Minnesota i håret och stoppat vem som helst som har annan hudfärg än vit.
Den nya strategin påstås vara att helt enkelt endast gå på kända kriminella som man säkert vet vistas illegalt i landet.

Yep, det var i princip vad Tom Homan sa på presskonferensen igår. Han påpekade också att om de kan plocka upp kriminella illegala invandrare direkt från fängelser och häkten när de friges så minskar det antalet sådana gripanden i städerna.
Citera
2026-01-30, 21:29
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Klassiskt Trump.

För cnn : vi ska sluta skjuta oskyldiga

För fox och oann : Pretti var en terrorist finansierad av George soros.

Sedan pumpar hans bottar stenhårt så att Trumps sekt bara ser ena budskapet. Och därför blir förvirrade och arga när liberaler ifrågasätter Trumps hyckleri.
Citera
2026-01-30, 21:34
Medlem
Citat:
Jag är ingen expert på amerikansk juridik, men som jag förstått så är manslaughter att man menat skada offret men inte döda. Det typiska är att man "slår ihjäl nån" i ett ömsesidigt slagsmål, "i misstag".
tänk mer, han sköt honom för att oskadligöra honom som ett farligt hot, sen sköt han några gånger till, och då råkade han dö.

kan va ett alternativ i minesota. en polis tjej var det visst,som sköt ihjäl en kriminell som gjorde kriminella saker åkte dit på det, hon trodde att det var tazern hon drog....

Citat:
Det gör det svårt att använda "manslaughter" när det gäller eldvapen, eftersom man då borde kunna bevisa att avsikten har varit att "bara skjuta dem litet, men inte döda". Jag såg nånstans att det nog finns såna fall (bl.a. ett där offret dog av en rikoschett), men när det gäller Perri skulle jag tro att det är knepigt att hävda att det är "manslaughter" pga hur det gick till, mängden skott och träffbilden.

ja. kräver väll en obduktionsrapport ens för att ge åklagaren en möjlighet att gå på den linjen.

men allt är väll fortfarande möjligt och omöjligt, även om jag skulle sätta mina pengar på inget åtal/frikänd.

-för stökigt, för våldsamt motstånd, serie av eskalerande brott, beväpnad, gun,gun,gun skott som går av.

-skydda sigsjälv, skydda sina kolegor, skydda almänhet.
Citera
2026-01-30, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Det är sannolikt helt meningslöst att återigen påpeka att demonstrationsrätten inte innebär någon rätt att obstruera federala agenter i tjänsteutövning, eller att som den genomsnittlige demonstranten uppträda som om situationen vore en rättslig motsvarighet till leken ”luften är fri”. Brott mot federal lag ger federala agenter självständig befogenhet att ingripa, utan krav på inblandning från vare sig lokal eller delstatlig polis.
Testa punkt lite oftare, man blir andfådd bara av att läsa skiten.

Problemet är att din massiva text är helt tom. Totalt värdelös.
Han demonstrerar inte ens så vad tjatar du om?

Pretti "obstruerar" inte ett dugg.
Den som däremot låter som en papegoja om "obstruktion" är snurrespratt24 i diskussioner med mig. Ni skulle säkert kunna klia varann på ryggen.
Citat:
De faktiska omständigheterna i det aktuella faller ger vid handen att Pretti fysiskt tar tag i, och drar undan en federal agent under ett ingripande.
Det finns inget ingripande.
Detta är förloppet innan som du ska förhålla dig till:
Edsvuret vittnesmål Tincher vs Noem:
"Jag såg ICE-agenter omringa bilar och slå sönder bilrutor."
(FB) Ytterligare en person har skjutits av ICE (2026-01-24)

1)
Pretti a) dirigerar och hjälper kvinnan att parkera och b) filmar det som agenterna gör.

2)
Pretti b) fortsätter filma och b) ropar: “Hey, do not push them into the traffic!”

För att;

Agenterna går runt och knuffar folk varav en person ramlar utåt vägen.
Två kvinnor står ute på vägen och agenter griper samtidigt en person de släpar iväg.

Detta gör att han får uppmärksamheten mot sig och en agent vänder sig mot honom.
När agenten går emot Pretti så backar han bakåt mot trottoaren och fortsätter filma.
Agenten knuffar sen Pretti. Agenten knuffar sen en kvinna som ramlar omkull.
Pretti försöker hjälpa henne upp.

Tincher vs Noem:
"Sedan försökte mannen hjälpa upp kvinnan som ICE-agenten hade knuffat ner på marken.
ICE-agenterna fortsatte bara att spruta. Fler agenter kom fram och grep tag i mannen som fortfarande försökte hjälpa kvinnan att resa sig upp."

Nu börjar själva bråket med flera agenter som sprayar, tar ner Pretti på marken och slår honom I huvudet.

Detta ovanstående ska du förhålla dig till.
Citera
2026-01-30, 21:57
Medlem
Graavargs avatar
Känner ni till ICE list?

https://wiki.icelist.is/

Det började med en irländare (Dominick Skinner) bosatt i Holland som irriterade sig över Noems uttalande om att de ska börja "jaga" alla som avslöjar namnen på ICE-agenter, och som (på reddit, var annars) erbjöd sig samla ihop information och publicera den på sin server (eftersom båda han och servern fanns i Holland och utanför DHS/Noems räckhåll). Detta förra sommaren. Först fick han enstaka tips nu och då (bl.a. från hotellpersonal där ICE-agenter bodde, eftersom de kollar ID när man checkar in/begär nyckeln), men efter skjutningen av Good läckte nån anonym whistleblower på DHS/ICE flera tusen namn, och nu innehåller listan uppgifter om 4500 "agenter".

Resten är som en riktig agenthistoria (från Hollywood), med servern nedsläckt av DDOS-attacker för ett par veckor sedan (från Ryssland, av alla ställen), sedan blockerad genom ISP/DNS filters (på samma sätt man blockerar fildelningssajter bl.a.) och till slut hela listan spridd världen över med hjälp av torrents.

Nu är den uppe på ovanstående adress (åtminstone för tillfället).

Amerikanska antifa har gått ut med att de jobbar med att identifiera maskerade agenter och få in deras foton och annan info på listan.
Citera
2026-01-30, 22:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Känner ni till ICE list?

Det började med en irländare (Dominick Skinner) bosatt i Holland som irriterade sig över Noems uttalande om att de ska börja "jaga" alla som avslöjar namnen på ICE-agenter, och som (på reddit, var annars) erbjöd sig samla ihop information och publicera den på sin server (eftersom båda han och servern fanns i Holland och utanför DHS/Noems räckhåll). Detta förra sommaren. Först fick han enstaka tips nu och då (bl.a. från hotellpersonal där ICE-agenter bodde, eftersom de kollar ID när man checkar in/begär nyckeln), men efter skjutningen av Good läckte nån anonym whistleblower på DHS/ICE flera tusen namn, och nu innehåller listan uppgifter om 4500 "agenter".

Resten är som en riktig agenthistoria (från Hollywood), med servern nedsläckt av DDOS-attacker för ett par veckor sedan (från Ryssland, av alla ställen), sedan blockerad genom ISP/DNS filters (på samma sätt man blockerar fildelningssajter bl.a.) och till slut hela listan spridd världen över med hjälp av torrents.

Amerikanska antifa har gått ut med att de jobbar med att identifiera maskerade agenter och få in deras foton och annan info på listan.
Har aktuella skjutglada två agenter blivit outade än?
Citera
2026-01-30, 22:03
Medlem
Citat:
Känner ni till ICE list?

Shit. Helt sinnesjukt . I stand with ICE
Citera
2026-01-30, 22:20
Medlem
Citat:
...
Däremot förefaller samma ”experter” inte dra sig för att med stor självsäkerhet ge sig in i bedömningen av skuldfrågan rörande de händelser som ledde fram till Prettis död — ett område där jag, till skillnad från dem, konsekvent har valt att avstå från spekulativa slutsatser.
...
(Det av mig fetade)
Inte dragit några spekulativa slutsatser?
Lite har du väl ändå spekulerat i stycket ovanför?
Som jag nu klippt in och placerat här:
Citat:
...
De faktiska omständigheterna i det aktuella faller ger vid handen att Pretti fysiskt tar tag i, och drar undan en federal agent under ett ingripande. Mot denna bakgrund får det anses klarlagt att Pretti hindrade en agent i dennes tjänsteutövning, samt att federala agenter hade rätt att ingripa.
...
Jag tolkar det som att du spekulerar i "bedömningen av skuldfrågan rörande de händelser som ledde fram till Prettis död."

Citat:
...
Det bör understrykas att federala lagar i USA stiftas av Kongressen, inte av självutnämnda ”experter”. På motsvarande sätt deltar dessa aktörer inte i Högsta Domstolens tolkning av grundlagen.
...
Det är väl inget konstigt med att lagar stiftas av Kongressen och inte av självutnämnda experter?
Ännu mindre konstigt är det att varken självutnämnda experter eller medlemmar av Kongressen deltar i Högsta Domstolens granskning. Det ska helt enkelt vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in