2026-01-30, 19:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om hjärnan slutat fungera är du död och kan inte vittna om det. De fall som finns handlar att delar av hjärnan slagits av så vi blivit medvetslösa men att fortfarande andra delar kan varit aktiva och lagrat minnen.
Det är din ståndpunkt.
During this procedure, Reynolds' body temperature was lowered to 50 °F (10 °C), her breathing and heartbeat stopped, and the blood drained from her head. Her eyes were closed with tape and small ear plugs with speakers were placed in her ears. These speakers emitted audible clicks which were used to check the function of the brain stem to ensure that she had a flat electroencephalography (EEG)—indicating a non-responsive brain—before the operation proceeded. The operation was a success and Reynolds recovered completely.
Min ståndpunkt är att hjärnan är en processor som gör den här världen mer begriplig för medvetandet.
Citera
2026-01-30, 19:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Att något inte har hänt ännu (tyget är inte återskapat) bevisar inte att det är omöjligt. Eller att tyget är magiskt. Eller att det har något med Jesus att göra.
Tekniskt sett, ja. Men samtidigt kan du tekniskt sett aldrig bevisa någonting till 100%.
Om du istället ställer dig frågan: "vad är den sannolikaste förklaringen till allt detta?"
så blir svaret att det är jesus tyg och han återuppstod.

Alla andra förklaringar är fulla med brister och jesusförklaringen är perfekt på alla sätt.
Citera
2026-01-30, 19:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kanske var en enda hantverkare som kom på det och aldrig delade med sig av tekniken. Eller också fanns det åtskilliga motsvarande, men det mesta i tygväg från den tiden har förstörts. Eller kanske var det bara något ovanligt sätt just detta tygstycke behandlades eller lagrades som gav effekten utan att någon förstod varför så de därför inte kunde reproducera det.

Det finns åtskilliga exempel på antika artefakter som finns bara i ett exemplar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism
Enligt vad jag läst av forskare som jobbat inom kärnfysik i 40 år och lagt stora delar av sitt liv just på att analysera bildformationen på tyget så säger de att det enda som kommer i närheten av att kunna förklara den molekylära och kemiska sammansättningen är strålning av övernaturlig styrka.

Så enligt dom handlar det inte om att vi bara inte upptäckt hur man gör, det handlar om att vi har bevisat just att vi inte kan skapa den, vi har inte tillräckligt med energi på jorden.
Citera
2026-01-30, 19:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Att något inte har hänt ännu (tyget är inte återskapat) bevisar inte att det är omöjligt. Eller att tyget är magiskt. Eller att det har något med Jesus att göra.
(FB) Ateister vs kristna debatt
Citera
2026-01-30, 19:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Tekniskt sett, ja. Men samtidigt kan du tekniskt sett aldrig bevisa någonting till 100%.
Om du istället ställer dig frågan: "vad är den sannolikaste förklaringen till allt detta?"

Alla andra förklaringar är fulla med brister och jesusförklaringen är perfekt på alla sätt.
Den som vill tvivla har inga svårigheter, att falla nedåt fungerar.
Citera
2026-01-30, 19:53
Avstängd
Citat:
https://iep.utm.edu/thomas-aquinas-political-theology/#:~:text=Not%20only%20does%20Aquinas%20think,%2C%2 0rather%2C%20a%20simple%20being.
Här har du en förklaring från en av kristendomens främsta medeltida filosofer om vad gud är och den har få likheter med någon sagofigur.
Filosof
det säger väll allt, en sagofigur.
Citera
2026-01-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nu var det ju inte jag som skulle lägga fram bevis utan du.

Det har jag inte lovat, det är du som är en oärlig debattör.
Jag föreslog att du skulle läsa till dig det, men du ville inte.

Först skyllde du på att du inte ville ladda ner en app, sedan gav jag dig en direkt länk, och då slog du bakut och vägrade sätta dig in i det. Man kan inte tvinga en häst att dricka.
Citera
2026-01-30, 19:55
Avstängd
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så akut syrebrist i hjärnan skulle vara ett gudsbevis?
Du kan testa hypotesen så kommer du inse att syrebrist ger rätt så annorlunda effekter även om det kan orsaka hallucinationer så är det väldigt annorlunda.

Jag är inte religiös men är tudelad när det kommer till döden och vad som händer efter det, vissa ting pekar på att det är slut och över, men mycket annat pekar på en helt annan sak och så många tusentals har upplevt saker som dessa personer inte kan bara vifta bort utan det har ändrat hela deras liv och hur man förhåller sig till det och döden.

Medan jag är väldigt mycket för vetenskap så ger det inte oss alla svaren dessvärre, där kommer tro in i bilden. Man behöver inte vara religiös för att ha en tro. Tror många som mår dåligt hade mått bättre av en tro, ett syfte med livet. Ingen mår bra av att bli intalad om att ens existens är meningslös och ens lidande är förgäves. Varför ens leva då? Då kan man avsluta det snabbt & enkelt istället.
Näe, spiritualitet, tro hopp o.s.v. behövs.

Med det sagt, låt inte religiös fundamentalism vilseleda er. Religion kan användas i goda och onda syften, allt beror på vem som använder det och för vilka syften.
Citera
2026-01-30, 19:56
Medlem
Citat:

Den troligaste förklaringen är enligt mig att den är fabricerad och helt fake.
Betänk den kristna kyrkans nivå av hederlighet på medeltiden, när de bedrev häxjakter och eldade upp oskyldiga människor på bål. Efter att de hade torterats för att erkänna sina synder. Att dessa fruktansvärda präster också skulle kunna ägna sig åt förfalskningar, när de var satans jävla mördare, verkar inte alls otroligt.
Citera
2026-01-30, 19:57
Medlem
Citat:
Om den är så gammal som du tror verkar det ju inte sannolikt att de kan återskapa det nu, eftersom materialet behöver brytas ner i 2000 år innan du kan få samma resultat. Alltså ett helt ogiltigt argument eftersom det man försöker göra är i sin natur omöjligt.

Nu har jag inte läst vartenda inlägg i tråden, men turinsvepningen har daterats som kommande från 1300- talet...något som man vetat länge.
För några år sedan har tydligen en ide florerat att en okänd sorts strålning förekom...endera vid Jesu död.....eller oftare vid uppståndelsen.
Tydligen skulle Jesus vara radioaktiv vid sin uppståndelse och dels lämnat fotografiska avtryck på tyget.....och dessutom påverkat C-14 dateringen av tyget.
Konstigt att inget av detta publicerades på någon erkänd vetenskaplig källa.
Citera
2026-01-30, 19:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Den troligaste förklaringen är enligt mig att den är fabricerad och helt fake.
Betänk den kristna kyrkans nivå av hederlighet på medeltiden, när de bedrev häxjakter och eldade upp oskyldiga människor på bål. Efter att de hade torterats för att erkänna sina synder. Att dessa fruktansvärda präster också skulle kunna ägna sig åt förfalskningar, när de var satans jävla mördare, verkar inte alls otroligt.
Denna förklaringen är full med brister, precis som jag förklarade
Att gå igenom alla skulle ta timmar.
Citera
2026-01-30, 19:58
Avstängd
Citat:
Enligt vad jag läst av forskare som jobbat inom kärnfysik i 40 år och lagt stora delar av sitt liv just på att analysera bildformationen på tyget så säger de att det enda som kommer i närheten av att kunna förklara den molekylära och kemiska sammansättningen är strålning av övernaturlig styrka.
Och du tror kärnfysiker är rätt personer att fråga om man vill förstå mönster på en bit tyg? Varför skulle en normal kärnfysiker ens försöka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in