Citat:
Nej det är det inte.
Du är så jävla korkad att du inte ser att det i princip är samma sak.
Åklagare vs Soc
Den största skillnaden i en mening
Förvaltningsrätten prövar tvister mellan individen och staten/kommunen,
tingsrätten prövar tvister mellan privatpersoner – och brottmål.
1 nej det är exakt samma struktur på dom olika rätterna
2 Även förvaltningsrätten måste visa att det är klart.
3 Tingsrätten har ofta sk teknisk bevis. Mycket finns på papper. Även FD har muntliga förhandlingar vid LVU,
4 I bägge fallen har du en betydligt starkare myndighet med en stark utredningsapparat. Polis - Soc
5 Delvis rätt mera tolkning i FD
Nu orkar jag inte med dig längre. Du har roat mig tillräckligt med din okunskap.
Åklagare vs Soc
Den största skillnaden i en mening
Förvaltningsrätten prövar tvister mellan individen och staten/kommunen,
tingsrätten prövar tvister mellan privatpersoner – och brottmål.
1 nej det är exakt samma struktur på dom olika rätterna
2 Även förvaltningsrätten måste visa att det är klart.
3 Tingsrätten har ofta sk teknisk bevis. Mycket finns på papper. Även FD har muntliga förhandlingar vid LVU,
4 I bägge fallen har du en betydligt starkare myndighet med en stark utredningsapparat. Polis - Soc
5 Delvis rätt mera tolkning i FD
Nu orkar jag inte med dig längre. Du har roat mig tillräckligt med din okunskap.
Enligt AI:
Förvaltningsrättens process skiljer sig från allmän domstol genom att vara skriftlig, inriktad på att den enskilde överklagar ett myndighetsbeslut, samt omfattas av utredningsansvar (instansens skyldighet att se till att målet utreds ordentligt). Processen är ofta en tvåpartsprocess där den enskilde möter en myndighet, och målen rör ofta LVU, LVM, körkort eller skatter.
Här är de viktigaste skillnaderna och kännetecknen för förvaltningsrätten:
Skriftligt förfarande: Huvudregeln är att processen är skriftlig, även om muntlig förhandling kan förekomma.
Utredningsansvar (Inkvistionsprincipen): Domstolen har en aktiv roll och ska se till att målet blir tillräckligt utrett, och kan begära in ytterligare information från både den enskilde och myndigheten.
Överklagande av beslut: Processen startar genom att en enskild person eller ett företag överklagar ett beslut som en myndighet tagit (t.ex. Transportstyrelsen eller Försäkringskassan).
Ingen "domstolssal" i traditionell mening: Många mål avgörs utan att parterna möts fysiskt.
Partsställning: Den myndighet som fattat det överklagade beslutet är oftast motpart till den enskilde i förvaltningsrätten