Citat:
IVO kritiserar socialnämnder vid omplacering av barn
Jag vältrar mig inte. Jag lever bara inte i förnekelse utan påpekar omständigheter som kan ifrågasättas.
Vi har redan ett sådant system. Alla i Sverige har rätt att överklaga sina beslut och domar. Också att anmäla tjänstemän och myndigheter.
Sen kan man såklart tycka att man inte ska behöva göra sånt.
Nejdå, lever inte i lala-land och står inte ut med er muppar som direkt ska börja slå på stora trumman utan att egentligen veta någonting alls. Ni spekulerar lika vilt som jag.
Vi har redan ett sådant system. Alla i Sverige har rätt att överklaga sina beslut och domar. Också att anmäla tjänstemän och myndigheter.
Sen kan man såklart tycka att man inte ska behöva göra sånt.
Nejdå, lever inte i lala-land och står inte ut med er muppar som direkt ska börja slå på stora trumman utan att egentligen veta någonting alls. Ni spekulerar lika vilt som jag.
Kommuners socialnämnder uppvisar flera allvarliga brister kring delaktighet och dokumentation vid omplacering av barn. Detta visar IVO:s granskning av 26 socialnämnder där nästan alla de granskade kommunerna brister.
Nämndemannen: "Ohyggligt liten chans att vinna"
– Jag har aldrig under mina år varit med om att rätten begär in kompletteringar till socialförvaltningens underlag när det gäller LVU. Notarien som förbereder målet utgår någonstans ifrån att det är socialens yrkande om LVU som ska vinna.
I de muntliga förhandlingarna som hålls i förvaltingsrätten i samband med LVU-ärenden, har nämndemännen möjlighet att via rådmannen ställa kompletterande frågor i ärendet. Det är en möjlighet som få utnyttjar, enligt nämndemannen.
– Som nämndeman har man ingen möjlighet att granska kvaliteten på en utredning, det är ju bara den vi har att gå på. Är den bristfällig eller inte sanningsenlig, då finns ingen chans att förhindra LVU.
Vacklande rättssäkerhet för tvångsomhändertagna barn
Det som särskilt utmärker LVU-målen från andra typer av mål är det höga antalet bifallande domar – domstolarna beviljar nästan alltid tvångsomhändertagande av barn. I mellan 80 och 90 procent av fallen får socialnämnden rätt att omhänderta barnet. Och när det kommer till de mål där föräldrar överklagar beslutet, har endast 9 procent av domarna ändrats under 2015.
Dina påståenden går inte ihop med verkligheten. Och jag vet att du vet det här eftersom vi har varit igenom det här många gånger innan.
Du är helt enkelt en ohederlig debattör och du verkar tycka att hela situationen är lustig.

Det här systemet går inte att försvara och det hör inte hemma i ett öppet och demokratiskt samhället.