Citat:
Ursprungligen postat av
Anklagaren
Om det är borrelia ska du äta antibiotika. Ju längre du väntar desto sämre prognos. TBE kan de inte göra så mycket åt. Bara vaccin som hjälper där.
Citat:
Ursprungligen postat av
FallerIfallerA
Symtomen är tydliga för borrelia så går till en vårdcentral och få lite antibiotika!
Citat:
Ursprungligen postat av
Errrror
Borrelia behöver inte ge nåt Bulls eye märke, kan ge rodnad av olika slag. Gå till vc, det är ju inte mycket resurser du tar i anspråk räcker väl med ett blodprov för borrelia. Onödigt att vänta tills du kanske får värre symtom
men fan då, varför gjorde jag den här tråden en fredag? nu kommer jag vara smånojig hela helgen innan jag kan ringa en vc. ledsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Jag tycker inte att symptomen pekar uppenbart på borrelia. Men om det känns bättre så kan du alltid gå till vårdcentralen och be dem ta ett antikroppstest för borrelia. Har du haft borrelia någon gång tidigare i livet så kommer det dock visa positivt. Det finns inga jättebra analysmetoder för att se om du har någon pågående borreliainfektion utan det blir mer av kvalificerade gissningar från läkarens sida och sådant brukar vårdcentraler inte vara jättebra på.
mig veterligen aldrig haft borrelia tidigare, och upplever hittills inga symtom som tyder på det förutom rodnaden som består. till alla som läser detta kan jag tillägga (vilket jag borde gjort i TS) att det exakta stället där fästingen (nymf) bet mig är lite upphöjt, som en pytteliten kulle, eller finne eller något. vet inte om den infon bidrar med något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Givetvis ska du uppsöka vårdcentral.
Är det inte borrelia så är det lugnt men om det är det ska det behandlas snarast.
Läkare på vårdcentralen avgör om det är borrelia eller inte.
Jag har haft borrelia flera gånger och man får recept på antibiotika som man fullföljer så är det lugnt sedan.
Och har du inte skaffat TBE vaccin så tycker jag du ska göra det. TBE är inget kul.
"Borrelia ger oftast ett växande, ringformat hudutslag (erythema migrans) runt fästingbettet, ibland med feber, trötthet och huvudvärk, och kan senare orsaka ledvärk eller neurologiska symtom, men kan också vara symtomfri. Vanliga tecken tidigt är rodnad, influensaliknande symtom, eller en blåröd knuta (lymfocytom, särskilt hos barn). Sök vård om du får ett stort, växande utslag eller influensaliknande symtom efter ett bett, då tidig antibiotikabehandling är effektiv. "
har jag helt fel när jag har för mig att borrelia inte går att se på blodprov? måste googla nu, så se det som en retorisk fråga. hmm, undrar varför jag inte bara googlade innan jag skrev det här. borrelian kanske har borrat in i hjärnan på mig redan!!
Citat:
Ursprungligen postat av
Iq32
Sveriges farligaste grej fästingen
den och blatten!! nä, men seriöst så hatar jag fästingar. de är ett tydligt tecken på att det inte finns någon gud. jag har smugglat 3 liter permetrin från centraleuropa för att spreja mina byxor med nu till våren, och sen ska jag fan bära damasker så fort jag är ute och campar eller ens vandrar i skogen.