2026-01-29, 20:35
Moderator
Schlesiens avatar
Finns det en chans att Savelij Korostelov hoppar av? I kalla krigetstil eller som på 90-talet? Jag tänker mig t ex till Österrike, som Botvinov.

Om han får grönt ljus att tävla internationellt framöver har han mindre anledning att göra det. Men vad får han för service över tid? Ryssarnas deltagande kommer att vara en följetong. Det kan bli slitningar mellan de ryska skidåkarna.
Senast redigerad av Schlesien 2026-01-29 kl. 20:41.
Citera
2026-01-29, 22:48
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
(Nästan) samtliga OS-åkare.

Herrar (148)

Damer (148)

Fin och brukbar sammanställning. Det gäller om inte annat att hitta jungfruliga kandidater till bcdefg:s Gissa tian-tävling, som väl obevekligt rullar på även under OS.
Och man kanske vill skissa på några andra nationers sannolika stafettlag.

Noterar att för Norge måste det då på herrsprinten bli Klaebo, Valnes, Vike och Amundsen...då Heggen inte fick plats.
Citera
2026-01-30, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Jag tror också det kommer och går.

Den mest uppenbara frågan. Om nu Norge ligger så mycket före i "mentalitet" osv. Varför är de svenska damerna så bra men inte herrarna. Det är väl bara att kopiera damernas upplägg så löser sig allt. Jag tror helt enkelt att den absolut största anledningen är att det bland kommer fram bra generationer. Är åkarna bra blir det bra. Sen finns det massa annat som också spelar roll såklart.

Med reservation för att detta kan vara lite spekulativt och även lite fördomsfullt: Jag tror att en del handlar om mentalitet och kunskap i de olika grupperna. Tittar man på senaste avsnittet av Utan filter, så pratar Gustaf Berglund en del om hur mycket han lärt sig av Ebba gällande noggrannhet med detaljer i både kost och träning, samt tävlingsmentalitet. Jag har hört liknande resonemang tidigare men kan inte minnas var. Med en profil som Charlotte Kalla som satte tonen i damlaget för ett gäng år sedan (ingen spelevink, men noggrann och seriös med sin satsning) jämfört med att Calle H har varit profilen i herrlandslaget (kul kille, experimenterar glatt med sin träning och går sin egen väg trots att det inte funkar + ingen vinnarskalle) tror jag att det har präglat hur nuvarande landslagsåkare.
Citera
2026-01-30, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
Med reservation för att detta kan vara lite spekulativt och även lite fördomsfullt: Jag tror att en del handlar om mentalitet och kunskap i de olika grupperna. Tittar man på senaste avsnittet av Utan filter, så pratar Gustaf Berglund en del om hur mycket han lärt sig av Ebba gällande noggrannhet med detaljer i både kost och träning, samt tävlingsmentalitet. Jag har hört liknande resonemang tidigare men kan inte minnas var. Med en profil som Charlotte Kalla som satte tonen i damlaget för ett gäng år sedan (ingen spelevink, men noggrann och seriös med sin satsning) jämfört med att Calle H har varit profilen i herrlandslaget (kul kille, experimenterar glatt med sin träning och går sin egen väg trots att det inte funkar + ingen vinnarskalle) tror jag att det har präglat hur nuvarande landslagsåkare.

Kanske ligger något i det. Men ser man på t.ex svenska damlaget idag upplevs Frida som lite flamsig, inte ha koll på läget, nu blev det såhär typ. Medan Ebba och Jonna har helt annan framtoning och upplevs mer seriösa. Och det tre är ju ändå ungefär lika bra.

Samma med Wassberg och Svan. Upplevs väldigt olika där Wassberg sket i allt och bara körde på medan Svan analyserade varje detalj och testade allt. De två var också ungefär lika bra.

Den träning som ska göras är ändå ganska liknande oavsett hur du är som person. Men det är klart man måste ha vinnarskalle för att nå långt.
Citera
2026-01-30, 08:46
Medlem
Ebbas brorsa t.ex. Han upplevs väl rätt seriös osv. Hur bra är han?
Citera
2026-01-30, 09:14
Medlem
Citat:

Jag tror man måste vara extremt noggrann på alla områden idag, speciellt kost

Hade ett reportage om Poromaa i bakgrunden häromdagen och hörde att han äter fyra mackor till frukost med ett glas äppeljuice. Sedan undrar han varför han inte kan prestera? Det är ett sanslöst lågt näringsintag för någon som är så pass fysiskt aktiv.

Jag är medveten om att det inte är hela dagens matintag men om han börjar dagen så illa är det inte konstigt att han inte funkar.

Såg någon Vlog med Burman också där man också fick se vad han åt och det var lika illa där.
Senast redigerad av sukp 2026-01-30 kl. 09:20.
Citera
2026-01-30, 09:37
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Ebbas brorsa t.ex. Han upplevs väl rätt seriös osv. Hur bra är han?

Inte särskilt bra. Men han har en liknande kropp som Ebba, kort och lätt, och det verkar inte som den kroppstypen funkar lika bra för herr-skidåkare.
Citera
2026-01-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp

Hade ett reportage om Poromaa i bakgrunden häromdagen och hörde att han äter fyra mackor till frukost med ett glas äppeljuice. Sedan undrar han varför han inte kan prestera? Det är ett sanslöst lågt näringsintag för någon som är så pass fysiskt aktiv.

Jag är medveten om att det inte är hela dagens matintag men om han börjar dagen så illa är det inte konstigt att han inte funkar.

Såg någon Vlog med Burman också där man också fick se vad han åt och det var lika illa där.

Han kom iofs tvåa i VM-femmilen för knappt ett år sen.

Jag tror det finns någon bild att skidåkare skulle äta bara "nyttigt". Saken är de behöver massa energi, då får det bli en del juice osv. Man kan inte bara äta broccoli.
Citera
2026-01-30, 13:16
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:

Det märks att du aldrig har tränat ordentligt i ditt liv, märkligt då att du sitter på Fb och klagar på elitidrottare när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om. Man kan inte trycka i sig stora mängder mat INNAN man ska ut och träna. Man äter EFTERÅT av uppenbara skäl.
Citera
2026-01-30, 14:20
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:

Fast Charlotte Kalla hör väl lika mycket till Marcus Hellners och Johan Olssons generation som till Calle Halfvarssons. Jag tror mer att det handlar om slumpen och att vissa kullar råkar vara bättre än andra. Plus att Norge inte har konkurrens från någon annan vintersport som hockeyn på herrsidan.
Citera
2026-01-30, 15:31
Medlem
Citat:

Normännens kost är sådär, men de presterar ändå
Citera
2026-01-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Det märks att du aldrig har tränat ordentligt i ditt liv, märkligt då att du sitter på Fb och klagar på elitidrottare när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om. Man kan inte trycka i sig stora mängder mat INNAN man ska ut och träna. Man äter EFTERÅT av uppenbara skäl.

Nu är det du som förenklar gullet. En smörgås kan ge energi snabbt, men den är ofta mer snabbspikig i blodsocker och mindre näringskomplett per kalori. En stabil kolhydrat är långt bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in