2026-01-30, 14:32
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qnostalgi
Intressant läsning i temat vacklande rättssäkerhet för tvångsomhändertagna barn, och som går att applicera på det aktuella fallet som tråden trots allt handlar om.

https://www.dagensarena.se/innehall/vacklande-rattssakerhet-for-tvangsomhandertagna-barn/#:~:text=KONTAKT%20*%20Cookies%20för%20analys.%20* %20Cookies%20för%20marknadsföring.

Akta dig för 1.02! Du kan redigera ned styckena, går inte att PM dig så skriver här.
Citera
2026-01-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om det är så att socialsekreteraren skruvat på vad ett vittne sagt i sin utredning så tror jag faktiskt att det kan intressera nämnden. Jag pratar inte om vilka vittnen som helst, utan om de vittnen som socialtjänsten själv använt sig av. Och ja... Som läget ser ut måste vad de sagt dubbelkollas, eftersom det kan stå något helt annat i beslutsunderlaget som hamnar hos nämnden, än vad de faktiskt sagt på riktigt.

LVU-processer bygger på att socialtjänsten är ärliga, men verkligheten är en helt annan, vilket så många föräldrar vittnar om, inkl Adams pappa i fallet Adam.

Ja du och dina halmgubbar. Det är inte vad jag pratar om här, utan jag pratar om att man måste dubbelkolla allt vad soc påstår i sin utredning, vilket tyvärr kan vara något helt annat än vad som står i deras rådata, eller vad vittnen faktiskt sagt om man frågar dem om uppgifterna i beslutsunderlaget stämmer överens om deras bild om vad de kommer ihåg att de berättade för socialtjänsten.
Då hade det varit bra att du klargjorde att det var vittnen som hörts av soc tex pedagoger och vad de sagt, föräldrar brukar också ha vittnen som lämnar in en massa skrivelser och där står det sällan något relevant som motbevisar det som föranlett ingripande från soc
Citera
2026-01-30, 14:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Okej experten har talat!!

Uppenbarligen inte falskheter då det är precis vad som händer just nu.
Det var en expert i slutet av programmet som berättade precis hur det låg till.
Citera
2026-01-30, 14:34
Medlem
TheJesuits avatar
Man gör rätt i att granska batikhäxornas beslut, oftast är soc-tanterna helt förvirrade och styrda av ett tankegods med rötter i gymnasieskolans psykologiundervisning på 80-talet. Därtill är de oftast vänster, alltid som ju är en dålig kombination med allt då man tror på den stora goda staten.

Men inte alltid någon rök utan eld. Hur är det egentligen med mamman, är hon verkligen helt normal? Hon vägrade till exempel rädda sitt kommande barn från omhändertagande genom att inte fly landet. Detta med motivering att umgänge 3 timmar i veckan med första barnet var så viktigt.

Jag hade fött utomlands och sedan undanhållet barn två från batiktanterna. De har ju BVC även i Danmark. Så kan man ju tura över till Sverige några timar för umgänget med barn ett.
Citera
2026-01-30, 14:39
Medlem
Citat:
Utredningshem är inte oberoende. Det är tvärtom beroende av socialtjänsten och tjänar stora pengar på att nya barn kommer in i systemet.

Samma socionomer som på soc jobbar på utredningshem och det är precis samma typer av utredningar med stort inslag av personligt tyckande snarare än konkreta fakta.

Många påståenden där och inget som backar upp dem.
Citera
2026-01-30, 14:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Skillnaden är marginell som jag förklarat. Det är du som påstår att det är olika skillnader. Du kastar ur dig en massa skit utan ha på fötterna. Förklara nu den stora skillnaden som du påstår? I datasammanghang vet jag vad rådata är. Förklara vad det är hos soc?

Du sa ju att advokaten skulle hinna gå igenom hela materialet.. hur ska det gå till tänkte du när de inte får mer tid än så här? Ditt problem är att du pratar om hur det ser ut på pappret, men ingenting av det du pratar om har någon som helst förankring i verkligheten och till verkliga LVU-mål. Det är tusentals sidor som skulle behövas gås igenom och pratas med alla socialtjänstens vittnen mm. Det är totalt OMÖJLIGT att göra på så kort tid. Föräldrarna ligger konstant ljusår efter soc dokumentationsmässigt.

För att uppnå någorlunda rättssäkra förhållanden skulle samtliga socialtjänstens handlingar lämnas ut till de juridiska ombuden och behöva genomlysas och soc dubbelkolla allt vad soc alla vittnen har sagt.

I annat fall bygger det på att soc lämnar 100% korrekta uppgifter till domstol och nämnd. Men gör de verkligen det? Nope. De har exakt noll incitament att hålla sig till sannigen. Den blir alltid skruvad.

Så här stod det i en artikel som kom ut för några år sedan om hur lite tid som advokaterna arvoderas för, så förstår du kanske att det du snackar om är ren rappakalja.

https://www.dagensarena.se/innehall/vacklande-rattssakerhet-for-tvangsomhandertagna-barn/

Citat:
Hur många timmar per ärende som de offentliga biträdena faktiskt lägger ned på just LVU-mål finns det ingen statistik över. Däremot kan man se att snittdebiteringen för offentliga biträden i alla typer av mål under 2015 var 4,86 timmar, enligt Domstolsverket.
Citera
2026-01-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Akta dig för 1.02! Du kan redigera ned styckena, går inte att PM dig så skriver här.
Sant, det blev på tok för långt! Tack för att du noterade, åtgärdat nu.
Citera
2026-01-30, 14:42
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Spännande... vad skulle vara falskt nu då?

Lär dig läsa Kurt. Samma visa i varje tråd med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det var en expert i slutet av programmet som berättade precis hur det låg till.

Ja. Det ligger till precis som jag sa, så vad är det som är falskt?
Vilken expert hänvisar du till? ”Socionomen” som rekommenderar att fly landet? Ja det bekräftar också det jag sagt.
Citera
2026-01-30, 14:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter

Du behöver egentligen se programmet för att förstå vilken typ av utredningar som görs på utredningshem. De präglas ofta av stora mängder subjektiva tolkningar och värderingar, medan objektiv och verifierbar fakta ges mycket litet utrymme.

Nästan inga föräldrar som placeras på utredningshem får behålla sina barn. Det beror inte enbart på bristande föräldraförmåga, utan också på att socialtjänsten i praktiken ofta beställer ett visst utfall, ett svar som passar det redan etablerade narrativet.
Citera
2026-01-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Man gör rätt i att granska batikhäxornas beslut, oftast är soc-tanterna helt förvirrade och styrda av ett tankegods med rötter i gymnasieskolans psykologiundervisning på 80-talet. Därtill är de oftast vänster, alltid som ju är en dålig kombination med allt då man tror på den stora goda staten.

Men inte alltid någon rök utan eld. Hur är det egentligen med mamman, är hon verkligen helt normal? Hon vägrade till exempel rädda sitt kommande barn från omhändertagande genom att inte fly landet. Detta med motivering att umgänge 3 timmar i veckan med första barnet var så viktigt.

Jag hade fött utomlands och sedan undanhållet barn två från batiktanterna. De har ju BVC även i Danmark. Så kan man ju tura över till Sverige några timar för umgänget med barn ett.
Krävs bra mycket för att flytta till ett annat land tex inkomst och bostad
Citera
2026-01-30, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Det är värre ändå. Anatällda på utredningshemmet var inte ens socionomer. Helt obildade och flera barnlösa. Ska utreda och granska en annan människas duglighet som förälder. Ägandeomständigheterna rörande cederängen i västerås är också ytterst tveksamma med katastrofala jäv-situationer
Citera
2026-01-30, 14:47
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Lär dig läsa Kurt. Samma visa i varje tråd med dig.

Ja. Det ligger till precis som jag sa, så vad är det som är falskt?
Vilken expert hänvisar du till? ”Socionomen” som rekommenderar att fly landet? Ja det bekräftar också det jag sagt.
Vad experten säger är att det är ett helt ruttet system. Vilket du försvarar och ser din chans att vara elak mot någon som blivit illa drabbad.

SOC beslut är baserat på ingenting och de kommer aldrig släppa Malin oavsett vad hon gör. Det här kommer aldrig 'lugna ned sig' från SOCs håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in