2026-01-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag håller med eftersom alla religioner är människors verk men den moderna människans och vetenskapens uppfattning om vad som inte finns är också en religion.

Nu tror jag att det finns en skapare plus ohyggligt många fler makter som nog faktisk haft kontakt med människor genom historien och av människor fått olika namn.

Jag har ingen anledning att ansluta mig till någon modern religion som på en höft rationaliserar bort praktiskt taget allt som finns.
Det är lite av ett intellektuellt haveri att påstå att "vetenskapens uppfattning är en religion". Det är ett klassiskt halmstrå som troende griper efter när argumenten tryter.

Är det en "religion" att inte tro på Jultomten? Är det en "religion" att inte tro på att det bor ett spagettimonster under sängen? Nej. Vetenskapen påstår inte dogmatiskt att saker inte finns, den kräver evidens av den som påstår att något finns.

Läs på om Russells tekanna (Russell's Teapot) så kanske polletten trillar ner. Jag kan inte motbevisa att det cirkulerar en tekanna runt Mars, men det är idiotiskt att tro på det utan bevis. https://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot

Inom vetenskapen skiljer man på tro och hypotes. Problemet med religion är när vi låter "tro" trumfa verkligheten. Vetenskapen är i grunden agnostisk, den avfärdar inte allt kategoriskt, men vi behandlar religioner som det de tills motbevisas måste betraktas som: obekräftade hjärnspöken och mänskliga påhitt för att döva rädslan för det okända. Att likställa blind tro med den vetenskapliga metoden är bara pinsamt.

Bara det faktum att det finns 4000 olika erkända religioner, samt tiotuseentals, sekter, stam-traditioner och ockultism borde väl säga till och med de mest religiösa någonting? Att relgion och etnicitet och geografi är sammanflätade talar också starkt emot att de skulle vara en av dessa religioner som är mer "sann" än de andra.
Citera
2026-01-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Hur ser den perfekta dagen ut i paradiset? Blir det tidig uppkorkning och sen fest hela dagen med jesus och hans polare? Jag är nyfiken på vad det är ni längtar efter 🙂

Eller så kan alla biologinördar och fågelskådare sitta i en ring tillsammans och berätta sagan om abiogenes för varandra och utvecklingen. Gärna sagan om ringen också .)
Citera
2026-01-30, 13:12
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Eller så kan alla biologinördar och fågelskådare sitta i en ring tillsammans och berätta sagan om abiogenes för varandra och utvecklingen. Gärna sagan om ringen också .)

Det låter trevligt. Tar bara fågelskådarna med tillräckligt med bärs så kommer det bli en bra kväll.
Citera
2026-01-30, 13:14
Medlem
Citat:
Det låter trevligt. Tar bara fågelskådarna med tillräckligt med bärs så kommer det bli en bra kväll.

Absolut .) Alla sekter brukar kunna ha trevligt tillsammans har jag hört.
Citera
2026-01-30, 13:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Absolut .) Alla sekter brukar kunna ha trevligt tillsammans har jag hört.

Det är bara att dra på dig finskjortan så är du välkommen på festen. Du kan smuggla med en bibel om du vill smygläsa lite efter ett par öl.
Citera
2026-01-30, 13:36
Medlem
Citat:
Det är bara att dra på dig finskjortan så är du välkommen på festen. Du kan smuggla med en bibel om du vill smygläsa lite efter ett par öl.

Nu har ju aldrig jag påstått att jag är troende inom något område, men visst fest är ju alltid trevligt.
Citera
2026-01-30, 13:41
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Nu har ju aldrig jag påstått att jag är troende inom något område, men visst fest är ju alltid trevligt.

Haha ja det är nog den bästa lösningen. Festen måste vara öppen för både religiöst troende och vetenskapstroende. 2 för 1 i baren för både pastorn och fågelskådaren 👌
Citera
2026-01-30, 13:43
Medlem
Citat:
Haha ja det är nog den bästa lösningen. Festen måste vara öppen för både religiöst troende och vetenskapstroende. 2 för 1 i baren för både pastorn och fågelskådaren 👌

Du glömde agnostikern. Eller den vilsne .)
Citera
2026-01-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
När du är på andra sidan kommer du förstå vad du inte kunde här.
Vilket dåligt svar hur ska jag kunna tro om jag inte förstår i detta livet?
Citera
2026-01-30, 14:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hur ser den perfekta dagen ut i paradiset? Blir det tidig uppkorkning och sen fest hela dagen med jesus och hans polare? Jag är nyfiken på vad det är ni längtar efter 🙂
Jag längtar inte efter att dö men förstår att själen är odödlig* och är glad över att det är en god makt som styr över evigheten.

*Det är bara skaparen som kan förgöra själen.
Citera
2026-01-30, 14:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Det är lite av ett intellektuellt haveri att påstå att "vetenskapens uppfattning är en religion". Det är ett klassiskt halmstrå som troende griper efter när argumenten tryter.

Är det en "religion" att inte tro på Jultomten? Är det en "religion" att inte tro på att det bor ett spagettimonster under sängen? Nej. Vetenskapen påstår inte dogmatiskt att saker inte finns, den kräver evidens av den som påstår att något finns.

Läs på om Russells tekanna (Russell's Teapot) så kanske polletten trillar ner. Jag kan inte motbevisa att det cirkulerar en tekanna runt Mars, men det är idiotiskt att tro på det utan bevis. https://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot

Inom vetenskapen skiljer man på tro och hypotes. Problemet med religion är när vi låter "tro" trumfa verkligheten. Vetenskapen är i grunden agnostisk, den avfärdar inte allt kategoriskt, men vi behandlar religioner som det de tills motbevisas måste betraktas som: obekräftade hjärnspöken och mänskliga påhitt för att döva rädslan för det okända. Att likställa blind tro med den vetenskapliga metoden är bara pinsamt.

Bara det faktum att det finns 4000 olika erkända religioner, samt tiotuseentals, sekter, stam-traditioner och ockultism borde väl säga till och med de mest religiösa någonting? Att relgion och etnicitet och geografi är sammanflätade talar också starkt emot att de skulle vara en av dessa religioner som är mer "sann" än de andra.
Jag skrev inte att vetenskapen är en religion utan att den moderna människans och vetenskapens uppfattning om vad som inte finns är också en religion. Men jag vet inte om det ens finns forskning kring vad som inte finns...
Citera
2026-01-30, 14:33
Avstängd
Citat:
- Sannolikheten för att celler skulle kunna bildas i de förhållanden som man beskriver under abiogenes är så astronomiskt små att de passerar gränsen för obefintliga. De är att jämföra med att man skulle skicka upp 50 bollar i luften och numrera dem från 1-50. Att sedan hoppas på att alla bollar skall landa med exakt samma avstånd till varann och även i rätt nummerordning med 1 längst fram och 50 längst bak. Ungefär så, fast mycket mycket mindre sannolikhet än detta exempel.
Evolutionen fungerar dock snarare så att man kastar upp alla 50 bollarna. Sen låter man dem som hamnade rätt ligga kvar och kastar upp kvarvarande en gång till. Då tar det inte så hemskt lång tid innan alla ligger rätt.

För att du skall kunna säga att sannolikheten är astronomiskt liten måste du veta exakt hur du tror det gick till, och vad jag vet så har vi inte den kunskapen från så tidigt under livets utveckling.

Citat:
-Det faktum att människan inte själv klarar att tillverka ens den enklaste av celler.
Vi har hållit på med det här i kanske ett halvsekel. Lite häftigt kräva att vi skall kunna reproducera miljarders års evolution på denna tid.

Citat:
-Slumpmässiga mutationer. Detta är ju i själva verket "olyckshändelser". Sedan när har något kunnat bli till av sig självt genom olyckor?
Bevisligen så sker evolution dock än idag. Det finns otaliga exempel på hur arter utvecklas. Inte bara det, vi använder t o m motsvarande metod i datorer för att lösa vissa problem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_algorithm

Citat:
Att bara en enda art skulle kunna utvecklas utifrån dessa kriterier vore minst sagt sensationell. Och nu har vi miljontals arter på jorden. Sannolikhet kring detta?
100% eftersom det inträffat...

Citat:
-Fossilen. Med tanke på hur mycket fossil man grävt fram senaste 100 åren, så borde det finnas mängder som visar på hur olika varelser knallar omkring med halvfärdiga organ som är "under utveckling". T.ex tår, fötter, armar, ben osv. Dock gör inte fossilen detta utan de allra flesta fossil visar tecken på färdiga organ.
Titta på en hästhov. Är den "färdig"? Dess förfäder i fossila lagren hade fortfarande flera tår som sedan krympt till ingenting. Var deras fötter då "halvfärdiga" eller var de färdiga på sitt sätt? Var fåglarnas förfäder med primitiva fjädrar och vingar "halvfärdiga"? Tidiga landlevande djur som med möda kunde ta sig fram på land?

Citat:
-Den kambriska explosionen. Plötsligt dyker färdigutvecklade djur upp. Denna tidsperiod är så kort att den skulle utgöra bara en väldigt liten del av hela den "fotbollsplan" av tid, som man beräknar att utvecklingen av liv tagit. Under denna korta period sägs de flesta av dagens djurstammar ha uppstått.
Eller i alla fall nått en sådan storlek att de lämnar fossila spår efter sig. Kanske borde vi förneka människans historia också? Vi har som art funnits i något hundratusentals år och plötsligt, på löjligt kort tid, utvecklar vi en industriell civilisation. Måste vara något skumt. Jag säger inte att det är aliens, men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in