2026-01-29, 23:39
Medlem
svenskpappas avatar
Det var en rutten pundare av svensk härkomst som levde på lånad tid.
Många är glada över att han är borta.
Hoppas dom är släppta, såna som han gillar att klättra på räcken.
Han har själv bäddat för sin död.

”Så det finns en gud ändå”
Citera
2026-01-30, 12:41
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Och: "blev sen kriminell....".

Som sådär i förbifarten, att man en dag råkar bli kriminell, utan att göra aktiva val.

Så låter det för övrigt om alla kriminella främlingar.

Är det verkligen så svårt att förstå att människor är olika? Att livssituationer är olika?

Ja, vissa personer blir kriminella. Antingen genom tvång p.g.a ekonomiska omständigheter de inte rår på, och där de inte får hjälp av omgivningen. Eller p.g.a oförstånd och okunskap.

Andra blir kriminella genom aktiva val, för att de romantiserar det livet och inte fattar konsekvenserna och baksidan.

En tredje blir det p.g.a taskigt umgänge.

Etc etc. Detta är inte svartvitt och det viktiga är att förstå varför folk blir kriminella, så att man kan hantera och förebygga problemet. Och med "man" menar jag oss alla, som kan vara vaksamma och hjälpsamma med folk i vår omgivning.

Att bara sitta vid sidan och förebrå folk och vara svartvit är efterblivet.
Citera
2026-01-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Är det verkligen så svårt att förstå att människor är olika? Att livssituationer är olika?

Ja, vissa personer blir kriminella. Antingen genom tvång p.g.a ekonomiska omständigheter de inte rår på, och där de inte får hjälp av omgivningen. Eller p.g.a oförstånd och okunskap.

Andra blir kriminella genom aktiva val, för att de romantiserar det livet och inte fattar konsekvenserna och baksidan.

Etc etc. Detta är inte svartvitt och det viktiga är att förstå varför folk blir kriminella, så att man kan hantera och förebygga problemet. Och med "man" menar jag oss alla, som kan vara vaksamma och hjälpsamma med folk i vår omgivning.

I fallet icke svenska medborgare är det inget att förstå. Bara utvisa.
Citera
2026-01-31, 01:12
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus

Ditt pladder intresserar inte mig.

Om folk bestämmer sig för att sluta med ett kriminellt leverne, är det ett medvetet beslut i flera steg, eftersom man då måste hitta ett liv och en inkomstkälla som inte är brottsligt. Och få skulle argumentera emot det medvetna i det.

Precis samma sak är det med vuxna som är kriminella. Det är beslut efter beslut i flera medvetna steg och planeringar. Det existerar långsiktigt inte ett "blir" då.

Att dessutom ta hit högst mer kriminella grupper och främmande kulturer, och därmed ge den kriminella och sociala spelplanen "fler motiv" i förhållande till samhället och till rena brott, det är dålig och farlig politik. Politik är resultat. Ett resultat som Sverige nu lever med och lider av.

Det är givetvis varken mitt ansvar eller mitt intresse att vaka över den smuts som man med förkastlig politik har släppt in. Sverige har nog med egna dårar och problem.

Ditt akademiska pladder har ingen inverkan på till exempel klaner eller hur islam fungerar, utan det enda som finns som motmedel är hårt mot hårt och utvisning så mycket det bara går.
Senast redigerad av -GG 2026-01-31 kl. 01:16.
Citera
2026-01-31, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedommm
Så är man "hemlös" på pappret då eller?
Man registreras som utvandrad eller försvunnen om man inte är folkbokförd/hemlös någonstans, min egna erfarenhet har bara varit registreringen ”utvandrad”.

Kan vara ett helvete att komma in i systemet igen, och du kan inte (ut)nyttja samhällets härliga skatteförmåner.
Citera
2026-02-09, 16:26
Medlem
Bedragerskas avatar
Mordutredning nedlagd efter balkongfall i Spånga
Citat:
– Det finns i dagsläget inget som pekar på brottslig handling eller någon misstänkt person, och jag lämnar därför tillbaka förundersökningen till polisen, säger åklagaren Daniel Insulander till Mitt i.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mordutredning-nedlagd-efter-balkongfall-i-spanga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in