2026-01-28, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR-Unknown-
Blev inget åtal idag, istället förlängd häckning tills 10/2.
Innebär att de inte är klara med förundersökning?
Citera
2026-01-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Innebär att de inte är klara med förundersökning?
Förlängd häktning sker ofta i sexualbrott. Främsta skälet är att beslagtaget material tar lång tid att undersöka, samt att det kommit in fler misstankar om brottet. Att förlänga häktningen görs bara om åklagarens bevisning är sannolikt och det förefaller stor risk att den häktade återupptar sin brottslighet eller försöker påverka vittnen målsägande och undanröja bevisning.
Citera
2026-01-29, 22:05
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygkatt
Det är högst otroligt att en frisk fungerande människa skulle leta i en dator efter nakenbilder på datorns ägare eller förra ägare. Helt sjukt beteende.
Så du menar att du inte gjorde det när du köpte en begagnad dator senast? Var helt ärlig nu.
Citera
2026-01-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keramik-Kalabalik
Så du menar att du inte gjorde det när du köpte en begagnad dator senast? Var helt ärlig nu.
Jag har inte köpt någon begagnad dator. Om jag hade gjort det och hittat bilder i den så hade jag inte kollat igenom bilderna. Jag hade raderat allt.
Jag hade inte fått ut något av att leta igenom någon annans fotoalbum. Det är fan riktigt perverst att göra det. Har man ett företag som reparerar datorer får man inte söka igenom datorn i jakt på nakenbilder. Riktigt jävla sjukt beteende.
Citera
2026-01-30, 23:23
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Usch ja. Ja mörkertalet är nog enormt. Speciellt som du nämner om pengar är inblandat. Nästan allt kan köpas för tillräckligt mycket. Gällande min kompis blev hon enormt arg på den andra tjejen som inte berättat men samtidigt har hon själv inte gjort något alls heller, inte heller hennes mamma trots att båda vet att morsans bror var den som utsatte henne. Men men, det är deras val, har åtminstone försökt förmå henne att anmäla men vill hon inte så vill hon inte.

Att tjejerna inte anmält låter som att det var rätt mycket hot inblandat. Brukar ju inte vara ovanligt att den som utsätter brukar skaffa sig en hake på offret.
Sedan kommer vi som inte blivit utsatta för sexuella övergrepp aldrig att förstå mekanismerna som offret har. Aldrig heller förstå logiken bakom (eller brist på den).
Citera
2026-01-30, 23:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Att tjejerna inte anmält låter som att det var rätt mycket hot inblandat. Brukar ju inte vara ovanligt att den som utsätter brukar skaffa sig en hake på offret.
Sedan kommer vi som inte blivit utsatta för sexuella övergrepp aldrig att förstå mekanismerna som offret har. Aldrig heller förstå logiken bakom (eller brist på den).
Nja dessa tjejer är grönlänningar och de bor numera i Danmark så de kan mycket väl anmäla. Min kompis skulle säkert inte ha något emot det heller men eftersom det är tio år sedan och inga bevis finns tror hon inte på att det skulle ge något tyvärr.

Sedan logiken/icke-logiken så visst, det går inte att förstå men jag tror mig kunna fatta hur hon resonerar. Jag hade nog gjort likadant. Jag hade nog inte heller pallat med det även om det vore det rätta. Hellre glömma.
Citera
2026-01-30, 23:41
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Nja dessa tjejer är grönlänningar och de bor numera i Danmark så de kan mycket väl anmäla. Min kompis skulle säkert inte ha något emot det heller men eftersom det är tio år sedan och inga bevis finns tror hon inte på att det skulle ge något tyvärr.

Sedan logiken/icke-logiken så visst, det går inte att förstå men jag tror mig kunna fatta hur hon resonerar. Jag hade nog gjort likadant. Jag hade nog inte heller pallat med det även om det vore det rätta. Hellre glömma.

Även om brottet inte ännu är preskriberat, så är det nog svårt att få fram bevis så här långt i efterhand.
Första 4 timmarna är superviktiga. Därefter minskar chansen att sätta dit gärningsmannen.
Citera
2026-01-30, 23:43
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Även om brottet inte ännu är preskriberat, så är det nog svårt att få fram bevis så här långt i efterhand.
Första 4 timmarna är superviktiga. Därefter minskar chansen att sätta dit gärningsmannen.
Jo så är det ju. Även om både hon och hennes mamma (förövarens syster) vet om det och att det dessutom finns minst en tjej till så vad har de för bevis? Är ju därför antar jag att hon inte pallar.
Citera
2026-01-31, 16:56
Medlem
Citat:
Jo så är det ju. Även om både hon och hennes mamma (förövarens syster) vet om det och att det dessutom finns minst en tjej till så vad har de för bevis? Är ju därför antar jag att hon inte pallar.
Lite OT eller? Ni diskuterar ett annat fall än det tråden handlar om?
Citera
2026-01-31, 18:04
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Lite OT eller? Ni diskuterar ett annat fall än det tråden handlar om?
Absolut, det här rör något vi initialt pratade om för en månad sedan. Du kan bortse från det. Är OT.
Citera
2026-02-10, 09:42
Medlem
1200cls avatar
Är det någon som hört om det blir åtal eller förlängd häktning?
Citera
2026-02-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1200cl
Är det någon som hört om det blir åtal eller förlängd häktning?

Eric Erlandsson omhäktades enligt beslut den 27 januari 2026. Åklagaren fick
tillstånd att meddela restriktioner. Åtal skulle enligt beslutet inkomma senast
den 10 februari 2026 kl. 11.00.
Åklagaren har nu, inom åtalsfristen, begärt förlängning av åtalstiden till den 24
februari 2026 och att fortsatt få tillstånd att meddela restriktioner.

—————-

2026-02-10 48 OMHÄKTNINGSBESLUT - Eric Erlandsson
(E, S)
(S)
Kopia av Beslut under rättegång, e-skickat till
Åklagarkammaren i Borås, Åklagarmyndigheten, Häktet
Göteborg, Kriminalvården, e-postat till Advokat David
Särneö.
Expedieringsdatum: 2026-02-10
Senast redigerad av Trolle844 2026-02-10 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in