2026-01-30, 00:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Nej sekretess för domstolen går inte. Inget som berör själva omhändertagandet får enligt lag döljas.
Hur kommer det sig att allvarliga bevis aldrig når domstol och nämnd då? Det är en fråga jag skulle vilja ha svar på. För hade det du säger stämt, så hade inte Adam i Fallet Adam varit placerad så länge i onödan. Allt var dolt både för domstol, nämnd och advokater. Soc gömde undan alla bevis som talade emot att Adam skulle hem till sin pappa. Så det du säger stämmer helt enkelt inte överens med verkliga förhållanden.

Citat:
En fråga om du nu ändå tror det vad ör det då som kan vara sekretess. Vittnen måste namnges för domstolen. Uppgifter som lämnas måste kunna bemötas av advokaterna.
Då har du inte läst många LVU-ansökningar. Det kan stå exempelvis: "Omgivningen anser"... eller "det har framkommit uppgifter om...." men inga namn nämns.

Citat:
Hahaha Jo jag är Nämndeman i Förvaltningsrätten så jag vet exakt hur det går till. Du däremot vet inte ett skit.
Det kanske just det som är ditt problem? Du har aldrig läst rådatan som beslutsunderlaget bygger på och jämfört med rådatan? Kan det vara så enkelt?

Citat:
Jag läser varje vecka beslutsunderlag.
Jämför du då mot rådatan? I annat fall har du inte koll på någonting kan jag meddela.

Citat:
Vilken tur jag har då eftersom där inte finns några tredjehandsuppgifter. Nej det finns inga namnlösa vittnen. Däremot anonyma orosanmälningar. Dessa väger ytterst lätt. Rätten vil ha kontrollerbara uppgifter. Vi vare sig kan eller får döma på hörsägen.
Snälla nån. Hela LVU-processen bygger på vandringssägner och magkänslor. Det är just det som är problemet och varför processen i sig inte är rättssäker.

Citat:
Undrar vem som har problem med verkligheten. Du är ett strålande exempel på en foliehatt.
Jaha nu åker personangreppen fram när du inte kan svara på enkla frågor.

Citat:
Nu var det du som påstod att ”rådata” (som jag fortfarande inte vet vad det är) inte redovisades. Nu säger du att advokaterna inte läser detta.
Rådatan är det som socialsekreteraren tagit informationen till sitt beslutsunderlag ifrån. Och det är också här fusket sker i den s.k tolkningen. Det är troligtvis denna skillnad du inte ser, eller inte vill se kanske? Men jag har sett denna skillnad i åtskilliga utredningar jag granskat. Fusk kallas det på svenska.

Citat:
Vad som står i media har ofta lite med verkligheten att göra. Jag påstår tex att någon skulle bli av med sitt barn pga en direkt och bevisligen felaktig diagnos är ren lögn.
Jaha så Fallet Adam är rent påhitt alltså..? Spännande.

Citat:
Jag har varit med i mål som varit omskrivna. När jag ser reportagen är det inte mycket som stämmer med verkligheten.
Den offociella
Men hur vet du vad som är verkligheten? Du har ju bara sett en bråkdel av dokumentationen? Och det är just det du inte förstår. Du förstår inte hur fusket går till, eftersom du aldrig får se det. Du vet ju inte ens var rådata är? Det säger väl egentligen allt man behöver veta om din kompetens.
Citera
2026-01-30, 00:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om du nu påstår att processen mellan Tingsrätt och Förvaltningsrätt skiljer sig åt så mycket så vill jag att du förklarar skillnaden?

ja vad är skillnaden då, du som är så duktig och kan allt, trots att du inte vet vad rådata är?
Citera
2026-01-30, 00:19
Medlem
DroidBishops avatar
Snart kommer väl det fram att Malin är nationalist och någon eller några i vårdkedjan är vänsterradikala psykopater som vill förstöra hennes liv.

Skulle inte förvåna mig ett jävla dugg. Vårdpersonal och myndighetspersonal 2026 är ofta fullblodspsykopater och nästan alla är kvinnor med personlighetsstörning. De enda som jobbar kvar efter covidfascismen är lydiga attackhundar.

Väldigt få med moral och integritet finns kvar
Citera
2026-01-30, 00:28
Medlem
Ajogens avatar
Jag skulle vilja att någon i denna tråd som tycker att SOC har hanterat detta korrekt kan visa på att Malins barn kommer må bättre av detta än ifall de hade haft en normal delad vårdnad av barnet mellan pappan, Malin och hennes sambo.
Citera
2026-01-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Utan att lägga för mycket värderingar i hennes påstådda diagnoser tycker jag det är några händelser som är lite oroväckande.

Felbedömningarna verkar mer ha varit orsak till att annat upptäcktes längs med vägen.

Jag tycker till en början att det är märkligt att man väljer att behålla ett barn från ett några veckor tidigare förhållande. Det skrivs mycket om anknytning i tråden men man verkar bortse från att barnet börjar livet som ett skilsmässobarn. Dessutom är nya partnern inte direkt glad över att ta hand om någon annans unge, speciellt så tidigt in i ett förhållande. Jag har full förståelse för honom.
Även om han nu till slut mjuknade och tog sig ann rollen som pappa.

Kan tycka det är en varningsklocka att på sjukhuset inte få hjälp av sin partner, speciellt om man är såpass svag som hon påstod sig vara. Det förstärker den tidigare bilden av att G inte är speciellt sugen på att vara bonuspappa.

Tredje märkliga händelsen är att man efter 10v på behandlingshem inte lyckas visa att man är en kapabel förälder. Att lämna ifrån sig ett barn på ett bord till personal att övervaka är ett big nono. Liknande situationer uppkommer hemma, och där har man inte alltid denna hjälp heller. Skriksången känns irrelevant men jag personligen hade inte varit så bekväm på ett behandlingshem.
Jämfört med den biologiska pappan som knappt behövde spendera någon längre tid på boendet.

Den fjärde är att man väljer att skaffa ett nytt barn när man redan har ett barn under LVU. Hur man kan tro att det kommer leda till något annat än ytterligare en orosanmälan och omhändertagande är för mig ett mysterium. Det är återigen något som visar på bristande omdöme och stärker dom tidigare påtalade bristerna.

Och sist men inte minst, ”socionomen” som gav lite märkliga och bittra råd. Bland annat att dom ska lämna landet, och att M sen behövde en längre stund att fundera över beslutet huruvida hon faktiskt ska flytta eller ej. Ett sådant drag hade totalförstört relationen till det första barnet, man får ju hoppas att det inte ligger henne till last nu när UGs avsnitt ligger ute till allas beskådan. Inkl region Örebro.

Med det sagt, jag är inte socionom. Har heller inte läst hennes domar utan enbart sett UG. Örebros socialförvaltning verkar lämna mycket att önska då de verkar sticka ut oftare än andra regioner.

Jag håller helt med dig på alla punkter.

Sedan säger väl det som blask-media skriver allt.

"Hon blev felbedömd kring en diagnos, så nu får hon träffa barnet 3 timmar i veckan".

Om hon blev feldiagnostiserad och det inte var nått annat så borde hon väl ha haft barnet full tid nu?

Soc sitter på nånting som inte framgår i det man har läst i media.

Kvinnan verkar helt galen som ens överväger att lämna landet och sabba kontakten med existerande unge.
Citera
2026-01-30, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Att förstå vad man själv skriver.

Personal på BB känner stor oro.

Malin skickas med bebisen till ett utredningshem. Som inte heller tycker att MAlin verkar vara kapabel.

Vi har nu två oberoende institutioner som tycker att barnet behöver bättre skydd (vad det nu innebär).

Det vore djävligt konstigt om inte soc lyssnade på yrkeskunnigt folk och avfärdade deras åsikter. Vi måste ju ändå utgå ifrån att murare kan mura, läkare operera osv.

Dessutom har förvaltningsrätten kommit fram till samma ståndpunkt. Det handlar inte om enbart soc.

Begås det fel. Ja, men med en oberoende förvaltningsrätt finns måttet av rättsäkerhet man kan kräva.

Sedan hukar alla nu sedan media blivit indragna:

Men när SVT läser den 17 år gamla utredningen som mödravården hänvisar till ser vi att vården då slog fast att Malin inte har någon ”utvecklingsstörning”. Alltså tvärtemot mot vad barnmorskan skrev in i Malins journal.

Men utvecklingsstörning är precis vad malin har. Autismspektra är nämligen en paraplydiagnos för diverse utvecklingsstörningar. Det visste ingen för 17 år sedan (när asperger blev autism ändrades det nämligen i dsm till just "utvecklingsstörning") och knappt någon vet idag.

Barnet är inte omhändertaget av myndigheterna. Barnet finns hos den biologiska fadern. Malin skall ingå i barnets vardag och loppet är inte på något sätt kört.

Detta är inte 70-talet då man tog hand om alla barn av princip. Föräldrar med aktivt missbruk skall idag ha rätt att vara föräldrar.

Hur kan man inte förstå hur komplexa sådana här ärenden är utan sitta här som en barnunge och tro att man kan bedöma sådana här ärenden utan djupare insikt?

Malin får många chanser att bevisa att hon är lämplig förälder.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Malin borde plugga ALLT om barnen utveckling från noll till 18 ålder...
Malin borde visa sin ansvar och inte passiv...

Tack och lov att jag skaffar inte barn med ung iq på nivå flicka eller kvinna med passiv.. Mardröm...
Jag hade så oro över ung flicka. Usch.

Kunde inte sagt det bättre själv
Citera
2026-01-30, 01:20
Medlem
Citat:
Utan att lägga för mycket värderingar i hennes påstådda diagnoser tycker jag det är några händelser som är lite oroväckande.

Felbedömningarna verkar mer ha varit orsak till att annat upptäcktes längs med vägen.

Jag tycker till en början att det är märkligt att man väljer att behålla ett barn från ett några veckor tidigare förhållande. Det skrivs mycket om anknytning i tråden men man verkar bortse från att barnet börjar livet som ett skilsmässobarn. Dessutom är nya partnern inte direkt glad över att ta hand om någon annans unge, speciellt så tidigt in i ett förhållande. Jag har full förståelse för honom.

Kan tycka det är en varningsklocka att på sjukhuset inte få hjälp av sin partner, speciellt om man är såpass svag som hon påstod sig vara. Det förstärker den tidigare bilden av att G inte är speciellt sugen på att vara bonuspappa.

Tredje märkliga händelsen är att man efter 10v på behandlingshem inte lyckas visa att man är en kapabel förälder. Att lämna ifrån sig ett barn på ett bord till personal att övervaka är ett big nono. Liknande situationer uppkommer hemma, och där har man inte alltid denna hjälp heller. Skriksången känns irrelevant men jag personligen hade inte varit så bekväm på ett behandlingshem.
Jämfört med den biologiska pappan som knappt behövde spendera någon längre tid på boendet.

Den fjärde är att man väljer att skaffa ett nytt barn när man redan har ett barn under LVU. Hur man kan tro att det kommer leda till något annat än ytterligare en orosanmälan och omhändertagande är för mig ett mysterium. Det är återigen något som visar på bristande omdöme och stärker dom tidigare påtalade bristerna.

Och sist men inte minst, ”socionomen” som gav lite märkliga och bittra råd. Bland annat att dom ska lämna landet, och att M sen behövde en längre stund att fundera över beslutet huruvida hon faktiskt ska flytta eller ej. Ett sådant drag hade totalförstört relationen till det första barnet, man får ju hoppas att det inte ligger henne till last nu när UGs avsnitt ligger ute till allas beskådan. Inkl region Örebro.

Med det sagt, jag är inte socionom. Har heller inte läst hennes domar utan enbart sett UG. Örebros socialförvaltning verkar lämna mycket att önska då de verkar sticka ut oftare än andra regioner.
Jag håller med om att dessa "problem" är problematiska men tycker inte att någon av dem varken var för sig eller tillsammans är ens nära tillräckligt för att förlora sitt barn.

Att stödinsatser behövs när sådant händer är självklart, men att bli av med umgängesrätten är inte en sådan stödinsats.

Jag vet massa föräldrar som lagt sitt barn på ett bord utan att tänka sig för och tagit ett steg därifrån för att tex ta en blöja.
Skulle nästan vilja påstå att säkert 50% av alla föräaldrar gjort det någon gång utan att tänka sig för, men kommit på efterråt att detta va jue dumt, tur inget hände.

Det finns också massa barn som föds i betydligt trassligare relationer där soc inte bryr sig för fem öre.
Citera
2026-01-30, 01:34
Medlem
Luriosans avatar
Såg nyss programmet och har bara läst de första sidorna i tråden. Som många andra tycker skulle det vara spännande att få ta del av underlaget från socialtjänsten och förstå varför de tycker att barnet inte kan bo hemma hos sin mamma.

Av någon anledning går det mycket prestige i denna myndighet. När man har tagit fel beslut går det inte att häva och be om ursäkt. Beslutet måste stå fast till varje pris.

Baserat på vad som sagts i programmet, utgår de från barnets bästa?

Men eftersom det är socionomer kommer det aldrig bli någon ordning. Det är känslostyrda och godhetsknarkande dårar som har gått en hela havet stormar utbildning och sedan fått ett jobb med myndighetsutövning. Socionomprogrammet är ett program som borde monteras ner och göras om från grunden. Alternativt raderas från jordens yta.
Citera
2026-01-30, 01:52
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Malin är clearad av behandlingshem och psykolog. Alla i hennes närhet har gett ett karaktärsvittne etc.

Du får sluta ge dig in i trådar och försöka förnedra människor som har drabbats av SOC-väldet. Du har haft fel i varje instans du gett dig in på och du lider av något psykfel.

Socionomen som de anställt som ombud är korrekt. De tänker stjäla även det kommande barnet ifrån Malin nu. Systemet är ruttet in i märgen.
Citera
2026-01-30, 01:56
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Okej, varför står inte det i orosanmälan då? Klart som fan att hon inte drabbades av något sådant, då hade vi vetat det. Förlossningspsykos är liksom inget subtilt som man man missar. Eller det kanske de gjorde, empatilösa och upptagna med att hitta fel som de var …

Uppenbart är att allt rullade i gång redan på BB, där barnmorskan läste fel och socialen hämtade sonen. Här tog sedan prestigen över. I röven hade man också ett annat misstag bakom sig. Att erkänna i det läget hade det blivit mediadrev. Hispiga som de var tänkte de att de skulle komma undan genom att gaslighta Malin. Tji fick de och mediadrevet kom i fatt dem till slut ändå.
Har du läst orosanmälan?
Citera
2026-01-30, 05:50
Medlem
Citat:

Intressant att du ifrågasätter varför hon valde att behålla ett barn i graviditetsvecka 24 (?) Till att börja med är det försent för fri abort i vecka 18, och i normalfallet krävs tillstånd från Socialstyrelsen fr.o.m. vecka 21 + 6 (det ska väl i så fall endast beviljas om fostret inte är livsdugligt eller att det verkligen föreligger en fara för kvinnans liv). Tidigare var den gränsen satt till vecka 22 men idag kan vården rädda allt tidigare födda barn. Nog om det.

Utan att veta var hon står i abortfrågan rent generellt finns det faktiskt en klick bland oss svenska kvinnor på 2020-talet som inte ens överväger en sådan sak, alldeles oavsett omständighet. Det kan te sig lite främmande i en kontext där aborter till varje pris ska premieras, men borde väl egentligen utgöra norm i en värld där fortplantning tillhör en av människans mest starka drifter, alltså en grundläggande funktion hos alla biologiska varelser.

Att ha ihjäl ett så långt gånget barnet (ja, ett avbrytande av sen graviditet innebär just det även om många väljer att försköna den processen) kan väl knappast vara att föredra framför att det växer upp som skilsmässobarn. Oaktat hur det blir för barnet sedan; det finns ju alla möjliga öden som väntar, behövde väl paret bara tid att landa lite. Pojken skulle alltså, under normala förutsättningar där föräldrar inte blev fråntagna sina barn, bo växelvis mellan de båda bioföräldrarna, varav i mammans hem fanns också tillgång till en styvförälder.

Ang din fjärde punkt om att de skaffade ett tredje barn. Well, människan är en biologisk varelse som vill föra arten vidare. Att detta behov numera framstår som närmast obefintligt hindrar inte att folk där ute från att fortsatt ha kvar den här driften oberoende av samtidens låga barnafödande där man till varje pris ska bagatellisera familjebildning. Hoppet är det sista som överger en o.s.v.
Citera
2026-01-30, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Malin borde plugga ALLT om barnen utveckling från noll till 18 ålder...
Malin borde visa sin ansvar och inte passiv...

Tack och lov att jag skaffar inte barn med ung iq på nivå flicka eller kvinna med passiv.. Mardröm...
Jag hade så oro över ung flicka. Usch.

Hur går det med språket? Inte många rätt här..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in