2026-01-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Tror inte du vet vad DNA är för något.
Tror inte du kan datorkod heller vet inte men på mitt jobb kallar vi det för programmeringsspråk.

Aldrig hört begreppet datorkod är det någon egen version av assemble?

Datorkod kan vara ett programmeringsspråk, men det kan också vara datorns ettor och nollor i ett minne(maskinkod).

Assemblerprogrammering är ett programmeringsspråk som är det närmaste steget från ettor och nollor som människan begripligt kan programmera en dator med (det går även att programmera med ettor och nollor).

Den första kompilatorn, programmeringsspråket C, gjordes med assemblerprogrammering.
Citera
2026-01-29, 20:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Mest trams tycker jag diskutionen dör ju när folk börjar svär på min kusin bror han sa...

Det kommer alltid finnas teorier skulle jag säga det enda problemet med gud är att om man skulle träffa honom så får man inte komma tillbaka och berätta om det.

Då är du ateist och inte teist om du tycker så.
Religion är människors önsketänkande och ger inte syndernas förlåtelse. Det är det budskap som människor inte vill veta av som ger syndernas förlåtelse.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Citera
2026-01-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Fullt möjligt vet jag inte, bara om du hoppas på ett mirakel inom forskning. Än så länge verkar gud som den bästa förklaringen.
Ordet "Gud" förklara ju rimligen ingenting. Du menar att du tror på skapelseberättelsen rakt av, seriöst?
Citera
2026-01-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vid tillräckligt stor massa finns det tillräckligt med energi för en big bang p.g.a. den vetenskapliga upptäckten om det fysiska förhållandet mellan massa och energi. E=mc2.

Det skulle kunna vara så att svarta hål leder till nya big bangs. Men att de svarta hål vi hittills har observerat är långt ifrån tillräckliga för det.

Man vet inte det helt säkert men det är mer sannolikt än magi.

Nej 🙂‍↔️

Den formeln visar bara att en stor massa i detta fallet energi skapade en lika stor massa i form av energi inget annat.

Jag tror att svarta hål går in på fysik och så vitt jag vet så är fysik teori.

Sen att Einsteins teori är bevisad att vara felaktig går jag inte ens in på för den diskussionen går in i ett annat forum.
Citera
2026-01-29, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Datorkod kan vara ett programmeringsspråk, men det kan också vara datorns ettor och nollor i ett minne(maskinkod).

Assemblerprogrammering är ett programmeringsspråk som är det närmaste steget från ettor och nollor som människan begripligt kan programmera en dator med (det går även att programmera med ettor och nollor).

Den första kompilatorn, programmeringsspråket C, gjordes med assemblerprogrammering.

Fast dna är inte ettor och nollor.

Nja halvsanning säger inte att du har helt fel men Assembly är lite mer komplicerat än så återigen har inget med DNA att göra.
Citera
2026-01-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Religion är människors önsketänkande och ger inte syndernas förlåtelse. Det är det budskap som människor inte vill veta av som ger syndernas förlåtelse.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Den som kommer först skall komma sist och den som kommer sist skall komma först. Vet inte hur ordbajsa bibelverser tillför något i diskussionen?
Citera
2026-01-29, 20:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vid tillräckligt stor massa finns det tillräckligt med energi för en big bang p.g.a. den vetenskapliga upptäckten om det fysiska förhållandet mellan massa och energi. E=mc2.

Det skulle kunna vara så att svarta hål leder till nya big bangs. Men att de svarta hål vi hittills har observerat är långt ifrån tillräckliga för det.

Man vet inte det helt säkert men det är mer sannolikt än magi.
Vi får kanske se. Alternativet att fotoner är eviga finns också. En big bang som skett utanför rum (då fotoner inte är bundna enligt fysiska lagar som rum) finns också.
Citera
2026-01-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi får kanske se. Alternativet att fotoner är eviga finns också. En big bang som skett utanför rum (då fotoner inte är bundna enligt fysiska lagar som rum) finns också.

Det jag tycker är mest intressant är neutroner som kan gå igenom massa och som klyver alla andra teorier om vad som är fysiskt möjligt för atomer att göra.
Citera
2026-01-29, 20:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Den som kommer först skall komma sist och den som kommer sist skall komma först. Vet inte hur ordbajsa bibelverser tillför något i diskussionen?
Du kallar budskapet för bajs.
Citera
2026-01-29, 20:56
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur vet du det? DNA är ett program.
Citat:
Nja, DNA är information.

Ja, information som cellerna använder sig av för att veta vad cellerna ska göra, DNA är instruktioner för vad som ska hända, alltså ett program/information som cellerna ska följa.

Citat:
Det är omöjligt att föreställa sig hur eller vem som har "programmerat" det. Men det är fullt möjligt att föreställa sig hur det kan ha uppstått genom evolution, så som jag förklarade det.

Fast jag pratade om abiogenesis. Hur uppstod DNA och hela cellen genom vindar, vatten, blixtar och vulkaner?
Citera
2026-01-29, 20:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det jag tycker är mest intressant är neutroner som kan gå igenom massa och som klyver alla andra teorier om vad som är fysiskt möjligt för atomer att göra.
Vet inte vad du menar nu. Neutroner är förstås inte bundna på det viset i sig själva att de inte kan gå igenom massa, men det kanske var så du menade och då neutroner i motsats till atomer?

För du menar väl inte att "neutroner är på ett vis än andra atomer"? En neutron är ju ingen atom.

Intresserad på riktigt av vad du menar, därför att det kan vara något jag inte känner till. Länka gärna till mer info!
Citera
2026-01-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du kallar budskapet för bajs.

Nej jag frågar om ordbajsa bibelverser tillför något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in