2026-01-29, 20:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Ja du kan läsa en kandidatexamen och gå vidare som forskare i biologi och forska helt klart men du är inte automatiskt forskare för att du har en kandidatexamen och du är inte automatiskt biolog för att du är forskare.

Du hänger ju inte med i basala sammanhang det hjälper inte dig att skoja om saker för du greppar inte det.
Skrev som sagt att det var utanför din poäng, men det du skrev var fortfarande att det var två helt olika utbildningar 😊

Ja ja, ingen rättshaverism här inte.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
I vilket fall så är vi säkra på att DNA är väldigt likt datorkod, och jag kan datorkod så sluta med din attityd nu för nu rör vi oss mot min spelplan.
DNA är en kod men mer ett recept än en datorkod. Varje grundkod i DNA motsvarar en aminosyra och längre DNA sekvenser motsvarar ett protein.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
E=mc²
E=mc² helps scientists understand phenomena like black holes, where immense energy is tied to extreme mass, and the Big Bang, which transformed energy into the mass we see in the universe today.

https://www.ms8.com/understanding-emc%C2%B2-the-equation-that-changed-the-world/

Skojar du med mig?

Einsteins berömda formel E=mc2 beskriver att massa kan ses som en sorts energi, och ju större massa ett föremål har desto mer energi har det. Med andra ord så är energin proportionell mot massan.

Skämtar du april med mig?
Citera
2026-01-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Skrev som sagt att det var utanför din poäng, men det du skrev var fortfarande att det var två helt olika utbildningar 😊

Ja ja, ingen rättshaverism här inte.

Ja precis som en syokonsulent skulle säga till dig så är en forskare och en biolog två skilda utbildningar och har inget med varandra att göra? Kan du förklara vad det har med ämnet att göra?
Citera
2026-01-29, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bando-Meido
Härligt med en fräsch debatt som aldrig har hållits förr!

My take är väl att das Ding an sich inte är riktigt greppbart för människan, annat än genom kvantmekanikens matematiska formler och dylikt, en ganska mundän historia som inte rymmer någon gud. Gudar finns bara i huvudet.
Frågan är vilken av dessa sagor för bronsålderfolk som är mest trovärdig. Vem skall först träda fram och bevisa sin allsmäktighet? Blir det Allah, Jave eller kommer kanske Odin hin gamle ridande på sin åttafotade springare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
DNA är en kod men mer ett recept än en datorkod. Varje grundkod i DNA motsvarar en aminosyra och längre DNA sekvenser motsvarar ett protein.

Vi kan ju hålla oss till fakta

den molekyl som bär den ärftliga informationen, alltså en organismens "ritning" för hur den ska byggas och fungera, likt ett recept med instruktioner för cellerna. Det består av en dubbelspiral, som en tvinnad stege, med fyra "bokstäver" (kvävebaser: A, T, C, G) i en specifik ordning som kodar för proteiner och styr allt från tillväxt till funktion. DNA lagras skyddat i cellkärnan, organiserat i kromosomer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur vet du det? DNA är ett program.
Nja, DNA är information.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Precist, så hur vet du att DNA inte är programmerat om du inte vet hur det har uppkommit?
Det är omöjligt att föreställa sig hur eller vem som har "programmerat" det. Men det är fullt möjligt att föreställa sig hur det kan ha uppstått genom evolution, så som jag förklarade det.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja precis som en syokonsulent skulle säga till dig så är en forskare och en biolog två skilda utbildningar och har inget med varandra att göra? Kan du förklara vad det har med ämnet att göra?
Ja jag vet
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Mycket kampsport nu, men det kommer aldrig att finnas vetenskap som bevisar att det inte finns en skapare. Däremot är religion mest strunt.
Citera
2026-01-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Mycket kampsport nu, men det kommer aldrig att finnas vetenskap som bevisar att det inte finns en skapare. Däremot är religion mest strunt.

Mest trams tycker jag diskutionen dör ju när folk börjar svär på min kusin bror han sa...

Det kommer alltid finnas teorier skulle jag säga det enda problemet med gud är att om man skulle träffa honom så får man inte komma tillbaka och berätta om det.

Då är du ateist och inte teist om du tycker så.
Citera
2026-01-29, 20:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Men det är fullt möjligt att föreställa sig hur det kan ha uppstått genom evolution, så som jag förklarade det.
Fullt möjligt vet jag inte, bara om du hoppas på ett mirakel inom forskning. Än så länge verkar gud som den bästa förklaringen.
Citera
2026-01-29, 20:44
Medlem
Citat:
Skojar du med mig?

Einsteins berömda formel E=mc2 beskriver att massa kan ses som en sorts energi, och ju större massa ett föremål har desto mer energi har det. Med andra ord så är energin proportionell mot massan.

Skämtar du april med mig?
Vid tillräckligt stor massa finns det tillräckligt med energi för en big bang p.g.a. den vetenskapliga upptäckten om det fysiska förhållandet mellan massa och energi. E=mc2.

Det skulle kunna vara så att svarta hål leder till nya big bangs. Men att de svarta hål vi hittills har observerat är långt ifrån tillräckliga för det.

Man vet inte det helt säkert men det är mer sannolikt än magi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in