2026-01-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
För då är du inte ateist... Ganska enkelt svar.

Tror du blandar ihop lite olika typer av kristendom i Sverige är majoriteten av kristna protestanter vi följer nya testamentet och katoliker följer gamla testamentet.

Det är väldigt få synder du hamnar i helvetet för. Jesus dog ju för att vi skulle få syndernas förlåtelse.
Det är heller något jag inte förstår så bara för att Jesus dog på korset så skulle vi kunna mörda lite folk utan att gud bryr sig för Jesus har fixat det?
Citera
2026-01-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tror de skulle hålla med. De kristna i alla fall. De ateistiska skulle säkert komma med någon komplicerad förklaring om hur vi bara behöver forska mer.
Du har fel. Biologerna skulle tala om för dig att du pratar strunt, vare sig de är kristna eller ateister.
Citera
2026-01-29, 19:58
Medlem
Citat:
Fast det du skrev där var ganska intressant.

Fram tills nyligen bara några år sedan så ändrades hela skapelsehistorien från ett biologiskt perspektiv så bibeln var mer fakta egentligen än vad teorierna var.
Va, hur menar du nu? Bibeln hävdar utan källor eller observationer att Gud skapade världen på 6 dagar och att Gud trollade fram två människor. Vetenskapen har omkullkastat den berättelsen genom forskningen inom biologi och astronomi. Vi vet hur det gick till, det är inte magi längre.
Citera
2026-01-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
DE har bevisat att många saker i Bibeln stämmer rent historiskt men det bevisar ju inte att gud finns för det! Jag klarade matten alldeles utmärkt i skolan det var mitt bästa ämne!

Det du länkar till bevisar väl inte att gud finns bara bara för att det finns en del paradoxer i matten på vilket sätt bevisar det att gud finns?

Fast det han nämner i videon är inte en paradox en paradox är motsägelsefull inte icke existerande. Förekomster av tillexempel PI i naturen som du inte kan förklara med bara slump.

PI i sig kan inte vara en slump heller. Förstår du oddsen att något skulle sluta på samma nummer med samma antal decimaler mer än en gång?
Citera
2026-01-29, 19:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du har fel. Biologerna skulle tala om för dig att du pratar strunt, vare sig de är kristna eller ateister.
https://www.denisonforum.org/wp-content/uploads/2023/08/Return-of-the-God-Hypothesis-A-conversation-with-Dr-Stephen-Meyer-TRANSCRIPT.pdf

https://stephencmeyer.org/2005/12/01/not-by-chance/

Här har du en expert inom ämnet som formulerar sig liknande som jag gjorde.
Citera
2026-01-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Det är heller något jag inte förstår så bara för att Jesus dog på korset så skulle vi kunna mörda lite folk utan att gud bryr sig för Jesus har fixat det?

Nja vet inte riktigt hur du tänkte där låter ganska ologiskt.

"Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör"
Citera
2026-01-29, 20:00
Medlem
Citat:
Absolut helt rätt det är ju helt omöjligt att bevisa att gud finns då gud inte är en fysisk person.

Vad bra då känner du till exemplet jag hänvisar till redan varför sa du inte det tidigare?
Det gjorde jag inte jag läste det precis menar du verkligen att man lär ut ditt exempel i grundskolan!
Förresten står det väl i bibeln att gud visade sig som en fysisk människa för någon person i gamla testamentet
Citera
2026-01-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Hur skulle information kunna föras vidare från generation till generation på ett sätt som inte alls, på något sätt liknar datorkod / informationslagring? Magic?

Exakt, på liknande sätt överför man information från en gammal dator till en ny dator, så liknelsen med en dator är korrekt. Frågan är om det är någon som har programmerat DNA:t eller har programmeringen och själva systemet som upprätthåller informationen uppkommit genom vind, vatten, blixtar och vulkaner.
Citera
2026-01-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilken slutsats? Att DNA liknar datorkod?
Här är inlägget där bakelsernassmak fantiserar fritt om vad det innebär att DNA liknar en kod:
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
DNA är väldigt likt datorkod, något som experterna inom biologi och kemi håller med om.

När du programmerar nya system måste du ha ett tydligt mål som du försöker åstakomma, att testa dig fram och ändra bokstäver och symboler här och där tills du får fram något som fungerar kan inte göras.

Allt måste planeras och vara genomtänkt, det är som att skriva en bok, du kan inte skriva en halv bok och förvänta dig att den kommer sälja bra, fast med programmering är detaljerna ännu viktigare.

En enda bokstav som är fel får hela programmet att krascha. Att lägga till en ny funktion kräver kanske tusentals bokstäver som alla fungerar med varann för att ge en struktur som inte kraschar.

Du kan inte börja med en bokstav, och sen om det fungerar lägger du till en till, det går inte. Du lägger till hela funktionen på en gång, eller ingenting.

Inom DNA analogin skulle funktionen kunna vara en vinge, hår, naglar eller något. Att ändra storleken, färgen på dessa m.m. kan enkelt ändras med en enda bokstav, så där kan små förändringar göras, men själva funktionen som bestämmer formen och hur delen fungerar består av tusentals, kanske tiotusentals eller hundratusentals bokstäver där allt måste vara perfekt för att det ska fungera och inte cancer eller missbildning uppstår istället.

Citera
2026-01-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Va, hur menar du nu? Bibeln hävdar utan källor eller observationer att Gud skapade världen på 6 dagar och att Gud trollade fram två människor. Vetenskapen har omkullkastat den berättelsen genom forskningen inom biologi och astronomi. Vi vet hur det gick till, det är inte magi längre.

Absolut inte gud skapade inte världen gud skapade ljuset och skuggan.

Han trollade inte fram människan den berättelsen är väldigt detaljerad och förklarar ingående hur gud gjorde.

Njaa det är inte sant heller vi har en teori om hur vi tror att det har gått till men du kan inte veta.
Citera
2026-01-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Här är inlägget där bakelsernassmak fantiserar fritt om vad det innebär att DNA liknar en kod:

Vad är problemet?
Citera
2026-01-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Jag tror att Gud har skapat livet på jorden, eller med andra ord en högre intelligens, men till skillnad från er ateister så försöker jag inte sälja min tro som vetenskap, ni får gärna tro på att era förfäder har varit apor och fiskar en gång i tiden, men försök inte sälja denna tro/teori som etablerad fakta som alla måste tro på.

Jag tror även att det finns något djupare i människans existens än enbart våra grundläggande biologiska drifter.
Om det är forskare som kommit med evolutionsteorin så måste de väl säga att det är en vetenskaplig teori vad ska de annars kalla det? Du kanske inte säger att det är fakta men väldigt många Präster gör ju det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in