2026-01-29, 19:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Skapelsedagarna i bibeln är inte samma som dagar på jorden, utan är det Gud kallade för dagar. Inte förrän den sjätte dagen så började solen och månen utmärka dagar och nätter på jorden, 24 timmars dagar började alltså inte förrän den sjätte skapelsedagen.

Så jordens ålder kan vara så som man menar 4,5 miljarder år.
Ungefär så tänker jag också.
Citera
2026-01-29, 19:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det var inte vad jag frågade. Vad tror du biologerna, dvs de som har expertis på området, skulle säga om dina påståenden?
Jag tror de skulle hålla med. De kristna i alla fall. De ateistiska skulle säkert komma med någon komplicerad förklaring om hur vi bara behöver forska mer.
Citera
2026-01-29, 19:41
Medlem
Citat:
Det var inte vad jag frågade. Vad tror du biologerna, dvs de som har expertis på området, skulle säga om dina påståenden?

Fast det var ju bara fram tills nyligen som biologerna hade helt fel om evolutionen och det var ju faktiskt en vinst för kristendomen.

Jag tror som allt annat att man baserar sin verklighet på den faktan man har och det farliga är inte vad man vet utan vad man tror man vet som är fel.
Citera
2026-01-29, 19:44
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
DNA är väldigt likt dartorkod, något som experterna inom biologi och kemi håller med om.
Citat:
Vad tror du experterna på området skulle säga om slutsatserna du drar av detta? Tror du att det är detta de menar när de liknar DNA med en kod?

A large portion of the information needed to construct an organism (with its various traits) is stored in the molecule DNA. Some scientists refer to this information as “assembly instructions” or “a genetic program.” Just like a computer program, DNA contains the biological equivalent of lines of computer code. Evolutionary zoologist Richard Dawkins states, “The machine code of the genes is uncannily computer-like.” (EE, pg. 94)

https://exploreevolution.com/2010/03/02/response_to_the_ncses_reply_to/
Citera
2026-01-29, 19:47
Medlem
Citat:
A large portion of the information needed to construct an organism (with its various traits) is stored in the molecule DNA. Some scientists refer to this information as “assembly instructions” or “a genetic program.” Just like a computer program, DNA contains the biological equivalent of lines of computer code. Evolutionary zoologist Richard Dawkins states, “The machine code of the genes is uncannily computer-like.” (EE, pg. 94)

Hur skulle information kunna föras vidare från generation till generation på ett sätt som inte alls, på något sätt liknar datorkod / informationslagring? Magic?
Citera
2026-01-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Nu är det en debatt mellan ateister och kristna, och kristna kan inte tro på evolution om de verkligen vill kalla sig kristna då bibeln lär ut helt andra saker.

Det är föga intressant vem du anser vara kristen och inte. I den verkliga världen finns det hundratals miljoner religiösa som inte har några problem med att acceptera vetenskapliga resultat, kristna inkluderat.

Citat:
Eller så får de hitta på sin egen religion lik ateisterna. De får gärna kalla dig kristateisterna eller något sånt.
Vilken religion skulle det vara? Ateism är ju avsaknad av tro på gudar. Är det en sport att inte spela pingis också?
Citera
2026-01-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Varför lyssnar du på nutida forskare som tjänar pengar på att förneka att gud finns? Finns massor av forskare och matematiker som har bevisat att gud finns rent matematiskt.

Det blir lite konstigt när man ska diskutera "gud" med folk som inte klarar av grundskole matematik.

https://youtube.com/shorts/OsPLd3bxkTA?si=avc9TsBO8IqILtYr
DE har bevisat att många saker i Bibeln stämmer rent historiskt men det bevisar ju inte att gud finns för det! Jag klarade matten alldeles utmärkt i skolan det var mitt bästa ämne!

Det du länkar till bevisar väl inte att gud finns bara bara för att det finns en del paradoxer i matten på vilket sätt bevisar det att gud finns?
Senast redigerad av Guderian99 2026-01-29 kl. 19:54.
Citera
2026-01-29, 19:51
Medlem
Citat:

Ja och frågan kvarstår, skulle biologerna anse att de slutsatser som bakelsernassmak drar av detta, stämmer?
Citera
2026-01-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ja och frågan kvarstår, skulle biologerna anse att de slutsatser som bakelsernassmak drar av detta, stämmer?

Vilken slutsats? Att DNA liknar datorkod?
Citera
2026-01-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tror de skulle hålla med. De kristna i alla fall. De ateistiska skulle säkert komma med någon komplicerad förklaring om hur vi bara behöver forska mer.
Vi behöver inte forska mer om livets uppkomst eftersom vi har Bibeln? Där står ju allt om det?
Citera
2026-01-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
DE har bevisat att många saker i Bibeln stämmer rent historiskt men det bevisar ju inte att gud finns för det! Jag klarade matten alldeles utmärkt i skolan det var mitt bästa ämne!

Absolut helt rätt det är ju helt omöjligt att bevisa att gud finns då gud inte är en fysisk person.

Vad bra då känner du till exemplet jag hänvisar till redan varför sa du inte det tidigare?
Citera
2026-01-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vi behöver inte forska mer om livets uppkomst eftersom vi har Bibeln? Där står ju allt om det?

Fast det du skrev där var ganska intressant.

Fram tills nyligen bara några år sedan så ändrades hela skapelsehistorien från ett biologiskt perspektiv så bibeln var mer fakta egentligen än vad teorierna var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in