Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Skulle hon med säkerhet förlora jobbet som polis, om hon skulle acceptera ett strafförläggande?
Det blir intressant att få veta, vad påsen innehöll. Eller kan åklagaren välja att inte berätta det?
1: Det handlar inte bara om att förlora jobbet, utan om att få återkomma till det. Nu beror det ju på vad hon döms för, om hon döms. Handlar det om enbart rattfylla? Handlar det om ett blandmissbruk ? handlar det om missbruk OCH innehav ? I det senare fallet lär det inte gå an att komma tillbaka, inte heller vid narkotikaanvändande. Handlar det enbart om alkohol och bilkörning kommer PAN att titta på omständigheterna.
Jag tror inte de skulle godkänna det heller i KN:s fall (för det är inte den lagliga drogen alkohol som det handlat om) men det beror på befattning och omständigheter i övrigt.
Jämför: "Jag ringdes in på juldagens morgon, för det hade hänt grejor. Tyvärr hade jag litet mer än tillåtet efter all glögg, öl och julsnaps. Jag ber om ursäkt för felbedömningen" ställt mot "Jag åkte fast på min fritid/som tjänstledig, för drograttfylla."
2. Ja, tas det inte upp som bevisning KAN han låta bli att berätta, men det är naturligtvis helt osannolikt. Är det (som föreslagits) en påse fuktabsorbent (kiselpulver) faller ju alla misstankar om innehav. Är det någon olaglig substans kommer det ju att utredas hur, när och via vem det hamnat i handväskan. I båda fallen lär ju innehållet i påsen redovisas.