2026-01-28, 15:32
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Med ett AB så är det absolut inga problem att hyra ut till sig själv om man har hus.
Finns fortfarande krav.
Citera
2026-01-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det tror jag kan vara svårt, men jag har inte provat heller.
Tog ut i September 2025 för 2026 och det verkar inte varit något problem. Frågan är bara Januari 2026 för 2027
Citera
2026-01-28, 16:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2026-01-28, 17:53
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Finns fortfarande krav.

Jag givevis, man får en liten blankett att fylla i gällande företagets behov av lokalen samt hur man satt priset.
Citera
2026-01-29, 07:07
Medlem
Ingen på Flashback som har en aning? Jag är förvånad...
Citera
2026-01-29, 12:32
Medlem
Tänk på att du kan behöva ta ut moms när du hyr ut garaget. Den behöver nog också betala in.
Citera
2026-01-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Tänk på att du kan behöva ta ut moms när du hyr ut garaget. Den behöver nog också betala in.
Har koll på allt dedär. Har däremot ingen koll på om det är möjligt att ta ut så långt i förväg. Har du någon aning?
Citera
2026-01-29, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagolydig
Har koll på allt dedär. Har däremot ingen koll på om det är möjligt att ta ut så långt i förväg. Har du någon aning?
Nej, där går jag bet.
Citera
2026-01-29, 18:37
Medlem
Att hyra ut till skälig hyra torde inte vara något problem.
https://www.wint.se/blogg/experten-tipsar-det-har-galler-vid-uthyrning-av-lokal-till-ditt-eget-bolag

Företaget får dock inte avdrag förrän den period hyran avser.
Du beskattas för året utbetalningen sker, dvs 2026, oaktat att hyran avser 2027, enligt kontantprincipen.
Citera
2026-01-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris

Citat:
Privatperson som hyr ut, knappast momsregistrerad, så nej, ingen moms där!
Citera
2026-01-29, 21:20
Medlem
Citat:
Behöver få loss lite pengar från företaget och undrar om det är möjligt att ta ut hyra för garaget.

Har redan tagit ut för i år men kan man ta ut i "förskott" för 2027 utan att man bryter mot någon lag?

Hyr garaget av mig själv.

Du menar väl att du hyr ut ditt garage till ditt företag, vilket är fullt lagligt att göra
Citera
2026-01-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Privatperson som hyr ut, knappast momsregistrerad, så nej, ingen moms där!

Det ser inte ut som om skatteverket gör samma tolkning som du. inte heller vad de sagt till mig, men ibland är inte informationen varken sann eller tydlig från denna myndighet.

citat:
Den som är fastighetsägare kan använda reglerna om frivillig beskattning om hyresgästen stadigvarande använder lokalen i momspliktig verksamhet. Om hyresgästen använder lokalen i så kallad blandad verksamhet (både momspliktig och momsfri) kan fastighetsägaren ändå välja att använda reglerna om frivillig beskattning för hela uthyrningen.

Nämns inget om att det bara gäller näringsidkare. Lite som att köpa och sälja saker för att tjäna lite extra kosing. Många som lurat sig själva genom att inte lägga på moms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in