2026-01-29, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Kan inte SVT fråga lewan om Fadime, vill minnas att det var en kurdsläkt som levde med hedersförtryck.
Där pappa Kurd mörade Dotter kurd för att hon ville leva som Svensk. Men tja så att vinklingen är glasklar eller hur SVT?
Kan alla av kurdsläkt rå för detta? Vill Lawens far mörda henne?
Citera
2026-01-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är förstås uppenbart utifrån utseendet att hon inte är etnisk svensk. Jag tror inte att de etniska svenskarna i partiet ser henne som etnisk svensk heller. Det är liksom omöjligt.

Däremot kan de förstås se henne som en av dem, utifrån politik, åsikter och kultur. Men hennes förslag till tvångsintegrering, gör ändå så att jag inte ser hennes om en av oss, eller att hon bryr sig om vad svenskar anser. Mer av ett totalitärt kommunistiskt drag där.
Likvärdig sa hon. Tycker väl de i partiet, annars blev hon inte vald.
Citera
2026-01-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Hon har ju inte kommit och flyttat, är född i Sverige. Om du vore född i Japan skulle nog japanerna tro dig, om du började prata med dem.
Jag är fortfarande svensk i Japan, mina barn är såklart då också svenskar i Japan. Men sedan kommer ju andra frågor spela in, väljer jag att anpassa mig till landet och bete mig som en japan? Eller väljer jag att prata engelska?

Den enkla vägen in i att omfamnas i ett land är språket. Och en vilja att anpassa sig till landet.
Citera
2026-01-29, 10:58
Medlem
Bor hon i Sverige ens, hon bor väl i Köpenhamn enligt media eller flyttat tillbaka?
Citera
2026-01-29, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslampan
Jag är fortfarande svensk i Japan, mina barn är såklart då också svenskar i Japan. Men sedan kommer ju andra frågor spela in, väljer jag att anpassa mig till landet och bete mig som en japan? Eller väljer jag att prata engelska?

Den enkla vägen in i att omfamnas i ett land är språket. Och en vilja att anpassa sig till landet.
Nu handlar det om Lawen, tror hon talar svenska.
Citera
2026-01-29, 11:01
Medlem
Svensk kultur är bland annat kvinnofrid.

Socialdemokraterna sålde kvinnofriden till världens mest kvinnofientliga kulturer.

Lawen Redar ser sig som duktig,
tycker att hon "kulturellt kommit ikapp",
och det visar hon genom att fortsatt projektera för minskad kvinnofrid för svenska flickor och kvinnor i Sverige.
Citera
2026-01-29, 11:02
Medlem
KANGFLAKKAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslampan
Jag fattar inte, kan någon förklara?

Folk kommer till Sverige och vill bli svenskar? Varför?
Jag är svensk och har alla attribut som påvisar det från 100 meters avstånd. Men om jag skulle välja, en tanke som inte längre är så främmande, om jag skulle välja att flytta till ett land där jag tydligt kan ses som utlänning. Ta exempelvis Japan.

Varför skulle jag vara så in i helvete sugen att bli japanes? Jag skulle såklart vara svensken som flyttar till Japan och lever i deras land men anpassar mig till deras seder och oskrivna regler för att passa in.
Är det så konstigt?

Och om det skulle flöda in svenskar så skulle jag förutsätta att alla följer dessa logiska omställningar. Om inte så skulle jag direkt berätta att alla svenska personer som inte sköter sig i Japan skulle behöva avlägsnas direkt.
Om en elev i klassen stökar och beter sig illa måste eleven skickas ut från klassrummet så övriga får ro.
Det är i syfte att dekonstruera svenskhet/europeiskhet/vithet.

Tänk om man själv skulle agera som Lawen gör mot andra kulturer? Tycker du på riktigt att du har rätt att trycka dig in i Gambiansk, Egpytisk eller Chilensk kultur och att de är sämre människor om du inte får det? Anser du att de behöver berikas av dig? Troligtvis inte.

Jag tror många ser samma trend där alla hatar på vita men samtidigt vill de alla vara vita och ses som vita. Bara vita människor har det överhängande kravet att inte få se olikheter och samtidigt förväntas acceptera allt och alla.

Jag ser knappast kurder som Lawen gråta ut i Kina över att de inte ses som kineser eller att de i afrika blir arga för att de inte ses som afrikaner. De påstår att hudfärg inte spelar roll men ändå måste vissa "blandas upp".
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Hon har ju inte kommit och flyttat, är född i Sverige. Om du vore född i Japan skulle nog japanerna tro dig, om du började prata med dem.
Om en hamster föds i ett stall, är det då en häst?
Citera
2026-01-29, 11:03
Medlem
https://www.svtplay.se/video/jMdmD5A/lawen-redar-hade-sd-ratt
15 min intervju där uttalandet kommer ifrån
Senast redigerad av tjanska 2026-01-29 kl. 11:17.
Citera
2026-01-29, 11:03
Medlem
Så vad ser Lawen Redar sig själv som då, svensk eller kurd?
Hon hade ju själv lämnat in en motion till Riksdagen som handlade om kurdernas rätt till självbestämmande som hon tyckte är viktigt för oss att engagera oss i. Är en vanlig svensk engagerad i detta? Vad har den svenska Riksdagen med detta att göra?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/kurders-ratt-till-sjalvbestammande_h3022809/
Citera
2026-01-29, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KANGFLAKKA

Om en hamster föds i ett stall, är det då en häst?
Brukar vara en katt. Det är skillnad på olika djurarter och människor från olika länder. En häst och en hamster kan inte få barn med varandra, en svensk och en japan kan.
Citera
2026-01-29, 11:14
Medlem
Hon är svensk medborgare.
Men hon är inte svensk eftersom hon kommer från kurdisk bakgrund och numera bor i Danmark.
Citera
2026-01-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Så vad ser Lawen Redar sig själv som då, svensk eller kurd?
Hon hade ju själv lämnat in en motion till Riksdagen som handlade om kurdernas rätt till självbestämmande som hon tyckte är viktigt för oss att engagera oss i. Är en vanlig svensk engagerad i detta? Vad har den svenska Riksdagen med detta att göra?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/kurders-ratt-till-sjalvbestammande_h3022809/
Flera andra har skrivit under motionen, en del med svenska namn. Är de alla kurder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in