Citat:
Ursprungligen postat av
Gubbslampan
Jag fattar inte, kan någon förklara?
Folk kommer till Sverige och vill bli svenskar? Varför?
Jag är svensk och har alla attribut som påvisar det från 100 meters avstånd. Men om jag skulle välja, en tanke som inte längre är så främmande, om jag skulle välja att flytta till ett land där jag tydligt kan ses som utlänning. Ta exempelvis Japan.
Varför skulle jag vara så in i helvete sugen att bli japanes? Jag skulle såklart vara svensken som flyttar till Japan och lever i deras land men anpassar mig till deras seder och oskrivna regler för att passa in.
Är det så konstigt?
Och om det skulle flöda in svenskar så skulle jag förutsätta att alla följer dessa logiska omställningar. Om inte så skulle jag direkt berätta att alla svenska personer som inte sköter sig i Japan skulle behöva avlägsnas direkt.
Om en elev i klassen stökar och beter sig illa måste eleven skickas ut från klassrummet så övriga får ro.
Det är i syfte att dekonstruera svenskhet/europeiskhet/vithet.
Tänk om man själv skulle agera som Lawen gör mot andra kulturer? Tycker du på riktigt att du har rätt att trycka dig in i Gambiansk, Egpytisk eller Chilensk kultur och att de är sämre människor om du inte får det? Anser du att de behöver berikas av dig? Troligtvis inte.
Jag tror många ser samma trend där alla hatar på vita men samtidigt vill de alla vara vita och ses som vita. Bara vita människor har det överhängande kravet att inte få se olikheter och samtidigt förväntas acceptera allt och alla.
Jag ser knappast kurder som Lawen gråta ut i Kina över att de inte ses som kineser eller att de i afrika blir arga för att de inte ses som afrikaner. De påstår att hudfärg inte spelar roll men ändå måste vissa "blandas upp".
Citat:
Ursprungligen postat av
IngridBe
Hon har ju inte kommit och flyttat, är född i Sverige. Om du vore född i Japan skulle nog japanerna tro dig, om du började prata med dem.
Om en hamster föds i ett stall, är det då en häst?