2026-01-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det finns inbyggd funktion för att begränsa skärmtid för olika appar och/eller spärra dom. Det går att lägga en kod som är helt annan än det du har på ditt konto/telefon. Om flickvännen ställer in det hela och knappar in en kod så kommer du inte kunna använda apparna. Detta är precis samma sak som man man gör med t.ex. barn då man vill ha koll på vad dom använder eller inte.

iPhone kan man kontrollera det via skärmtidsinställningarna, på Android via family link.

Till syvende och sist känns det ju dock mest som att det är ett uns självkontroll som behövs. Även om telefonen spärras så kommer du ju att ha tillgång till en dator, eller hur?

Du kan ju börja med spelpaus.se , göra dig kvitt kreditkort (om du har sådant), ett bankkort räcker gott och väl i din situation. Lägga gränser på hur mycket du kan spendera per dag o.s.v. o.s.v. , men framförallt att söka hjälp för ditt problem.

Om han är spelberoende så kommer han ju istället att ladda ner en ny app, eller logga in på en ny sajt bara. Lättare att vara utan mobilen.

Till ts:

Köp en 4G-router och stoppa i sim-kortet där, eller köp ett simkort som betalas i förväg likt ett kontantkort.
Citera
2026-01-28, 20:25
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om han är spelberoende så kommer han ju istället att ladda ner en ny app, eller logga in på en ny sajt bara. Lättare att vara utan mobilen.

Detta går som sagt att begränsa. Man kan ställe in det tvärtom också så att bara vissa appar är godkända och att resten kräver en kod/godkännande för att installera/använda. Det är ju så som man vanligtvis gör med barn (om man nu är ens någorlunda ansvarstagande förälder) också.
Citera
2026-01-28, 20:29
Medlem
Citat:
Detta går som sagt att begränsa. Man kan ställe in det tvärtom också så att bara vissa appar är godkända och att resten kräver en kod/godkännande för att installera/använda. Det är ju så som man vanligtvis gör med barn (om man nu är ens någorlunda ansvarstagande förälder) också.

Du kan fortfarande logga in via webbläsaren, väl?
Citera
2026-01-28, 20:35
Medlem
Citat:
Det finns inbyggd funktion för att begränsa skärmtid för olika appar och/eller spärra dom. Det går att lägga en kod som är helt annan än det du har på ditt konto/telefon. Om flickvännen ställer in det hela och knappar in en kod så kommer du inte kunna använda apparna. Detta är precis samma sak som man man gör med t.ex. barn då man vill ha koll på vad dom använder eller inte.

iPhone kan man kontrollera det via skärmtidsinställningarna, på Android via family link.

Till syvende och sist känns det ju dock mest som att det är ett uns självkontroll som behövs. Även om telefonen spärras så kommer du ju att ha tillgång till en dator, eller hur?

Du kan ju börja med spelpaus.se , göra dig kvitt kreditkort (om du har sådant), ett bankkort räcker gott och väl i din situation. Lägga gränser på hur mycket du kan spendera per dag o.s.v. o.s.v. , men framförallt att söka hjälp för ditt problem.

Ska kika mer på det du skriver om skärmtidsbegränsningar, tack för rådet.

Som jag redan skrivit så har jag pågående spelberoende behandling, det är därifrån jag fått detta råd att skaffa mig en knapptelefon. Så spelpaus, lånpaus, allt sådant är redan gjort.
Citera
2026-01-28, 20:46
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du kan fortfarande logga in via webbläsaren, väl?

Det går att blockera webbsajter också. Både enskilda adresser samt inbyggda filter. Görs via samma skärmtidsbegränsningar som man kan blockera appar o.s.v. på. Man kan ju också blocka hela webbläsaren om man inte alls vill ha tillgång till nätet.
Citera
2026-01-29, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammis
Ska kika mer på det du skriver om skärmtidsbegränsningar, tack för rådet.

Som jag redan skrivit så har jag pågående spelberoende behandling, det är därifrån jag fått detta råd att skaffa mig en knapptelefon. Så spelpaus, lånpaus, allt sådant är redan gjort.

Du fick rådet att skaffa en dumphone, för att dessa inte har hot spot eller internet.

Och du försöker nu kringgå detta. Du får acceptera att vara utan internet. Det går, men blir lite mer krångligt, vilket är själva syftet.

Skit i hot spot.
Citera
2026-01-29, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Du fick rådet att skaffa en dumphone, för att dessa inte har hot spot eller internet.

Och du försöker nu kringgå detta. Du får acceptera att vara utan internet. Det går, men blir lite mer krångligt, vilket är själva syftet.

Skit i hot spot.

Jag fick rådet att skaffa en dumphone för att minska exponering mot spelreklam och främsta syftet -inget bank id. Utan bank id kan jag inte komma in på någon som helst spelsida eller depositera pengar någonstans.

Om du läser vad jag skrivit i tråden innan du börjar kommentera dryga kommentarer så ser du att jag skrivit att jag studerar, och de är ganska omöjligt att göra utan en dator.

Jag är fullt medveten att det går att ta mig ut på sociala medier och internet på min laptop, men det handlar om att begränsa. Jag har svårt och tro att jag kommer sitta och skrolla Instagram på min dator, iallafall inte i samma utsträckning som jag gör med min mobil som åker fram vid varje tillfälle man får. Som ett exempel för att du ska förstå vad jag menar : sitter jag på bussen åker telefon fram direkt och man sitter å skrollar. Jag tvivlar starkt på att jag kommer slänga fram hela datorn medans man sitter på bussen, bara för att kunna skrolla lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in