2026-01-29, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
Slutade äta mitt favoritsnack för något år sedan eftersom jag helt plötslig tappade förmågan att poppa popcorn i kastrull. Det poppar ju knappt.

Kokosfett kan jag tipsa om. Ger god smak. Ta i lite chiliolja också, för lite bett. Eller chiliflakes.

Till ämnet, det är inte så att TS har köpt en induktionsspis? För det man hade lärt sig gällande poppande på spis, gäller inte riktigt på induktion nämligen.
Citera
2026-01-29, 08:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Slutade äta mitt favoritsnack för något år sedan eftersom jag helt plötslig tappade förmågan att poppa popcorn i kastrull. Det poppar ju knappt.

Har provat alla tips på internet, använt olja i stället för smör, bytt märke på mina popcorn, provat ett par olika kastruller, olika grader på plattan osv. Inget fungerar, dom blir bara halvt poppade eller brända.

Måste man ha en speciellt kastrull eller hur svårt ska det vara. Börjar bli väldigt sugen på att äta kastrullpopcorn igen så tänkte köpa i morgon. Några tips ?

Det är snäppet över att koka vatten...?

Jag kör högsta inställning på plattan (har skitdålig spis dock). Sen i med olja, några test-popcornkärnor och på med lock. När test-kärnorna poppat så öser du direkt i så mycket popcorn du är sugen på. Kör till det det poppar mindre än en gång var femte sekund eller så. Det är väl grundreceptet.

Jag brukar också tillsätta "flavacol" tillsammans med oljan (rimlig mängd). Det är ett popcornsalt med smörsmak. Sen fösöker jag lätta lite på locket så fort det går för att få ut ånga och slippa sega popcorn. Vill man ja bäst resultat kan man torka dem i ugnen en stund.

https://gottes.se/forsaljning/popcorn/popcornsalt/
Citera
2026-01-29, 08:47
Medlem
Citat:

Har provat alla tips på internet, använt olja i stället för smör, bytt märke på mina popcorn, provat ett par olika kastruller, olika grader på plattan osv. Inget fungerar, dom blir bara halvt poppade eller brända.

Måste man ha en speciellt kastrull eller hur svårt ska det vara. Börjar bli väldigt sugen på att äta kastrullpopcorn igen så tänkte köpa i morgon. Några tips ?

Det är konstigt. Har poppat hela uppväxten men nu funkar det inte
Citera
2026-01-29, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Köp bra kärnor och lär dig att poppa just dessa. Alla är olika. Men generellt så häll ett tunnt lager olja och värm på 6/10 i en minut. Ner med kärnor. Lock på i en minut och sedan lite smör i. De bör börja poppa 1 minut efter det. Sen sänk värmen till 3/10 och skaka kastrullen lite.

Vilka är bra kärnor,?
Citera
2026-01-29, 09:44
Medlem
Citat:

Det ska vara mera olja. De små kornen måste ha tillräcklig 'vätning' så oljan går upp på sidorna av kornen.
Och naturligtvis en god olja som tål temperaturen. Rapsolja går bra.
Citera
2026-01-29, 09:53
Medlem
Jagdens avatar
- 3 matskedar rapsolja i kastrull på ca 70% effekt. Släng i 5 st popcorn. På med lock.

- när dem 5 popcornen poppat slänger du i 1 dl popcorn, då vi nu vet att det är perfekt temp. På med lock.

- det har poppat klart när det går typ 2-3 sek mellan popparna på slutet.

Går inte att misslyckas.
Citera
2026-01-29, 11:50
Medlem
Citat:

Förlåt men går det ens att misslyckas med detta? Ska inte vara möjligt

Olja i kastrullen
I med kornen, på min induktion kör jag 6.
På med lock
Vänta...
Vänta..
Poppar...
Klart
Citera
2026-01-29, 12:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Halalcert....då utgår det iaf för mig. Även kosher om nån bojkottar av den anledningen. Synd, kunde vara kul att prova.

Finns fler varianter.

Jag kör denna.
Citera
2026-01-29, 12:41
Medlem
Sereenas avatar
Ta en stor kastrull (jag kör en 5 liters) i med en neutral olja eller kokosfett (silverpaketet), det ska vara olja så kornen är halvväggs täckta (poppa INTE i smör, smör innehåller vatten mm och tål inte hög temp), och droppa i 2-3 kärnor, högsta temp på plattan, på med locket och vänta tills dom poppar, plocka ur dom popcorn som bildats med en tång så dom inte blir brända, häll i ett lager kärnor, på med locket och vänta, ruska när det börjar poppa och ruska några ggr under popningen, ta av från värmen när det saktat ned.

Häll över i en skål, salta, gärna med popcornsalt med smörsmak, eller ringla över skirat smör och skaka om.
Citera
2026-01-29, 12:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Kokosfett kan jag tipsa om. Ger god smak. Ta i lite chiliolja också, för lite bett. Eller chiliflakes.

Till ämnet, det är inte så att TS har köpt en induktionsspis? För det man hade lärt sig gällande poppande på spis, gäller inte riktigt på induktion nämligen.

Man kan köra silverpaketet om man inte vill ha kokossmak på sina popcorn, tål hög temp så prima för att poppa.
Citera
2026-01-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man kan köra silverpaketet om man inte vill ha kokossmak på sina popcorn, tål hög temp så prima för att poppa.

fast detta härdade kokosfett är bland de sämsta fetter man kan äta efter palmolja.
Citera
2026-01-29, 13:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
fast detta härdade kokosfett är bland de sämsta fetter man kan äta efter palmolja.

Må så vara, men så jäkla ofta/mycket blir det ju normalt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in