Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Alfredo
Slutade äta mitt favoritsnack för något år sedan eftersom jag helt plötslig tappade förmågan att poppa popcorn i kastrull. Det poppar ju knappt.
Har provat alla tips på internet, använt olja i stället för smör, bytt märke på mina popcorn, provat ett par olika kastruller, olika grader på plattan osv. Inget fungerar, dom blir bara halvt poppade eller brända.
Måste man ha en speciellt kastrull eller hur svårt ska det vara. Börjar bli väldigt sugen på att äta kastrullpopcorn igen så tänkte köpa i morgon. Några tips ?
Det är snäppet över att koka vatten...?
Jag kör högsta inställning på plattan (har skitdålig spis dock). Sen i med olja, några test-popcornkärnor och på med lock. När test-kärnorna poppat så öser du direkt i så mycket popcorn du är sugen på. Kör till det det poppar mindre än en gång var femte sekund eller så. Det är väl grundreceptet.
Jag brukar också tillsätta "flavacol" tillsammans med oljan (rimlig mängd). Det är ett popcornsalt med smörsmak. Sen fösöker jag lätta lite på locket så fort det går för att få ut ånga och slippa sega popcorn. Vill man ja bäst resultat kan man torka dem i ugnen en stund.
https://gottes.se/forsaljning/popcorn/popcornsalt/