2009-04-26, 02:11
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Drutten och krokodilen/Gena gick ju typ 400-600 kvällar i rad på SVT. Jag råkade av en slump se nåt "vi minns"-klipp på SVT runt nyår (eller när det nu var) och jag älskade allt de gjorde Särskilt att Drutten var så snäll och blyg, krokodilen självsäker och "bossig" och sen visade det sig att Drutten var mycket smartare! Tydligen var det hela poängen med det här barnprogrammet.
Till saken. Ovanstående är det enda jag sett från Drutten och Gena, men jag skulle såklart vilja se mer. Vet någon om det går på något sätt? För det finns ingen dvd, jag har kollat. Finns bara en dubbad version av det ryska originalet
Tacksam för svar.
Citera
2022-07-24, 08:38
Medlem
Utöver att Drutten och Jena (1973-88) är en av Sveriges längst inspelade TV-serier, med runt 700st avsnitt, så ska det tydligen komma en ny rysk långfilm av det hela med premiär 1 Januari 2023, Cheburashka.

Tills dess borde man ta tag i att se allt det gamla först så man blir på riktigt druttigt humör igen efter många årtiondens vila. Finns även en japansk animerad serie, Cheburashka Arere? (2009) skapad denna sidan millennieskiftet, med 26st 3min-avsnitt.

Edit/Full disclosure: Jag hade en Drutt. Den är efter runt fem årtionden försvunnen.
Senast redigerad av pumahunter 2022-07-24 kl. 08:54.
Citera
2026-01-29, 06:08
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Utöver att Drutten och Jena (1973-88) är en av Sveriges längst inspelade TV-serier, med runt 700st avsnitt, så ska det tydligen komma en ny rysk långfilm av det hela med premiär 1 Januari 2023, Cheburashka.
.......

Edit/Full disclosure: Jag hade en Drutt. Den är efter runt fem årtionden försvunnen.
Det gick bra för första långfilmen så det blev en uppföljare som även verkar uppskattad av de flesta. Den hade premiär vid nyår för några veckor sedan. Den har redan spelat in mer än någon annan rysk producerad film.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/aven-drutten-ar-ett-hot-i-putins-ryssland/

Förutom Alexander Dugin och några andra misstänkta surgubbar i duman.

"– Detta är absolut inte vad Ryssland behöver, säger han. Detta är någon slags sinneslöhet.

Han betraktar också de bägge filmernas framgång som ett tecken på ”borgerliga värderingar och barnslighet” och menar till och med att Drutten bidrog till Sovjetunionens kollaps.
– Druttens återkomst visar att vi förlorat riktningen i livet, säger han på sociala medieplattformen Telegram. "
Citera
2026-01-29, 10:20
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Det gick bra för första långfilmen så det blev en uppföljare som även verkar uppskattad av de flesta. Den hade premiär vid nyår för några veckor sedan. Den har redan spelat in mer än någon annan rysk producerad film.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/aven-drutten-ar-ett-hot-i-putins-ryssland/

Förutom Alexander Dugin och några andra misstänkta surgubbar i duman.

"– Detta är absolut inte vad Ryssland behöver, säger han. Detta är någon slags sinneslöhet.

Han betraktar också de bägge filmernas framgång som ett tecken på ”borgerliga värderingar och barnslighet” och menar till och med att Drutten bidrog till Sovjetunionens kollaps.
– Druttens återkomst visar att vi förlorat riktningen i livet, säger han på sociala medieplattformen Telegram. "

Här kör vi trådarkeologi.

Satt en kväll med min väns fru som är uppvuxen i Sovjet och gick igenom vår barndoms utbud på tv som var skrämmande lika. Drutten och Jena var centralt. John Blund. Professor Baltazar. Myriader av dockstopmotion från öst. Frågade inte om alla program om barn i Vietnam. Och vattenbufflar. Alltid vattenbufflar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in