2026-01-27, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoonaToivio
För hantverkare som kör jobb hos flera kunder under en dag (läs ej storbyggen) så är jag övertygad om att hunden tar noll skada av att vara med på jobbet och troligtvis även uppskattar det. Då finns även tid till kortare promenader under arbetsdagen och längre innan och efter.

Sant. Kan TS få till en sådan situation så skulle det kanske kunna funka.
Citera
2026-01-27, 13:02
Medlem
Ja tanken är att ha mina syskon och grannar kan ta hand om hunden när jag jobbar Tänkte bara kolla hur andra med heltidsjobb löser det. Dessutom är det bara två dagar i veckan Jag är borta
Citera
2026-01-28, 06:13
Medlem
Första året med en hund ska du ju börja träna ensam träning direkt du kommer hem med valpen i stort sett.
Första året får du ha den med på jobb eller ha hunddagis eller hundvakt.
Sen enligt lag så ska en hund rastas var sjätte timme.
Detta gäller ju inte en valp som behöver typ rastas minst en gång i timmen tills dom är rumsrena.
Så köp din hund du
Men tänk på att du kommer behöva hundpass första året
Jag har hundar. Är förtidspensionär. Men jag lämnar aldrig hundarna mer än max 4 timmar.
Citera
2026-01-28, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Om du tycker om hundar och vill dom väl, så skaffar du inte en hund under dom förutsättningarna.
För att må bra behöver en hund ha sällskap större delen av sin tid och få "umgås med sin flock" även om flocken bara består av dig.
Det är lite flytande vad som är lagligt och när det bli olagligt vad jag kan förstå (trodde det var reglerat till 5-6 timmar) men att stretcha det till "vad lagen tillåter" är inte att se till hundens bästa.

Jag har varit i din situation för många år sedan när jag var yngre, men tog beslutet att avstå för att inte en hund skulle behöva leva stora delar av sitt liv i en lastbil. I och för sig tillsammans med sin husse. men jag tycker inte att man planerar ett sånt liv för en hund, om det tvunget blir så efter t ex en separation är en annan sak.
https://www.google.com/search?q=l%C3%A4mna+hunden+ensam&sca_esv=41ca82403 af5db06&ei=LQZ4aYi0DdbCwPAP2bGfkAs&ved=0ahUKEwjI_v 3huqqSAxVWIRAIHdnYB7IQ4dUDCBE&uact=5&oq=l%C3%A4mna +hunden+ensam&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiE2zDpG1uYS BodW5kZW4gZW5zYW0yBRAAGIAEMgUQABiABDIEEAAYHjIEEAAY HjIGEAAYBRgeMg YQABgFGB4yBhAAGAUYHjIGEAAYBRgeMgYQABgFGB5Ik11Q6A9Y 4FhwAXgCkAEAmAFBoAGKBaoBAjE0uAEDyAEA-AEBmAIQoAKGBs ICChAAGEcY1gQYsAPCAg0QABiABBiKBRhDGLADwgIOEAAY5AIY 1gQYsAPYAQHCAhMQLhhDGIAEGIoFGMgDGLAD2AEBwgITEC4YgA QYigUYQxjIAxiwA9gBAcICBBAAGEfCAgoQLhhDGIAEGIoFwgIK EAAYgAQYigUYQ8ICBRAuGIAEwgILEC4YgAQYxwEYrwHCAhkQLh hDGIAEGIoFGJcFGNwEGN4EGN8E2AEBwgIUEC4YgAQYlwUY3AQY 3gQY4ATYAQHCAgYQABgWGB7CAggQABgWGB4YCsICBhAAGAcYHs ICCBAAGAgYBxgewgIGEAAYHhgNwgIIEAAYBRgHGB7CAgcQABiA BBgNmAMA4gMFEgExIECIBgGQBgi6BgYIARABGAmSBwIxNqAHnG -yBwIxNLgH9wXCBwgwLjEuMTEuNMgHZYAIAQ&sclient=gws-wiz-serp
Men med i en lastbil hade ju varit toppen för en hund.
Citera
2026-01-28, 11:45
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Men med i en lastbil hade ju varit toppen för en hund.
Någon gång ibland, ja absolut. Jag har haft andras hundar med mig när jag varit hundvakt.

Men att leva hela sitt liv i en tradare, där husse bor i hytten stora dela av veckan är inte ett liv man planerar åt en hund som man inte köpt ännu, om man verkligen tycker om hundar.
Citera
2026-01-28, 14:54
Medlem
Citat:
Någon gång ibland, ja absolut. Jag har haft andras hundar med mig när jag varit hundvakt.

Men att leva hela sitt liv i en tradare, där husse bor i hytten stora dela av veckan är inte ett liv man planerar åt en hund som man inte köpt ännu, om man verkligen tycker om hundar.
Jag tycker du har fel
För hundar gillar att vara med
Citera
2026-01-28, 15:05
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Jag tycker du har fel
För hundar gillar att vara med
Du får tycka vad du vill, jag är hundvan ända sedan uppväxten och och har min bestämda åsikt om vad som är lämpligt.

Man planerar inte för att skaffa hund om man inte har bra förutsättningar för det, då tänker man mer på sig själv än på hunden.
Sedan kan det ju ha betydelse vilken ras det är och hur stor den är, men i grunden står jag för min åsikt.
Citera
2026-01-28, 15:28
Medlem
MarinaRukkolas avatar
Har du en förälder, mor- eller farförälder eller annan person som vill ha en hund under dagarna??

Jag tycker det är djurplågeri att lämna dem hela dagarna, så se till att kolla upp innan.
Det är jävligt många idioter som inser att de inte orkar, klarar av eller egentligen vill ha sin hund och så hamnar stackarn (alltid tvååringar) på blocket och i beskrivningen står samma korkade AI-genererade beskrivning om ”hur ont det gör i hjärtat..” ”vi har inte längre tid att ge hundenvad den förtjänar”

Tänker du ta valpkurser?
Träna den att gå fot?
Välja en ras som passar din livsstil?

Tips: ingen husky om du inte håller på med draghundssport, ingen Vorsteh om du inte jagar, ingen Dobermann eller schäfer om du inte orkar engagera dig i en ras som är avlad för hundsport.
Citera
2026-01-28, 15:58
Medlem
Citat:
Du får tycka vad du vill, jag är hundvan ända sedan uppväxten och och har min bestämda åsikt om vad som är lämpligt.

Man planerar inte för att skaffa hund om man inte har bra förutsättningar för det, då tänker man mer på sig själv än på hunden.
Sedan kan det ju ha betydelse vilken ras det är och hur stor den är, men i grunden står jag för min åsikt.

Du har felaktig syn på hundägande
Så då skulle jag vara en dålig hundägare som campar med mina hundar då jag ligger ute på vägarna och reser land och rike runt på hundutställning...
Det är nog bra du inte köper hund
Citera
2026-01-28, 17:46
Medlem
Knivur-273s avatar
Det är viktigt att skaffa en hund som passar dig personligen. Jag och hustrun var mycket nöjda med en Schäfertik, som var vänlig mot barn och andra människor, men hade en irriterande tendens att jaga harar eller rådjur, tills jag lyckades att ta det ofoget ur henne.

Veterinären var mycket imponerad över hennes vänlighet när hon slickade honom i örat när det var litet obehagligt i lilla tassen med bedövningssprutan.

Hon hade dock en viss tendens att vilja dominera andra tikar, men att gilla hanhundar desto bättre, att sätta andra tikar på plats, och var väl ej så värst HBTQ-intresserad.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-01-28 kl. 18:02.
Citera
2026-01-28, 18:00
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharha
Jag har alltid tänkt att jag ska skaffa hund så fort jag känner att det blir rätt för det. Just nu pluggar jag Men är bara borta två dagar i veckan och tanken är att jobba som snickare sen men jag vill verkligen skaffa hund och har väldigt mycket fritid just nu och ekonomin går ihop. Hur funkar det att ha hund när man har ett heltidsjobb senare och bor ensam om man inte vill använda sig av hunddagis? Någon som vet och kan ge tips?
Försäkringar och veterinärvård har rusat i höjden enormt så kolla upp det så du har råd och verkligen tycker det är värt de pengarna.
Citera
2026-01-28, 22:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Du har felaktig syn på hundägande
Så då skulle jag vara en dålig hundägare som campar med mina hundar då jag ligger ute på vägarna och reser land och rike runt på hundutställning...
Det är nog bra du inte köper hund
Jag har inte påstått något om DITT hundägande, så lägg ner. Eller sluta dra egna slutsatser ur arschlet, om vad jag tycker.

TS har inte gått klart sin utbildning än, har ingen aning om som vad eller var han kommer att arbeta. Kanske som snickare, oklart i vilken miljö eller var.
Tänker vara borta på heltid dagtid och låta grannar och något syskon rasta hunden... Varje vardag, vecka efter vecka, år efter år.
Det är i min mening bättre att vänta tills man har en utbildning klar och ett jobb, en ordnad tillvaro och kanske även en sambo.
Det är väl ändå trådstarten som ska diskuteras?

Men när du nu tagit upp din situation som förtidspensionär som fritt förfogar över sin tid på dagarna och under hela veckor.
Så är det orimligt att jämföra det med någon som ARBETAR (jag) och är tvungen att hålla tider, åker från industriområde till industriområde, eller sitter och väntar timtals i hamnar. Där man inte får rasta en hund.

Hur du får till det att jag skulle var olämplig som hundägare, när jag i första hand ser till vad som är bäst för hunden, är för mig fullkomligt obegripligt.
Senast redigerad av sykkelpump 2026-01-28 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in