2026-01-27, 08:22
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
https://efn.se/polen-gar-all-in-pa-guld-utlovar-nytt-rekordkop-oberoende

Polens centralbank ska köpa ytterligare 150 ton guld i år och 95% av centralbanker i världen planerar köpa guld.

Så vi kan räkna med ytterligare prishöjningar på guld.

Polens centralbank har begripit.

Det hade varit praktiskt om även vår egen riksbank hade hajat och A) tagit hem eller repatrierat guldreserven från USA, B) Sålt av alla Amerikanska statslånepapper och C) använt de pengarna att köpa mer guld.
Citera
2026-01-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Tjänar lite för mycket pengar på silver idag. Måste komma en korrektion snart, inte sant gruvbröder? Inte för att jag säljer, vi ska till $200 innan årets slut om inte mycket tidigare.

Fast varför? Det är ju inte som att det här handlar om privatpersoner som spekulerar, det är rätt små mängder i sammanhanget. Det här är nationer som kanske säljer statsobligationer för att gå in i ädelmetaller. Det tillsammans med att COMEX tappar mark är väl det som driver kursen. Har ingen aning om vad som är en rimlig nivå. Kanske kan man korrigera dagskursen för utsatta guld/silvercertifakt för att få en skaplig uppskattning.
Citera
2026-01-27, 21:35
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flim
Fast varför? Det är ju inte som att det här handlar om privatpersoner som spekulerar, det är rätt små mängder i sammanhanget. Det här är nationer som kanske säljer statsobligationer för att gå in i ädelmetaller. Det tillsammans med att COMEX tappar mark är väl det som driver kursen. Har ingen aning om vad som är en rimlig nivå. Kanske kan man korrigera dagskursen för utsatta guld/silvercertifakt för att få en skaplig uppskattning.

Jag postade ju precis på toppen innan korrektionen kom, lol.
Det blev ett snabbt -11% intraday fall och ingen långvarig korrektion.
Men det är bra. Många gruvbolag föll med 10-20% så RSI gick ner en bit.
Krabbar vi i några dagar så är det bara fint. Sen kan vi fortsätta rallyt till $120, $130, $150 etc.
Citera
2026-01-27, 21:58
Medlem
Citat:
Jag postade ju precis på toppen innan korrektionen kom, lol.
Det blev ett snabbt -11% intraday fall och ingen långvarig korrektion.
Men det är bra. Många gruvbolag föll med 10-20% så RSI gick ner en bit.
Krabbar vi i några dagar så är det bara fint. Sen kan vi fortsätta rallyt till $120, $130, $150 etc.

När jag började med silver 2016 var spotpriset 15 dollar. Vilka tider vi lever i. Enda man önskar är att man levt och sparat mer fokuserat.
Citera
2026-01-27, 22:08
Medlem
Skyggedanss avatar
Tycker mig se en liten kopp och handtag -formation på silvers 1h graf just nu. Får vi en push upp nu är vi tillbaka på $115-117 redan imorgon. Annars ger jag det senast torsdag.

https://ibb.co/q35mpgKb

Har ett bet med en jävla sopa på internet som menade att $117 var toppen och vi ska långt ner nu för "historian upprepar sig alltid" (mongot sa så) medan han besudlade mina posts med skrattemojis. Når silver upp till $117 innan veckans slut vinner jag.
Citera
2026-01-27, 23:29
Medlem
Silver kommer stå er DYRT. Ni är för för unga och har inte varit med om när COMEX trycker upp marginalkraven för långa silverfutures.

Ingen stor spelare vill ha höga silverpriser, det är idioti.

1 oz = $112 idag.

Spring med pengarna!!!
Citera
2026-01-28, 00:10
Medlem
löls avatar
Det känns som att Trump medvetet trycker ner dollarn och låter guld rusa.

Ser vi en ny dollar valuta kanske formas som ska kopplas mot guldet?
Citera
2026-01-28, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Silver kommer stå er DYRT. Ni är för för unga och har inte varit med om när COMEX trycker upp marginalkraven för långa silverfutures.

Ingen stor spelare vill ha höga silverpriser, det är idioti.

1 oz = $112 idag.

Spring med pengarna!!!

COMEX håller på att bli irrelevant. Silver är kanske mer en industriell råvara än monitär, och behovet finns i asien. Vem fan bryr sig om vad någon skäggig institution tycker. Jorden snurrar vidare oavsett.

Är ett marknadsmässigt pris idioti? Varför vill ingen ha höga silverpriser? Högre silverpriser kanske ökar mining output... Fast det gör ju kanske inte det Silver är mest en biprodukt från annan gruvdrift, det tar år att öppna en ny gruva, och vi har haft ett fem år långt underskott av silver där output har överstigit input. Det faktum att COMEX håller på att tappa greppet om metallen är just det som driver priset. Det finns en marknad för fysiskt silver, och det börjar kosta. Manipulerandet tappar mark, det fysiska behovet tar över. Det är det vi ser.
Senast redigerad av Flim 2026-01-28 kl. 00:55.
Citera
2026-01-28, 01:53
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Tycker mig se en liten kopp och handtag -formation på silvers 1h graf just nu. Får vi en push upp nu är vi tillbaka på $115-117 redan imorgon. Annars ger jag det senast torsdag.

https://ibb.co/q35mpgKb

Har ett bet med en jävla sopa på internet som menade att $117 var toppen och vi ska långt ner nu för "historian upprepar sig alltid" (mongot sa så) medan han besudlade mina posts med skrattemojis. Når silver upp till $117 innan veckans slut vinner jag.
Du vinner nog det vadet. Just nu verkar alla tykna cryptobros som skröt med sina shorts igår på twitter ligga i giljotinen.
Fortfarande 15 dollar premium mot Shanghai. Utan 13% moms inräknat.
Citera
2026-01-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vad är FOFOAs blogg för något?

https://fofoa.blogspot.com/2017/05/what-is-freegold.html?m=1

Rekommenderar att du börjar med Another och hans tankar om freegold (länk finns i bloggen)
Citera
2026-01-28, 12:57
Medlem
vilka värdepapper i guld och silver rekommenderar ni på avanza?
Citera
2026-01-28, 14:01
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Det känns som att Trump medvetet trycker ner dollarn och låter guld rusa.

Ser vi en ny dollar valuta kanske formas som ska kopplas mot guldet?

De förbereder sig inför att gå med i BRICS. Du läste det här först
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in