2026-01-28, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Läs inlägg nr 28.

Jag är inte övertygad.

Tror det enda folk verkligen skulle tycka är att de är konstiga och att de inte beter sig statsmannamässigt.
Citera
2026-01-28, 20:59
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ja, det är ju fullt möjligt; men troligt, nej.
Man har ju redan visat att man står för liberala värderingar genom att inte vara med i en regering som innefattar SD.
Men visst, i ett sista desperat försök att nå väljare, så kanske allt måste provas.

Personligen tror jag att L skulle ha gjort som C, nämligen för länge sedan visat att man vill tillhöra ”mitten” och som C öppnat för samarbete med S.

Det fetade håller jag inte med om. Att de inte vill släppa ministerposter till SD signalerar bara att L vill behålla dem själva - de har ju högre löner och status som ministrar än som vanliga ledamöter. Att de driver igenom fascistisk politik åt SD tycker jag är tusen gånger värre. De som delar liberala värderingar vill ju se liberal och antifascistisk politik och struntar väl i vem som sitter på vilken ministerpost.
Senast redigerad av MarcoStar 2026-01-28 kl. 21:02.
Citera
2026-01-28, 21:01
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Jag är inte övertygad.

Tror det enda folk verkligen skulle tycka är att de är konstiga och att de inte beter sig statsmannamässigt.

Nej jag tror heller inte att det skulle hjälpa.
Citera
2026-01-28, 21:07
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det fetade håller jag inte med om. Att de inte vill släppa ministerposter till SD signalerar bara att L vill behålla dem själva - de har ju högre löner som ministrar än som vanliga ledamöter. Att de driver igenom fascistisk politik åt SD tycker jag är tusen gånger värre.

Att sitta i regeringen handlar om så mycket mer än att ha ministerposter och ansvaret för ett departement.
SD kommer att få mycket mer makt om de kommer in i regeringen. Det är ju där politiken formas och den blir sedan propositioner som riksdagen ska rösta om.
Som det är i dag är SD inte med och formar politiken, i alla fall inte formellt. Vad som sker bakom stängda dörrar är en annan sak.

Om SD kommer med så försvinner t ex möjligheten för M/KD/L att i enstaka frågor komma överens med S och C. Och det är ju precis det som SD vill förhindra.

Men du har helt klart en poäng i din sista mening
Senast redigerad av RFT 2026-01-28 kl. 21:12.
Citera
2026-01-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Varför skulle någon välja att rösta på L i september, för att de lämnar regeringen nu?
Dom kanske byter planhalva och satsar på S
Citera
2026-01-28, 21:25
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Dom kanske byter planhalva och satsar på S

Då behöver ett sådant beslut tas på en extra partistämma.
Personligen tror jag att det är meningslöst.
Och den frågan har ju tagits upp flera ggr tidigare i L. Det finns ingen majoritet för att byta block.
Citera
2026-01-28, 21:28
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Sannolikt inte men räknar inte ut det då mycket kan omprövas om det är vad som krävs för att behålla makt
Det finns ganska många inom både Kristdemokraterna och Moderaterna som gärna ser att Liberalerna åker ut. På kort sikt förlorar man kanske makten, men på längre sikt slipper man ett bråkigt parti.
Citera
2026-01-28, 21:30
Medlem
Citat:
Då behöver ett sådant beslut tas på en extra partistämma.
Personligen tror jag att det är meningslöst.
Och den frågan har ju tagits upp flera ggr tidigare i L. Det finns ingen majoritet för att byta block.
Allt för att få vara kvar vid köttgrytorna
Citera
2026-01-28, 21:32
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Det är knappast troligt att M, KD och L skulle gå samman till ett enda parti. Även mellan dessa tre finns stora skillnader.
Muhamedsson har sin naturliga väljarbas i Nooshi Dagobertstars kretsar, så det blir extremt tufft för det gamla Folkpartiet. Dom skulle behöva en kändis som "endorsar" partiet och vinner väljare.

Den som inte begriper att populism är räddaren i nöden inom en Demokrati, får helt enkelt acceptera att bli en förlorare i höstens val.
Citera
2026-01-28, 21:41
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Dom skulle behöva en kändis som "endorsar" partiet och vinner väljare.

Har du tankar om någon?

KD försökte ju med Adaktusson, det blev ju en flopp.
MP försökte med Alice Bah Kuhnke, med dåligt resultat.

Nej, kändisars förmåga att lyfta ett parti har aldrig varit framgångssagan i Sverige. Och det beror på att folk är inställda på att rösta på ett parti, inte på en person.

Ett undantag finns dock; Bert Karlsson och Ny Demokrati; men han åkte ju ut efter en mandatperiod.
Citera
2026-01-28, 21:45
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Har du tankar om någon?

KD försökte ju med Adaktusson, det blev ju en flopp.
MP försökte med Alice Bah Kuhnke, med dåligt resultat.

Nej, kändisars förmåga att lyfta ett parti har aldrig varit framgångssagan i Sverige. Och det beror på att folk är inställda på att rösta på ett parti, inte på en person.

Ett undantag finns dock; Bert Karlsson och Ny Demokrati; men han åkte ju ut efter en mandatperiod.
En kändis som många Folkpartister gillar är Siw Malmqvist. Det är som sagt strategin som är viktigast, och inte vad hon egentligen röstar på. Hon har ju skådespelat i Jönssonligan på ett övertygande sätt, så teatervana har hon.
Citera
2026-01-28, 21:52
Medlem
Gaffelpärms avatar
Låt L självdö, poänglöst opålitligt parti som bara bråkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in