2026-01-28, 19:49
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Har kollat med elbolaget. Inget problem alls att uppgradera till större huvudsäkring. Bara en kostnad.

Var bor du, och vilket elbolag har du?

Är inte alltid servicen klarar över 25A, sen behöver man kolla så ens egna kablar klarar strömmen.

Min poäng var att med det gamla systemet som gick efter säkringsstorlek så var man tvungen att betala för den större säkringsstorleken året runt. Med det nya så är det bara en ökad kostnad de månader du använder hög effekt.
Citera
2026-01-28, 20:06
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det hela är väl inte så konstigt att man inför effektavgifter för att styra konsumtionen

För min del finns det två gånger på dygnet som effekten är som störst, del på morgonen och dels på em då man kommer hem från jobbet och spisen går för fullt.

Man måste planera mer än förut
Antingen kan man skaffa ett batteri och en artificiell intelligent dator som räknar ens rörelsemönster
Annars kan man t ex
Stänga av varmvattenberedaren på morgonen och köra den på natten, om man har en tillräckligt stor
Göra maten mellan två timmar
Skaffa värmepump i stället för direktvärme
Ladda elbilen på natten, då är elen i regel billigare samt att bara hälften av effekten räknas. Bilen skall gå med låg effekt under hela natten

Makalöst att inget av det här behövdes förut, nu när vi har alla fantastiska energislag så behövs det helt plötsligt massvis med andra grejer. Fullständigt efterblivet.
Citera
2026-01-28, 21:54
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nej. Om du laddar bilen på exempelvis 2-3 kW så blir det ingen större topp än när du lagar mat med ugn spis och köksfläkten på.

En svensk bil går i snitt ca 1500 mil om året. Det innebär ca 4 mil om dagen i snitt. Bilen drar ca 2 kWh per mil. Laddar du på 2kw från att du kommer hem 17:00 tills du åker till jobbet igen dagen efter så hinner du alltså ladda ca 28 kWh och kommer således ca 14 mil dagen efter. Långt över snittdistansen.

Det finns för de allra flesta inget behov alls av att kunna ladda med 22 kWh hemma. Och vill man det, ja då går det på bekostnad av att du belastar elnätet helt i onödan för du ville ladda bilen fullt på 20 minuter istället för lugnt och sanwat över natten när bilen ändå står parkerad.

Fast det handlar om inte elbilar främst utan när du använder elen i hemmet mest. Ex när det är kallt och dina element går på högre effekt och du tvättar dina kläder och kör diskmaskinen så får du en topp. De flesta planerar kanske inte när man tvättar, diskar, duschar eller vädret
Citera
2026-01-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är de 3 högsta (vissa har två och nått bolag en) oavsett när de infaller.

Har du 3 st på tex 8 kWh de 3 första dagarna, kvittar det om du sen har stängt av strömmen eller har 7,9 kWh varenda timme resten av månaden. Effektavgiften räknas på 8 kWh

Kan man inte då vända det till sin fördel? Om man har koll på medel av sina tre toppar i realtid, så kan man konstant ligga ligga på det hela månaden? Man får mer bang for the buck.

Istället för att man snålar hela månaden men råkar toppa tre gånger det femdubbla? Då blir man ju typ rånad… tänker jag rätt?
Citera
2026-01-28, 22:28
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Som jag har förstått det så så påverkas inte effekttariffen av vilken tid du använder elen utan din max effekt.
Eltariffen däremot beror på när du använder elen.

Så med effekttariffen så får du en lägre kostnad om du bara använder en hög maxeffekt någon månad, jmf med som tidigare där du betalade för säkringsstorleken.

Jag tolkar det som att du kommer få betala en extra kostnad för dina toppar och alla kommer ha toppar då och då men alla får betala extra men att det beror på hur höga topparna är. Ex under en månad så tar de de 3 högsta topparna och du får ett genomsnitt som ska multipliceras med priset. Ex kwsnitt * kwpris
Så om du har ett snitt på 10 kw och priset ligger på 100kr så får du betala 1000 kronor extra
Citera
2026-01-28, 22:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Kan man inte då vända det till sin fördel? Om man har koll på medel av sina tre toppar i realtid, så kan man konstant ligga ligga på det hela månaden? Man får mer bang for the buck.

Istället för att man snålar hela månaden men råkar toppa tre gånger det femdubbla? Då blir man ju typ rånad… tänker jag rätt?

Det primära för att inte bli helt fattig är att inte laga mat, diska, tvätta, basta mellan 16-19 eller används något mellan 06.00-09.00 så kanske du klarar dig hyfsat så det blir kall mat resten av livet ❤️
Citera
2026-01-28, 22:37
Medlem
Citat:

Jo det är ju så de vill attt man.n göra, men ett jävla jobb att bevaka det för att spara några hundralappar i månaden.

Lägger hellre de pengar och använder den tiden till något annat
Citera
2026-01-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det är ju raka bevis på en marknad förstörd k grunden när man ej ens ska kunna förbruka till vettigt pris utan väldigt dyra extra saker så som batterier.
Exakt därför denna avgift är åt helvete.

Jag håller helt med dig.
Citera
2026-01-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det primära för att inte bli helt fattig är att inte laga mat, diska, tvätta, basta mellan 16-19 eller används något mellan 06.00-09.00 så kanske du klarar dig hyfsat så det blir kall mat resten av livet ❤️

Tack för svar och hjärta. Förstår mig inte riktigt på det där. Låter som ett sorts bedrägeri.
Citera
2026-01-28, 22:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Sverige har det största elöverskottet i hela Europa. Till och med större än Norge. Andra länder har ett par tre terawattimmar i överskott - men Sverige har 40-50.
Den här regleringen hade precis lika väl kunnat utformas som billigare el på helger och nätter.

Det är EU och främst Tyskland som pajat allt. Vi får till och med betala om man har överskott så när vi har överproduktion så kostar det mer än vad vi tjänar och trots det vill massa mappar bygga fler vindkraftverk så vi får ännu mer överskott när vi inte behöver elen
Citera
2026-01-28, 22:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Tack för svar och hjärta. Förstår mig inte riktigt på det där. Låter som ett sorts bedrägeri.

Officiellt så är det för att minska när mest människor behöver elen. Dvs när det blir belastningstoppar och det är när majoriteten av folket lagar mat på spisen, sparkar igång tvn och allt annat man gör när man precis kommit hem. Problemet är ju att folk inte vaskar el utan de äter middag. De verkar tro att människor drar igång byggfläktar och bastun när de kommer hem från jobbet och skolan. Att den här skiten sker är ju för att politiker inte lagt skattemedel på att ge oss en stabil energiförsörjning utan sålt ut och lagt ner sånt som har fungerat. Så det vi behöver dra ner på är i princip matlagning på spisen för jag ser inte vad vi gör mer mellan 16-19 på dagarna
Citera
2026-01-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Har visserligen en laddhybrid som inte laddar på så mycket. Men likförbannat får jag 3 effekttoppar nu på runt 9 kWh vardera. Blir runt 800:- i månaden.

Omöjligt att undvika vintertid om man bor i en villa med direktel. 13 elradiatorer plus uppvärmda golv i badrum, runt 25.000 kWh på årsbasis.

Precis som sagts, vinsten med även en laddhybrid försvinner till stor del. Kan lika gärna tanka bensin.

Är du så jävla dum att du kör direktverkande får du fan skylla dig själv.

Bor i stor villa, eldar, har 7000 kWh om året och hybridbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in