2026-01-28, 18:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Att möta betyder att man visuellt ser någon. Om du möter en bekant i affären då har du inte bara "känt eller hört" personen, då såg du personen rent visuellt.

Du ljuger alltså när du tidigare påstod att du har "mött" en demon. Men jag förstår. Man måste ljuga för att tro på det du gör.
Och det är förstås du som bestämmer nomenklaturen och kan dra slutsatser ur tomma intet? Jag tycker att jag mötte honom även om jag inte såg honom framför mig, vilket jag inte heller skrev.
Citera
2026-01-28, 18:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Ja Gud beskrivs ju i regel som bland annat allgod, vilket innebär att han är logiskt motbevisad om bibeln är Guds ord. Det går inte att vara allgod samtidigt som man förespråkar exempelvis slaveri och stening till döds för att arbeta på söndagar.
Såvida man håller med om att slaveri och stening inte har något med godhet att göra då vill säga.
Att medvetet bli korsfäst till döds för att rädda andra och samtidigt säga "förlåt dom för dom vet inte vad dom gör" är ganska allgott.

Det är den guden som du pratar skit om din otacksamma säck med potatis.
Citera
2026-01-28, 18:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
https://www.youtube.com/shorts/zCtlVlwnj_U
Det här då?
Our lady of akita
En staty av heliga maria som grät blod, som visades på japansk tv och tårarna verifierades som riktigt blod tror jag?
Åsikter?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-28 kl. 18:45.
Citera
2026-01-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Att medvetet bli korsfäst till döds för att rädda andra och samtidigt säga "förlåt dom för dom vet inte vad dom gör" är ganska allgott.

Det är den guden som du pratar skit om din otacksamma säck med potatis.

Jag noterar att du inte ger någon förklaring på hur allgodhet är kompatibelt med att förespråka slaveri och döma folk till döden genom stening för att arbeta på söndagar.
Allgodhet innebär ju fullkomlig eller oändlig godhet, inte selektiv godhet.
Man är per definition inte allgod om man dömer folk till döden för offerlösa låtsasbrott.
Och jag vill påstå att man inte ens är god enligt någon definition alls av godhet om man gör en sådan sak, oavsett hur många andra goda gärningar man har på sitt CV.
Du skulle ju exempelvis aldrig hävda att en våldtäktsman är god bara för att han även ägnar sig åt välgörenhet?
Citera
2026-01-28, 19:04
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/shorts/zCtlVlwnj_U
Det här då?
Our lady of akita
En staty av heliga maria som grät blod, som visades på japansk tv och tårarna verifierades som riktigt blod tror jag?
Åsikter?

Ja om det påstås i ett youtubeklipp så måste det ju vara sant.

Edit: Det krävs starka vetenskapliga evidens för att det ska vara rimligt att ens överväga att en staty har gråtit blod.
Det räcker heller inte med att verifiera att tårar eller blod blott finns på en staty.
Senast redigerad av Tickelitu 2026-01-28 kl. 19:09.
Citera
2026-01-28, 19:24
Medlem
Citat:
Nja, orkar inte gå igenom alla detaljer med dig men det jag kan garantera dig är att nästan ingen forskare tror den är från medeltiden längre och koldateringsstudien från 1988 är totalt ogiltig p.g.a. massor av anledningar.
Nämn en...
Annars är det bara;
Citat:
Trust me bro.

Citat:
Om du sätter dig in djupare i ämnet än ytlig googling tar det inte lång tid att förstå.
Jag har lagt kanske 100+ timmar på det här, du har googlat och visste inte vad shroud of turin var innan jag berättade.
Enda anledningen till att shroud of turin ens blev aktuell igen och världens bästa forskare nu studerar den igen är att koldateringen blev motbevisad, annars skulle jag inte ens tagit upp den.
Jag visade tre oberoende dateringar av svepningen, du bemötte ingen av dessa tre...
- C-14
- Typen av väv
- Dokument från samtida biskopar och deras namn.
Citat:
Trust me bro.
?

100h, med vinklad efterforskning av källor som stödjer din tes och du kan inte bemöta något av mina motargument som tog mig <10 minuter att plocka fram?
Citat:
Trust me bro!
Det säger en hel del...

Citat:
Sudarium of oviedo satt utanpå shroud of turin, det var huvudtyget. Blodtyperna matchar och blodfläckarna matchar också på fler än 100 punkter, sudarium koldateras till år 600 tror jag?

Det är någonting väldigt skumt med koldateringen på båda dessa. Antagligen för att de överlevt flera bränder, för att inte tala om hur ett övernaturligt radioaktivt ljus skulle påverkat koldatering.

600 AD, ~570 år efter den så kallade jesus död, ok då kan vi skrinlägga hela diskussionen. Tack för det.

Blodtyper? Om du tycker C-14 datering är osäkert vad är då inte blodtypsbestämning på ett 800/1400 år gammalt blodsspår? AB-antigener finns även i bakterier som är mer troligt källan till resultatet än 800 eller ens 2000 år gammalt blodspår på en linneväv.

Övernaturligt radioaktivt ljus? Som jag skrev, studera lite kärnkemi och kärnfysik så kanske du fattar hur jäkla korkat det låter.
Partikelstrålning ger upphov till en uppsjö av knepiga isotoper inte bara C-14, detta är något som är enkelt att mäta sig fram till med enkel mass-spektrometri och radiofysikmätningar. Processerna är tämligen stokastiska i sin natur. Jag hade förväntat mig stora mängder Ca-41 och Cl-36 som är lätt att mäta och tillräckligt långlivade för att ge utslag än idag.
Hade detta uppmätts i någon av de mätningar som gjorts så hade vi hört talas om det. Det enda vi har är några knasiga hypoteser från en advokat/jurist utan djupare insikter i kärnkemi eller kärnfysik.

Sedan har vi det lilla prekära att om någon besökt platsen där kroppen utstrålade dessa partiklar skulle de dödas tämligen omgående av strålning från kortlivade aktiveringsprodukter. Jag skulle uppskatta strålningsnivån till 100-talet Gy/h de första veckorna i ett bergrum som utsatts för dylik partikelstrålning (n och p). Det kullkastar sagorna om att någon var inne i graven dagarna/veckorna/månaderna efter att kroppen försvann...

Lite tragikomiskt hur dina argument slår knut på sig själva och din egna tro.
Citera
2026-01-28, 19:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag noterar att du inte ger någon förklaring på hur allgodhet är kompatibelt med att förespråka slaveri och döma folk till döden genom stening för att arbeta på söndagar.
Allgodhet innebär ju fullkomlig eller oändlig godhet, inte selektiv godhet.
Man är per definition inte allgod om man dömer folk till döden för offerlösa låtsasbrott.
Och jag vill påstå att man inte ens är god enligt någon definition alls av godhet om man gör en sådan sak, oavsett hur många andra goda gärningar man har på sitt CV.
Du skulle ju exempelvis aldrig hävda att en våldtäktsman är god bara för att han även ägnar sig åt välgörenhet?
Vilodagen var för slavar och tjänare, men också för alla andra. Vissa drev det åt fel håll, till ett förtryck. Ungefär som rätten till sjukledighet alltmer drivs mot "rehabilitering" och LAS allltmer blir ett instrument för uppsägningar.

Gud har varken förespråkat slaveri, krig eller kriminalitet. Men han uppmuntrar människor att behandla varandra väl i världens elände. Slaveriet var en föregångare till feodalsamhället och ett sätt på vilket världen en gång fungerade.

Men det var människor som skrev Bibeln.
Citera
2026-01-28, 19:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Nämn en...
Annars är det bara;

Jag visade tre oberoende dateringar av svepningen, du bemötte ingen av dessa tre...
- C-14
- Typen av väv
- Dokument från samtida biskopar och deras namn.
?

100h, med vinklad efterforskning av källor som stödjer din tes och du kan inte bemöta något av mina motargument som tog mig <10 minuter att plocka fram?

Det säger en hel del...

600 AD, ~570 år efter den så kallade jesus död, ok då kan vi skrinlägga hela diskussionen. Tack för det.

Blodtyper? Om du tycker C-14 datering är osäkert vad är då inte blodtypsbestämning på ett 800/1400 år gammalt blodsspår? AB-antigener finns även i bakterier som är mer troligt källan till resultatet än 800 eller ens 2000 år gammalt blodspår på en linneväv.

Övernaturligt radioaktivt ljus? Som jag skrev, studera lite kärnkemi och kärnfysik så kanske du fattar hur jäkla korkat det låter.
Partikelstrålning ger upphov till en uppsjö av knepiga isotoper inte bara C-14, detta är något som är enkelt att mäta sig fram till med enkel mass-spektrometri och radiofysikmätningar. Processerna är tämligen stokastiska i sin natur. Jag hade förväntat mig stora mängder Ca-41 och Cl-36 som är lätt att mäta och tillräckligt långlivade för att ge utslag än idag.
Hade detta uppmätts i någon av de mätningar som gjorts så hade vi hört talas om det. Det enda vi har är några knasiga hypoteser från en advokat/jurist utan djupare insikter i kärnkemi eller kärnfysik.

Sedan har vi det lilla prekära att om någon besökt platsen där kroppen utstrålade dessa partiklar skulle de dödas tämligen omgående av strålning från kortlivade aktiveringsprodukter. Jag skulle uppskatta strålningsnivån till 100-talet Gy/h de första veckorna i ett bergrum som utsatts för dylik partikelstrålning (n och p). Det kullkastar sagorna om att någon var inne i graven dagarna/veckorna/månaderna efter att kroppen försvann...

Lite tragikomiskt hur dina argument slår knut på sig själva och din egna tro.
Wide XRAY scan satte den hos 0 talet
Det finns bilder på antika mynt som stämmer exakt med bilden på shrouden från innan 500-talet tror jag datumet var?
Typen av väv är konsistent med ett extra dyrt tyg under 0 tiden i jerusalem av tygexperter
Samband med sudarium of oviedo som sätter den innan 1200-tal

Dokumenten från medeltiden påstår att det är en målning. Vi vet med 100% säkerhet att det inte är en målning.

Hörnet som analyserades i koldateringen hade också spår av annat vävmaterial än resten av tyget som tyder på att det reparerats under medeltiden i det hörnet.

Det finns pollen från jerusalemområdet i den, så om en förfalskare i europa skapat den måste förfalskaren ha rest till jerusalem bara för det.

Blodtypen på tyget är AB, vilken är den sällsyntaste blodtypen i världen som bara judar har tror jag?

Anatomin och blodet och allt är så perfekt så för att skapa detta tyg måste man ha korsfäst en riktig judisk man i jerusalem i princip.

Också, att sudarium koldateras till 600-talet betyder inte att båda är därifrån. Det betyder att något är väldigt konstigt med koldateringen på båda. Sluta larva dig.

Jag kan inte mycket om fysik och kemi, men jag har lyssnat på forskare som kan det.
Du verkar som du kan sånt dock.
https://www.youtube.com/watch?v=TWcqpRWONdI
Om du har tid och energi kan du lyssna på denna och säga vart han har fel.

Jag har lyssnat på hela videon i länken, och antagligen över 100 andra likadana med andra forskare som pratar om den. Därför jag säger att jag lagt över 100 timmar på den.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-28 kl. 20:20.
Citera
2026-01-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI

Trams. Gud utövade sina magiska krafter för att tillåta att personen överlevde strålningen. Ganska självklart att snubben som magiskt kan framträda i rostbröd och få statyer att gråta blod, inte skulle ha några problem med att lösa detta.
Citera
2026-01-28, 19:43
Medlem
Citat:
Enligt kvantfysiker så finns det väl typ 11 dimensioner? och vi förstår inte särskilt mycket alls av verkligheten?
Där borde det väl finnas stort utrymme för högre intelligenser och krafter, som skulle kunnas beskrivas som "gud" eller "gudar"? tror du då att mänskligheten är den enda intelligensen i existensen?

Också, kan du förklara vad det där på tyska betyder? jag kan inte tyska
Menar du att Gud skulle finnas i en minivärld för det är väl vad kvantfysik handlar om?
Citera
2026-01-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vilodagen var för slavar och tjänare, men också för alla andra. Vissa drev det åt fel håll, till ett förtryck. Ungefär som rätten till sjukledighet alltmer drivs mot "rehabilitering" och LAS allltmer blir ett instrument för uppsägningar.

Gud har varken förespråkat slaveri, krig eller kriminalitet. Men han uppmuntrar människor att behandla varandra väl i världens elände. Slaveriet var en föregångare till feodalsamhället och ett sätt på vilket världen en gång fungerade.

Men det var människor som skrev Bibeln.

Ja jag vill minnas att det i tidigare diskussioner framkommit att du inte tror att allt i bibeln är Guds ord. Det jag skrev är riktat till de som tror det.

Visst var det människor som skrev bibeln. Det är exempelvis uppenbart att verserna om slaveri är författade utav den tidens slavägare och är givetvis inte en allgod guds ord.
Citera
2026-01-28, 19:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Trams. Gud utövade sina magiska krafter för att tillåta att personen överlevde strålningen. Ganska självklart att snubben som magiskt kan framträda i rostbröd och få statyer att gråta blod, inte skulle ha några problem med att lösa detta.
Om det han säger stämmer och hans kunskap är bätte än hundratals forskare så borde han kunna ansöka till att jobba på den. Ganska saftig lön och han skulle bli en världskändis om han lyckades debunka den.

Det finns också en belöning på 1 miljon brittiska pund till vem som helst som lyckas säga hur bilden på tyget är skapad. Så om han nu är så kunnig borde det vara lätta stålar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in