2026-01-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Med tanke på att Malin valt att skaffa ett nytt barn och bor kvar med Gustav så får man nog anta att hon inte anser att ha var frånvarande under förlossningsperioden.
Der är ju det som låter märkligt att han inte skulle varit kvar och hjälpt till under de två dygn de var på BB för att han jobbade , det uppmuntras ju att föräldrar sköter sina barn så mycket som möjligt och det gäller ju båda föräldrarna
Citera
2026-01-28, 16:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Der är ju det som låter märkligt att han inte skulle varit kvar och hjälpt till under de två dygn de var på BB för att han jobbade , det uppmuntras ju att föräldrar sköter sina barn så mycket som möjligt och det gäller ju båda föräldrarna
Som sagt. Hon är den som får avgöra, inte du eller jag.
Citera
2026-01-28, 16:45
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Vad misstänkte du, har du koll på ärendet?

Media gör gärna snyftreportage om white-trash. Därav min misstanke.
Citera
2026-01-28, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Som sagt. Hon är den som får avgöra, inte du eller jag.
Det låter bara egendomligt att säga att det var pga arbete när det inte varit den typ av förlossning utan komplikationer där man går hem inom ett dygn där man behöver hjälp pga fysiska skäl under de första dygnen
Citera
2026-01-28, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Främst inte soc fel , orosanmälningen var inte befogad. Där det brister mest.
Det fattar du väl att soc har en skyldighet att göra en utredning. Vilket psykfall som helst kan göra en orosanmälan. Det är inget bevis på någonting överhuvudtaget.
Citera
2026-01-28, 17:16
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Shit vad du drar saker ur arselet, gör du det ofta eller är var detta ett undantag?
Nej det är ni som drar saker ur arslet.

Soc har inte tagit några egna beslut dessutom finns förvaltningsrätten.

Det finns en ny utredning från ett utredningshem. Tror du soc och domstolen prioriterar olika utlåtanden för 17 år sedan över en ny utredning gjord i nutid.

Det är ditt fel att vårt samhälle ser ut som det gör nu. Välja sida utan bakgrundskunskap.

Men det fick ju flöda lite i livmoderna
Citera
2026-01-28, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nej det är ni som drar saker ur arslet.

Soc har inte tagit några egna beslut dessutom finns förvaltningsrätten.

Det finns en ny utredning från ett utredningshem. Tror du soc och domstolen prioriterar olika utlåtanden för 17 år sedan över en ny utredning gjord i nutid.

Det är ditt fel att vårt samhälle ser ut som det gör nu. Välja sida utan bakgrundskunskap.

Men det fick ju flöda lite i livmoderna
Jag är väl insatt i detta ärende och har varit sedan start. Har tagit del av utredningar och varit med hela resan.
Citera
2026-01-28, 17:19
Avslutad
Nej, det ligger något annat bakom här...

Diagnosen kanske inte finns men man kan vara olämplig ändå. Autism/ADHD kan göra att man glömmer/inte orkar osv. Säger det som förmodligen har själv, skulle inte orka ta hand om ett barn.

Att SOC tar bebisar kostar multum och inget man gör för att bara jävlas.

Får se hela sedan men detta 4min långa klippet, hon har "något". Från en som också har "något". Man behöver inte ha diagnos för det men något känns "lite off".

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/fel-diagnos-i-journalen-da-omhandertogs-malins-bebis

Anorexi också mycket vanligt bland de med Autism.

Citat:
Estimates vary, though most researchers agree that roughly 20 percent of people with anorexia are autistic.

https://www.thetransmitter.org/spectrum/anorexias-link-to-autism-explained/

Citat:
Det visar sig att pappan inte är hennes nuvarande partner, Gustav, utan en kille hon dejtade strax innan de träffades.

Ojsan.

kyrkstocken i tråden verkar ha rätt. Mycket arga röster mot socialen på Flashback och Reddit. Men UG har klantat sig här med ännu en snyfthistoria. Gillar UG men detta, nja...
Senast redigerad av gigglebyt3s 2026-01-28 kl. 17:24.
Citera
2026-01-28, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Media gör gärna snyftreportage om white-trash. Därav min misstanke.
White-trash är en lägre stående art utan mänskliga rättigheter?
Citera
2026-01-28, 17:21
Medlem
frdks avatar
Märkliga med såna här eviga problem på SOC är att ingen tar nytag och tar en ny inblick.
Istället för att spendera veckor av ursäkter och undanflykter så varför inte bara åka ut och bedömmer hur malin är idag, är hon frisk, stabil, trygg relation, har stöd och förankring: Sen göra ny bedömning.

Vad som står i papperna från 17 år tillbaka är knappast relevant idag, än mindre när ett nytt barn ska komma.

SOC är plågat av försiktighet och oduglighet. En risk nerskrivet på papper lever kvar och ingen vågar göra ny bedömning.

Anno 2026 måste det finnas mer kompetenta sätt att göra och säkra riskbedömning. Man missar om och om igen så grovt, bra föräldrar blir bortplockade och dåliga missas helt.

Socialtjänsten behöver få helt nya arbetsmetoder.
Citera
2026-01-28, 17:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Som jag misstänkte.

Jag håller dock inte med om att föräldrar med aktivt missvruk ska få ha kvar sina barn.
Det funkar säkert nån gång. Jag har dock en vän som försökte agera stödfamil/avlastning där det inte funkade. Jag har mött misshandlande män som får några timmar i månaden in absurdum.

Jag påtalar det för att vi lever inte längre i 70-talet.

Inget barn har tagits. Barnet finns hos den biologiska fadern som stöder Malin enligt tidningen.

Jag fattar bara inte hur 80% av flashback kan dra slutsatser men inte kan av den informationen som finns. Det är anledningen till att vårt samhälle ser ut som det gör idag. Vi misstror varandra.
Citera
2026-01-28, 17:23
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Jag är väl insatt i detta ärende och har varit sedan start. Har tagit del av utredningar och varit med hela resan.
Belägg det i så fall. Det räcker med argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in