2026-01-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vissa tänker att medvetande är något som växer fram från materien och andra kan inte tänka sig det. Själen är du i vilket fall som helst.
Men det intressanta är väl ändå vad man kan bevisa.
För närvarande finns det inga bevis för att medvetandet sker någon annanstans än i hjärnan.
Men vem vet, det kanske det gör. Men man kan ju vänta med att påstå detta tills det finns bevis för det.
Citera
2026-01-28, 10:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Alternativt har man ”tolkat” religionen så den stämmer överens med vetenskapen.
Den kristna skapelseberättelsen exempelvis. Bortsett från faktaresistenta kreationister så tolkar man stora delar av den metaforiskt, något som ytterst få gjort historiskt, innan vetenskapen visade att det som bokstavligen står är felaktigt.
Att en allsmäktig och allvetande gud skulle sprida sitt budskap till mänskligheten genom kryptiska metaforer är för övrigt en bisarr tanke, som så mycket annat inom kristendomen faller på sin egen orimlighet.
I den kultur skapelseberättelsen skrevs var det välkända metaforer. Handlar inte om att hitta på egna sådana. Läs Gilgamesh eposet och återkom!
Citera
2026-01-28, 10:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men det intressanta är väl ändå vad man kan bevisa.
För närvarande finns det inga bevis för att medvetandet sker någon annanstans än i hjärnan.
Men vem vet, det kanske det gör. Men man kan ju vänta med att påstå detta tills det finns bevis för det.
Det finns inga bevis för att medvetande sker någonstans överhuvud taget. Var sker kärlek, barmhärtighet, ångerfullhet? Traditionellt har man haft olika tankar om sånt medan den moderna materialismen rationaliserar med förutfattade meningar.
Citera
2026-01-28, 10:28
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har redan visat för dig att din förståelse av "tro på Gud" är åt helvete. Fattar att det är svårt
att tänka lite nytt, det är det för de flesta människor, men du kan väl åtminstone försöka?
Det är inte att tro att Gud finns en kristen tro handlar om, även om det självklart är en förutsättning att inte vara ateist. En kristen tro handlar om att lita på Gud och lita på Jesus. Och det måste även jag göra, jag kan omöjligt veta säkert hur Gud är, om Gud lurar mig, eller för den delen hur Gud dömer.

Och be mig inte upprepa mig, för vill du verkligen ha de bevis du efterfrågar får du faktiskt börja läsa det jag redan skrivit om detta verkligen enkla ämne (tro) som är för dig betydligt enklare att ta till dig än djup teologi kommer att bli.

Det du beskriver nu är teologi och personlig tillit, inte bevis. Jag ifrågasätter inte din tro – men det här är inte längre en diskussion som kan komma vidare i sak.

Att ”lita på Gud” eller ”lita på Jesus” är en trosrelation, inte ett kunskapsanspråk. Det kan vara meningsfullt för den troende, men det går inte att pröva, verifiera eller särskilja från andra religiösa tillitsrelationer. Därför faller det utanför vetenskapens ramverk.

När du själv säger att du inte kan veta hur Gud är eller om Gud lurar dig, så bekräftar du just det: detta handlar om tro, inte om säker kunskap. Och det är helt okej – men då finns det heller inga vetenskapliga bevis att diskutera.

Där tar diskussionen stopp. Vi pratar helt enkelt förbi varandra.
Citera
2026-01-28, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
I en annan tråd gjorde jag ett experiment, där jag låtsades inte tro att finland existerade.
Ingen (av ateisterna) kunde bevisa det för mig, och jag hade klipska svar på vad de än försökte med.

Att vara skeptisk oavsett vad är inte ett tecken på visdom, snarare motsatsen.
Jag har gett dig bevis, och det bästa du kunde svara var "nähä".

Vad skulle behövas för att övertyga dig?
Förstår du skillnaden på dessa påståenden?

1) Igår såg jag en hare i skogen.
2) Igår såg jag en enhörning i skogen.

Ps. Jag såg dina "klipska svar" i den tråden. De var inte speciellt klipska...
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-01-28 kl. 10:32.
Citera
2026-01-28, 10:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det du beskriver nu är teologi och personlig tillit, inte bevis. Jag ifrågasätter inte din tro – men det här är inte längre en diskussion som kan komma vidare i sak.

Att ”lita på Gud” eller ”lita på Jesus” är en trosrelation, inte ett kunskapsanspråk. Det kan vara meningsfullt för den troende, men det går inte att pröva, verifiera eller särskilja från andra religiösa tillitsrelationer. Därför faller det utanför vetenskapens ramverk.

När du själv säger att du inte kan veta hur Gud är eller om Gud lurar dig, så bekräftar du just det: detta handlar om tro, inte om säker kunskap. Och det är helt okej – men då finns det heller inga vetenskapliga bevis att diskutera.

Där tar diskussionen stopp. Vi pratar helt enkelt förbi varandra.
Du skrev att religion var motsatsen till att ha bevis, vilket alltså inte är sant.

Har du förstått den biten nu kan vi gå vidare.
Citera
2026-01-28, 10:47
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Bevis för religioner eller ideologier är hur tokigt som helst. Om man ska ifrågasätta uppfattningar med beviskortet så måste det handla om mycket konkreta frågeställningar. Att t.ex blanda ihop Jesus budskap med evolutionsförnekelse är ren humbug, oavsett ståndpunkt.

Jag kan tänka mig att medvetandet skulle kunna utredas något bättre vetenskapligt men inte av biokemister. Man kan t.ex ställa upp en hypotes att hjärnan är en processor eller ett gränssnitt som gör verkligheten mer begriplig för själen/personen. Det finns många indicier som stöder den hypotesen.

Om man drar paralleller blir det rätt intressant. Vi har i dag helt kartlagt nervsystemet hos en enda organism. En rundmask (C. elegans). Där finns ingen själ i religiös mening, bara neuroner och signalbehandling – och det är alla mer eller mindre överens om.

Samtidigt är den mänskliga hjärnan långt ifrån färdigutforskad, men betraktas ändå religiöst som bärare av en själ. Alltså: minst förstådd, men starkast metafysiskt laddad.

Och parallellt har vi AI-system som, trots att de är helt artificiella, redan kan uppvisa språk, intentioner och beteenden som lätt uppfattas som medvetna eller ”själ-lika”. De flesta menar ändå att där inte finns någon själ.

För mig pekar det på att upplevelsen av medvetande och ”själ” snarare följer komplexitet och tolkning än någon tydlig, avgränsad entitet. Därför blir jag skeptisk till att postulerar en själ utanför biologin innan man ens kan visa var gränsen egentligen går.
Citera
2026-01-28, 10:49
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Du skrev att religion var motsatsen till att ha bevis, vilket alltså inte är sant.

Har du förstått den biten nu kan vi gå vidare.

Nej, jag har inte skrivit att religion är ”motsatsen till bevis”.
Jag har skrivit att religion inte bygger på vetenskapliga bevis, eftersom dess kärnpåståenden är ofalsifierbara. Det är en metodologisk skillnad, inte ett värdeomdöme.

Om vi inte kan enas om vad som menas med bevis i vetenskaplig mening, kommer vi inte vidare – för då pratar vi fortfarande förbi varandra.
Citera
2026-01-28, 10:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, jag har inte skrivit att religion är ”motsatsen till bevis”.
Jag har skrivit att religion inte bygger på vetenskapliga bevis, eftersom dess kärnpåståenden är ofalsifierbara. Det är en metodologisk skillnad, inte ett värdeomdöme.

Om vi inte kan enas om vad som menas med bevis i vetenskaplig mening, kommer vi inte vidare – för då pratar vi fortfarande förbi varandra.
Jag vet vad som menas med bevis i vetenskaplig mening. Inga problem där. Problemet ligger i att du inte förstår att religion kan bygga på vetenskapliga bevis med motiveringen att "tro är grundförutsättningen för religion".
Citera
2026-01-28, 11:10
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag vet vad som menas med bevis i vetenskaplig mening. Inga problem där. Problemet ligger i att du inte förstår att religion kan bygga på vetenskapliga bevis med motiveringen att "tro är grundförutsättningen för religion".

Här är kärnan, och den verkar fortfarande missas.

Så fort ett påstående kan mätas, testas och verifieras oberoende upphör det att vara religion och blir vetenskap. Det är exakt så vetenskapen historiskt har ”ätit upp” religiösa förklaringar – inte genom polemik, utan genom att helt enkelt fungera bättre. Vetenskapens förklaringsutrymme växer, medan behovet av tro krymper över tid.

Intressant nog fungerar vetenskapen likadant internt: sämre förklaringar ersätts av bättre. Det är en självkorrigerande process, inte ett trossystem.

Religion kräver tro. Vetenskap kräver evidens. När man försöker hävda att religion bygger på vetenskapliga bevis blandar man ihop två helt olika ramverk. Det är ett kategorifel, inte en tolkningsfråga.

Om detta fortfarande inte är tydligt handlar det inte längre om oenighet, utan om att vi använder orden på fundamentalt olika sätt. Där tar diskussionen slut. Kan vi inte enas om det enkla fundamentala (google-bara fakta), är det onödigt att ens diskutera.
Citera
2026-01-28, 11:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Om man drar paralleller blir det rätt intressant. Vi har i dag helt kartlagt nervsystemet hos en enda organism. En rundmask (C. elegans). Där finns ingen själ i religiös mening, bara neuroner och signalbehandling – och det är alla mer eller mindre överens om.

Samtidigt är den mänskliga hjärnan långt ifrån färdigutforskad, men betraktas ändå religiöst som bärare av en själ. Alltså: minst förstådd, men starkast metafysiskt laddad.

Och parallellt har vi AI-system som, trots att de är helt artificiella, redan kan uppvisa språk, intentioner och beteenden som lätt uppfattas som medvetna eller ”själ-lika”. De flesta menar ändå att där inte finns någon själ.

För mig pekar det på att upplevelsen av medvetande och ”själ” snarare följer komplexitet och tolkning än någon tydlig, avgränsad entitet. Därför blir jag skeptisk till att postulerar en själ utanför biologin innan man ens kan visa var gränsen egentligen går.
Jag tror inte man kommer att hitta en själ i någon hjärna. Att vara lik en person, som AI, är inte att vara en person. Hur mycket neuroner AI än har. Och hypoteser är inte postulat.
Citera
2026-01-28, 11:32
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag tror inte man kommer att hitta en själ i någon hjärna. Att vara lik en person, som AI, är inte att vara en person. Hur mycket neuroner AI än har. Och hypoteser är inte postulat.

Jag håller med om att AI inte är en person. Min invändning gäller hur vi egentligen avgör vem som har en själ och vem som inte har det.

För de flesta är både hjärnan och avancerad AI i praktiken svarta lådor – man ser bara beteendet utåt. Samtidigt är det knappt så att ens forskare fullt ut kan förklara varför vissa AI-system beter sig som de gör.

Om själen på något sätt kopplas till medvetande eller hjärnans komplexitet uppstår direkt ett gränsproblem. En vuxen människa anses ha en själ. En bebis har ett långt mindre utvecklat medvetande men anses ändå ha en själ. Många djur ligger på liknande eller högre kognitiv nivå än en bebis, men betraktas traditionellt inte som bärare av en själ.

Det får mig att misstänka att tillskrivandet av själ inte bygger på något observerbart eller mätbart, utan på tradition och intuition. Jag säger inte att AI har en själ – jag ifrågasätter hur vi drar gränsen för vem som påstås ha en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in