2026-01-28, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår du skillnaden mellan hyresrätt och att köpa sin bostad?

Det går inte att sälja sitt hus i Sverige om du har en arbetslöshet på 9 %. Det kan ett barn förstå att det är logiskt. Sverige har inte samma väder som Spanien där folk flyttar ifrån resterande Europa för att bo i värmen.
Citera
2026-01-28, 02:49
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Lösningen är ju enkel: Finnarna måste skaffa barn. Inte importera svartpack från kebabländer.

I jämförelse mellan alternativen ja, men det är ingen hållbar lösning i en ändlig värld. De måste hitta strukturer för att på bästa sätt minska befolkningen, en befolkning som överlever i den geografiska verkligheten finländarna befinner sig i. När människorna börjar erövra rymden kan börja planera nästa befolkningsexplosion, men som det är nu är det bara kontraproduktivt. Vi behöver inte kvantitet, vi behöver kvalitet som kan leva av de tillgångar som vi faktiskt har. Samhällen förändras nu och de som anpassar sig överlever, men överbefolkning har ännu historiskt aldrig varit en fördel. Nu vet jag inte hur det ser ut i Finland, men den geografiska ytan Sverige besitter klara av att producera livsmedel för ca 7 miljoner människor, vad händer med Sverige om alla möjligheter till import av mat skulle inträffa(hände senast vid andra världskriget), vi skulle sakna livsmedel till 3 miljoner människor.
Citera
2026-01-28, 02:49
Medlem
Citat:
Ingen behöver stå i kö för att få mat. Hur svårt kan det vara att förstå det?

Möjligen om man är psykiskt sjuk och inte vill ta emot hjälp på grund av missbruk.

Men jag har inte SKRIVIT det utan det är TS som är trådskaparen. Jag bekräftar att det är vad som HÄNDER på längre sikt när arbetslösheten ökar. Jag har aldrig skrivit denna tråd.

Jag bara bekräftar att Finland inte såg på sin ekonomiska kris när den gick med i NATO att det skulle påverka landet till den grad att landet blir sämst i Europa.
Citera
2026-01-28, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Det går inte att sälja sitt hus i Sverige om du har en arbetslöshet på 9 %. Det kan ett barn förstå att det är logiskt. Sverige har inte samma väder som Spanien där folk flyttar ifrån resterande Europa för att bo i värmen.
Det där förstod jag faktiskt inte.

Handlar det om att du gjort ett dåligt köp och belånat dig för mycket?

Jo, korkade affärer kan ingen rädda dig ifrån.
Citera
2026-01-28, 02:52
Medlem
Citat:
Det där förstod jag faktiskt inte.

Handlar det om att du gjort ett dåligt köp och belånat dig för mycket?

Jo, korkade affärer kan ingen rädda dig ifrån.

Jag tror du är för trögfattad för denna diskussion. Du kan inte sälja ett hus till en befolkning som har 9 % i arbetslöshet och den största gruppen i Sverige är akademiker dvs att den största arbetsgruppen just nu är arbetarklassen som har knegarjobb och bor i vanliga hyreslägenheter.

Tror inte du fattar fortfarande eller så får du betalt för att vara så trög

Dvs exempel:
En läkare köper hellre ett hus i Spanien än din bostad/hus i Sverige vilket minskar på marknaden för byggbolag

Därför har allra flesta byggbolag i Sverige speciellt enskilda och små gått i konkurs eller varslat personal då efterfrågan är låg

Att en gurka kostar 10 kr i Spanien och 50 kr i Sverige beror på att Sverige just nu måste öka matpriserna då arbetslösheten är hög och man måste få in pengar via mat och skatt.
Senast redigerad av Loraael-Beautyy 2026-01-28 kl. 02:57.
Citera
2026-01-28, 02:57
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte om du är dum eller om du leker dum.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/utbud-av-arbetskraft/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-januari-2025/

Sverige ligger alltså på 10,4 procent i arbetslöshet nu. Akademiker kan inte ens få jobb längre och då påstår du att landet är ändå rikt?

Om Sverige ligger på den procenten så undrar man vad Finland ligger på.

Sverige har dessutom lånat pengar för att hjälpa ekonomin och familjer.
Arbetslösheten i Finland är högre, det är därför de väljer att flytta till Sverige.

Ja, vi har hög arbetslöshet även här, men ekonomin är bra.
Citera
2026-01-28, 02:59
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Japan är färdig enligt ekonomiska forskare.
Jag vet inte vart ni får er fakta ifrån men jag får den ifrån människor som faktiskt läst på ett universitetet. Om inte varje kvinna i Japan föder 3 barn var varje generation dvs helst 4 barn så kommer landet att gå under. Enligt prognos kommer antalet åldrande befolkning vara fler än den unga vilket kommer skapa en ekonomisk kris för landet. Utöver det så är tillväxten i Japan mycket låg.

Framtidstron har avtagit i Japan olikt Kina som visar starka prognoser på tillväxt och en ekonomi som är stabil. Trots detta ser Kina en åldrande befolkning och få antal barn som föds men Kina har invandring olikt Japan.

Den forskningen vill jag läsa, kan du länka? Vilka universitet? För jag vet att påstående dyker upp i pressen, alltså informella uttalanden snarare än peer-reviewad forskning, men ingen seriös forskare har dragit de extrema slutsatserna, att ”Japan är färdigt”. Det finns strukturella problem, men på grund av etnisk homogenitet så är de en nation som har bäst förutsättningar för att klara det, i likhet med Finland.
Citera
2026-01-28, 03:01
Medlem
Citat:
Arbetslösheten i Finland är högre, det är därför de väljer att flytta till Sverige.

Ja, vi har hög arbetslöshet även här, men ekonomin är bra.

Nej
Ekonomin är inte bra. Sverige ligger som andra plats bland högsta arbetslösheten. När arbetsmarknaden är trög måste staten öka statskassan vilket gör att man höjer priserna på mat och skatt.

När du ökar skatten på företag för att få in pengar till statskassan så kommer många företag och verksamheter att varsla personal för att kunna bestå kostnaderna för att kunna ha kvar sina företag och verksamheter.

Att matpriserna för vanliga arbetare är så höga i jämförelse med andra EU länder är inte en bra ekonomi.

Kronan är stark men valutan blir alltid starkare när arbetslösheten är hög men det betyder inte att landet har en bra ekonomi. Tvärtom vilket är därför finansministern öppnar för en annan valuta
Citera
2026-01-28, 03:01
Medlem
Citat:
Där ser man, och ändå så säljs och köps det hus i landet. Tror du är ung och inte riktigt förstår.
Citera
2026-01-28, 03:02
Medlem
Tavastehuss avatar
Att finnar kommer till Sverige för jobb är sen gammalt. Frågan är vilka slags jobb de kommer för nu? Volvo och Scania söker väl inte folk direkt?

Är det för en gångs skull välutbildade finnar som kommer i dessa enorma (hela 20 st!!) mängder varje dag? Hur många åker hem igen veckan efter att de insett att Sverige inte kunde ge dem någonting?
Citera
2026-01-28, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Den forskningen vill jag läsa, kan du länka? Vilka universitet? För jag vet att påstående dyker upp i pressen, alltså informella uttalanden snarare än peer-reviewad forskning, men ingen seriös forskare har dragit de extrema slutsatserna, att ”Japan är färdigt”. Det finns strukturella problem, men på grund av etnisk homogenitet så är de en nation som har bäst förutsättningar för att klara det, i likhet med Finland.

https://www.aljazeera.com/economy/2026/1/27/why-japans-economic-plans-are-sending-jitters-through-global-markets

https://www.cnn.com/2025/06/05/asia/japan-birth-rate-record-low-intl-scli
Citera
2026-01-28, 03:06
Medlem
Citat:
Där ser man, och ändå så säljs och köps det hus i landet. Tror du är ung och inte riktigt förstår.

Det är ganska bra att läsa nyheter innan du famlar runt med fakta som inte baseras på rätt kunskaper. Förstår inte dina påhopp heller när du inte visar någon intelligens på att du faktiskt förstår ekonomi

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bakslag-nu-ar-det-svarare-att-salja-hus-i-sverige/

https://www.e55.se/bostad/stor-oro-pa-bostadsmarknaden-svarsalt-och-skrackindex/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in