2026-01-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schangdobel
Det ser ruggigt ut och ni som tror att Bitcoin är en säker hamn får ta en kopp kaffe och tänka på framtiden.
https://m.economictimes.com/news/international/us/peter-schiff-warns-bitcoin-bubble-burst-will-hit-americans-hardest-cites-u-s-as-home-to-the-most-pow erful-crypto-lobby-heres-what-all-he-said/articleshow/119015186.cms

Bitcoin är ett spekulaivt fjanteri, och majoriteten av de som handlar i det förstår inte energi och kraftproduktion. Vad som kommer att ske är att denna bubbla kommer att brista, och cryptobros kommer gå till ädelmetaller.
Citera
2026-01-28, 01:38
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du tittar på Avanza Global, det är en indexfond med stor övervikt på USA (Dollar), och den Svenska kronan har stärkts duktigt mot den valutan under året. Fonden handlas i sek.
...
Det jag vill ha sagt, man kan inte säga att "börsen har gått..."... Man får precisera vilken börs och vilket index.
Korrekt påpekande! Jag borde ha skrivit "den globala aktiemarknaden".

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Avanza Zero är ungefär som OMXS30, men inkluderar utdelningar. Den har gått plus 18.55% hittills i år.

Det där är ingenting för oss fondhajar. Jag är givetvis i stort sett all-in i silverfonden: +222,26% det senaste året och +32,45% för 2026.

Nu vill det bara till att pricka toppen...
Citera
2026-01-28, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Och den marknaden gick riktigt pissåligt 2025. om man som normal svensk hade placera i sek..

Förstår inte varför alla hurrar för globala indexfonder som backat. Heltokigt. Nu är det nog dock läge att köpa in sig igen.

Tror det handlar om att man stoppar in pengar varje månad, då fattar man inte att kursen går ner.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-28 kl. 01:51.
Citera
2026-01-28, 01:58
Medlem
Mullrets avatar
Läste någonstans att ett besök av utomjordingar skulle knäcka all form av ekonomi. Anledningen var att de flesta då inser att pengar inte är det som styr världen.

Världens regeringar skulle få full panik.
Citera
2026-01-28, 02:01
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Jag sålda av hela mitt aktieinnehav nu i eftermiddag och ligger nu 100% i ränta. Är oerhört nöjd med utvecklingen senaste tiden, men jag känner nu att risken är större än möjligheten till ytterligare avkastning. Går in igen vid eventuell framtida köpläge.

100% i ränta på ISK?

Vilken fond i så fall?
Citera
2026-01-28, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Jag sålda av hela mitt aktieinnehav nu i eftermiddag och ligger nu 100% i ränta. Är oerhört nöjd med utvecklingen senaste tiden, men jag känner nu att risken är större än möjligheten till ytterligare avkastning. Går in igen vid eventuell framtida köpläge.
Man får inte ränta på aktier.
Citera
2026-01-28, 15:32
Bannlyst
USA och Trump förbereder sig för krig mot Iran, en armada är på väg. Nu kan vad som helst hända med börsen, typ tokras!

https://www.diepresse.com/20520326/usa-bereiten-sich-auf-iran-krieg-vor
Citera
2026-01-28, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flim
Bitcoin är ett spekulaivt fjanteri, och majoriteten av de som handlar i det förstår inte energi och kraftproduktion. Vad som kommer att ske är att denna bubbla kommer att brista, och cryptobros kommer gå till ädelmetaller.
Men om bitcoin kraschar, alltså när bitcoin kraschar så har crypobros inget att köpa guld för. Det är sannolikt för sent nu.
Citera
2026-01-29, 13:48
Medlem
Swingexpertens avatar
Snart dags att hoppa från en hög bro för ”Lund-NoGo-zone”. XACT Bear är på ATL. Tror han förlorat runt 75 miljoner nu 😰
Senast redigerad av Swingexperten 2026-01-29 kl. 13:50.
Citera
2026-02-01, 23:43
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko

Det där är ingenting för oss fondhajar. Jag är givetvis i stort sett all-in i silverfonden: +222,26% det senaste året och +32,45% för 2026.

Nu vill det bara till att pricka toppen...
Hur gick det med silvret i veckan jahahaha
Citera
2026-02-02, 08:40
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Läste någonstans att ett besök av utomjordingar skulle knäcka all form av ekonomi. Anledningen var att de flesta då inser att pengar inte är det som styr världen.

Världens regeringar skulle få full panik.

Project bluebeam, vem vet

Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Snart dags att hoppa från en hög bro för ”Lund-NoGo-zone”. XACT Bear är på ATL. Tror han förlorat runt 75 miljoner nu 😰

Och ändå är han rikare än dig, aouch.
Citera
2026-02-02, 13:57
Medlem
Kan krascha SNABBT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in