2026-01-27, 23:04
Medlem
- Vanligt folk står i matköer för dom har inte råd med mat.

- Finland har Europas största arbetslöshet.

- Finland har stängt gränsen till en av sina viktigaste handelspartners (Ryssland)

- Finland har en statsskuld på 90% av BNP - dubbelt så mycket som de övriga nordiska länderna.

- Barnfattigdomen har nu ökat till 15%

- Finland har en av världens äldsta befolkning och låg invandring => skev befolkningspyramid som inte fungerar i ett skuldekonomiskt system.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finlands-statsskuld-skenar-dramatisk-okning-av-barnfattigdom

Hur ska Finland fixa sin ekonomi? Kommer det bli likadant i Sverige? Är det pga euron som Finland lider?
Senast redigerad av Mandalan 2026-01-27 kl. 23:07.
Citera
2026-01-27, 23:14
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandalan
Hur ska Finland fixa sin ekonomi? Kommer det bli likadant i Sverige? Är det pga euron som Finland lider?

Det där låter tyvärr bekant, för det händer redan i Sverige.

Vi har matköer här också. Det räcker att titta på Frälsningsarmén, Stadsmissionen, kyrkor, soppkök och matutdelningar runt om i landet. Det är inga extrema undantag längre, utan en permanent verksamhet som vuxit kraftigt de senaste åren. Det är bara att söka själv.

Idén om att “ingen går hungrig i Sverige för socialtjänsten finns” bygger på en grov överskattning av välfärden. Existensminimum är lågt, handläggningstiderna långa och långt ifrån alla har rätt till stöd. Att vissa på Flashback påstår sig leva på 2 000 kr i månaden säger mer om dem än om verkligheten för vanliga människor.

Skillnaden mellan Finland och Sverige är snarare hur långt man har kommit i processen, inte riktningen. Arbetslöshet, skuldsättning, ökade levnadskostnader och fler som faller mellan systemen finns redan här.

Euron kan absolut vara en del av Finlands problem, men den större frågan är att båda länderna sitter fast i samma ekonomiska modell där allt fler inte får ekonomin att gå ihop trots arbete eller tidigare stabil tillvaro.
Citera
2026-01-27, 23:20
Medlem
Bone Collectors avatar
Beror ju på vad man menar med "vanligt folk". Det är ju bara de fattigaste som är beroende av välgörenhet.

Om de fattigaste ska räknas som "vanligt folk", så ska väl i så fall även de rikaste räknas som vanligt folk?

I så fall betyder "vanligt folk" ingenting. Då betyder det bara alla människor.
Citera
2026-01-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Beror ju på vad man menar med "vanligt folk". Det är ju bara de fattigaste som är beroende av välgörenhet.

Om de fattigaste ska räknas som "vanligt folk", så ska väl i så fall även de rikaste räknas som vanligt folk?

I så fall betyder "vanligt folk" ingenting. Då betyder det bara alla människor.
I klippet i länken får vi se en Lasse Korri 81 år som säger:

”Regeringens nedskärningar har lett till att det nu kommer hit ordentligt folk

Så min tolkning är då att det är vanliga hederliga människor som jobbat och gjort rätt för sig och nu kanske är pensionärer. Alltså vanligt folk, genomsnittet.
Citera
2026-01-27, 23:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
- Vanligt folk står i matköer för dom har inte råd med mat.

- Finland har Europas största arbetslöshet.

- Finland har stängt gränsen till en av sina viktigaste handelspartners (Ryssland)

- Finland har en statsskuld på 90% av BNP - dubbelt så mycket som de övriga nordiska länderna.

- Barnfattigdomen har nu ökat till 15%

- Finland har en av världens äldsta befolkning och låg invandring => skev befolkningspyramid som inte fungerar i ett skuldekonomiskt system.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finlands-statsskuld-skenar-dramatisk-okning-av-barnfattigdom

Mat har aldrig varit så billigt som det är idag. De flesta som står i kön är feta och är endast där för en gratis lunch.

Tro inte på allt som svensk statsmedia skriver.
Citera
2026-01-27, 23:40
Medlem
Vänta sa Sixten Korkman att Italien är ett av de äldsta länderna?
Citera
2026-01-27, 23:55
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Så min tolkning är då att det är vanliga hederliga människor som jobbat och gjort rätt för sig och nu kanske är pensionärer. Alltså vanligt folk, genomsnittet.
Finland har en BNP per capita på 48,000–56,000€ och är bland dom europeiska länderna med högst köpkraft. Så nej, den enda "matkön" den genomsnittlige finländaren står i är kassakön för att få betala sin mat.
Citera
2026-01-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Mat har aldrig varit så billigt som det är idag. De flesta som står i kön är feta och är endast där för en gratis lunch.

Tro inte på allt som svensk statsmedia skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Finland har en BNP per capita på 48,000–56,000€ och är bland dom europeiska länderna med högst köpkraft. Så nej, den enda "matkön" den genomsnittlige finländaren står i är kassakön för att få betala sin mat.
Bor ni i Finland och vet vilka som går i matköerna?

Ni kanske anser att Finland inte har problem med sin ekonomi?
Citera
2026-01-27, 23:59
Medlem
Sqrbankens avatar
Deppigt... Deras centralbank skulle kanske ha skitit i att sälja av 44 ton guld 2024. Men men, lätt att vara efterklok.
Citera
2026-01-28, 00:01
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Bor ni i Finland och vet vilka som går i matköerna?

Ni kanske anser att Finland inte har problem med sin ekonomi?
Det har jag inte påstått, och det var heller inte vad jag kommenterade. Påstår du att mina siffror om Finlands BNP per capita och finnarnas starka köpkraft är felaktiga?
Citera
2026-01-28, 00:03
Medlem
Citat:
Det har jag inte påstått, och det var heller inte vad jag kommenterade. Påstår du att mina siffror om Finlands BNP per capita och finnarnas starka köpkraft är felaktiga?
”Finnarnas starka köpkraft” säger du om ett land med Europas högsta arbetslöshet. Kanske inte felaktigt, men något missvisande?
Citera
2026-01-28, 00:06
Medlem
Citat:
Dom har väl en jävligt oskön fördelning av köpkraften?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in