Det måste kännas fantastiskt för er som fortfarande har SEK på banken. Allt ni ser på CoinMarketCap nu är faktiskt 25 % billigare för er än vad det skulle ha varit för ett år sedan om kryptona hade legat på samma nivå!
BTC ligger på 86 600. En BTC kostar dig idag 771 000 SEK.
För ett år sedan, när BTC låg på samma nivå, hade det kostat dig 971 000 SEK.
Helt underbart hur vinster på guld, BTC och liknande äts upp av en 25 % starkare dollar. 😈
Om jag har tur kanske jag kan köpa en pizza för mina 50 BTC i Sverige även om BTC skulle ligga på 200 000 per BTC, eftersom dollarn då förmodligen skulle ligga på 0,0005 SEK per dollar.
Jag kan inte ens ha SEK som valuta på Ledger utan att spy. Måste vara i USD eller Dirham.
Senast redigerad av Monerokungen 2026-01-25 kl. 20:50.
Att bitcoin främst handlas i dollar är en förklaring till minskad popularitet om dollarn sjunker i värde. Ser att bitcoin sjunkit igen från eh.. 95-96 till 86.
Men en starkare krona innebär man får mer dollar, förlåt bitcoins för pengarna om man köper säger den obotligt positive coin-fanatikern.
Det måste kännas fantastiskt för er som fortfarande har SEK på banken. Allt ni ser på CoinMarketCap nu är faktiskt 25 % billigare för er än vad det skulle ha varit för ett år sedan om kryptona hade legat på samma nivå!
Helt underbart hur vinster på guld, BTC och liknande äts upp av en 25 % starkare dollar. 😈
Om jag har tur kanske jag kan köpa en pizza för mina 50 BTC i Sverige även om BTC skulle ligga på 200 000 per BTC, eftersom dollarn då förmodligen skulle ligga på 0,0005 SEK per dollar.
Jag kan inte ens ha SEK som valuta på Ledger utan att spy. Måste vara i USD eller Dirham.
Du som håller fiat borde väl vara tacksam över att det går att köpa bitcoin trettio procent under dess ATH? Inte mycket annat som är köpbart i nuläget, när ädelmetallerna har lämnat stationen för denna gång.
Att bitcoin främst handlas i dollar är en förklaring till minskad popularitet om dollarn sjunker i värde. Ser att bitcoin sjunkit igen från eh.. 95-96 till 86.
Men en starkare krona innebär man får mer dollar, förlåt bitcoins för pengarna om man köper säger den obotligt positive coin-fanatikern.
Jag undrar om du själv förstår vad du skriver här. Jag gör det i alla fall inte.
Jag undrar om du själv förstår vad du skriver här. Jag gör det i alla fall inte.
Om du betalar med dollar och får tillbaka när du säljer i dollar, då har du som svensk förlorat extra mycket pengar eftersom dollar blivit svagare jämfört med kronan.
Sådant kan man inte förutse, det går upp och det går ner, men 2025 var det inte bra att köpa i dollar och senare sälja i dollar. Bitcoins värderas i dollar, därav kopplingen.
Om du betalar med dollar och får tillbaka när du säljer i dollar, då har du som svensk förlorat extra mycket pengar eftersom dollar blivit svagare jämfört med kronan.
Om någon säljer Bitcoin och väljer att ligga i dollar, så är det ett problem hos dollarn om han då blir fattigare mätt i SEK, Pund Euro, Guld, Bitcoin eller något annat...
Detta är den obegripligaste delen för mig. Med samma argument borde väl t.ex. guld och andra internationellt handlade placeringar bli mindre populära när dollarn försvagas?
Resonemanget förefaller vimsigt eller rent av kontradiktoriskt.
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Sådant kan man inte förutse, det går upp och det går ner, men 2025 var det inte bra att köpa i dollar och senare sälja i dollar. Bitcoins värderas i dollar, därav kopplingen.
Det är möjligt att en viss del av marknadsdeltagarna tänker så, men det är ett fullständigt irrationellt sätt att tänka på. För övrigt kan man köpa och sälja bitcoin i SEK eller snart sagt vilken annan av världens fiatvalutor som helst, om det nu har någon betydelse.
Om jag ska försöka ge dig någonting här, så kan jag i viss mån hålla med om att det börjar bli alltmer meningslöst att mäta och hålla koll på bitcoinpriset i dollar eller andra fiatvalutor. Egentligen borde man övergå till att följa och trejda paret guld-bitcoin, men vanans makt är stor och dollar är fortfarande den dominerande måttstocken och handelsvalutan.
Om man mäter i guld är vi i en baissemarknad i nuläget, vilket kanske kan förklara björnstämningen, trots att bitcoin-dollar-grafen när allt kommer omkring ser ganska ok ut.
Man får blott sjutton uns guld för en bitcoin i dag. Som mest har man fått drygt fyrtio uns per bitcoin. En nedgång med nästan sextio procent.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-01-27 kl. 19:44.
Donald Trump kom precis ut med att han medvetet krossar dollarn och att han inte bryr sig om dens nedgång.
Dollarn är översåld mot SEK men jag vill ge en varning att var medveten om valutarisken.
Enligt min mening har Bitcoin tappat sitt syfte och är en falsk profet.
Detta kommer från en OG.
Fast du tänker inte helt rätt här.
Spelar ingen roll att vi kan köpa på 771k SEK då det är procenten som btc kommer stiga som räknas.
Säga du köper 1 btc för 771k SEK och jag köper 1 btc för 86k USD.
När sen btc är på 1.4 miljoner SEK, då kommer 1 btc även vara dubbelt så mycket värd i USD, eller hur?
Det enda som kommer påverka ens vinst är om man köper eller säljer i USD/SEK.
Säljer jag mina btc nu för usd kommer jag ju få mindre värde av dom än om jag säljer dom för SEK.