2026-01-27, 19:03
Medlem
Måste endå ta Graaf i försvar här.
Jag har en släkting som
Bodde i samma område som Graaf . Hon pendlade faktiskt hela tiden till och från Spanien.
Som jag har föstått det betalar pappan till barnen dessutom skatt i Sverige och Graaf också för den delen (när hon väl haft jobb). Om jag minns rätt gick barnen i skola i Spanien i en godkänd skola dessutom för att man ska kunna få sina bidrag. Eller om
Barnen gick i skola i Sverige. Minns inte.
Men skattar man i Sverige och har bostad i Sverige har man fan all rätt att kunna åka bort 2-3 månader.
Citera
2026-01-28, 01:21
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.expressen.se/noje/kand-artist-misstanks-for-bidragsbrott/

Vem är artisten?
Hon verkar ha betalat tillbaka beloppet?

I ett meddelande till Expressen kommenterar hon misstanken:

Citat:
”Detta gäller ett automatiskt utbetalat barnbidrag under en period då jag tillfälligt vistades utomlands. Jag arbetade fortsatt i Sverige, betalade svensk skatt och hade bostad kvar i landet. Så snart jag fick information om att barnbidraget inte skulle ha betalats ut avslutades det omedelbart och hela beloppet återbetalades frivilligt. Ärendet är under utredning och jag har fullt förtroende för att det kommer att klarläggas”.
Citera
2026-01-28, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Varför skulle det vara märkligt?
Det är väl så en bra föräldrar ska göra, och inte konsumera sitt egna skit, som alkohol ute på krogen, tobak, energidryck m.m.
Då är man inte riktigt i behov av ett bidrag tycker jag!! Bidrag ska väl ändå gå till folk som behöver det.
Citera
2026-01-28, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Inte konstigt alls tycker jag.

Reglerna för barnbidrag är ju enkla, man måste vara folkbokförd i Sverige för att få detta. Och folkbokförd ska man ju vara där man bor den mesta tiden så bor man utomlands 27 av årets 52 veckor ska man vara folkbokförd som utflyttad.

Är man sedan i Sverige och arbetar, har bostad i landet osv är det väl klart att man betalar skatt i Sverige på dessa inkomster.

https://skatteverket.se/privat/internationellt/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta.4.6fdd e64a12cc4eee23080002583.html

Det jag skulle kunna tycka är väl att man som svensk medborgare skulle kunna erhålla barnbidrag oavsett om man bor i Sverige eller ej. Flyttar man utomlands försvinner väl en del andra förmåner kopplade till barn såsom gratis mat i skolan, subventionerad sjukvård/tandvård och kanske en del annat. Har man då betalt skatt i ett antal år innan man fick barn och flyttade utomlands så skull det väl vara rimligt att man får behålla rätten till barnbidraget.

Om man dessutom som i det aktuella fallet fortfarande betalar skatt i Sverige trots flytten, så kan man ju definitivt tycka att det är småsnålt att personen inte har rätt till barnbidrag. Men med nuvarande regler som jag ändå har viss förståelse för, är det inte konstigt det som sker med artisten.
Är du flyttar till ett annat land räknas du som inflyttad där och får därmed de rättigheter som andra i landet får. Typexemplet Charlie Reimers och hans barn som var boende i Belgien, de hade rätt till Belgiskt barnbidrag, inte Svenskt. Man måste ju ha liknande regler inom EU, så inte någon t ex får dubbla bidrag.
Citera
2026-01-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Är du flyttar till ett annat land räknas du som inflyttad där och får därmed de rättigheter som andra i landet får. Typexemplet Charlie Reimers och hans barn som var boende i Belgien, de hade rätt till Belgiskt barnbidrag, inte Svenskt. Man måste ju ha liknande regler inom EU, så inte någon t ex får dubbla bidrag.
OK, om man lyfter bidrag i det land man bor mest i så ska man givetvis inte få bidrag även i andra länder man tillbringar tid i, även om man skattar i dessa.
Citera
2026-01-28, 14:09
Medlem
Mer ska alltid ha mest
Citera
2026-01-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag förstår inte problemet, om hon nu betalar
skatt i Sverige. Då är det inte svenska staten hon lurar. Kanske att hon utnyttjar välfärden i det land hon flyttat till. Men det är inte Sveriges
problem
Lurar och lurar. Man kan ju tycka vad man vill om regler men hon hade ju inte rätt till bidraget.

För mig är felet åtgärdat och av den anledningen är det ju inte längre ett problem. Lite som om jag skull glömma att betala för lite ryggbiff på ICA och när jag upptäcker detta då jag kommer hem, går jag tillbaka och gör rätt för mig.
Citera
2026-01-28, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusbuslus
Måste endå ta Graaf i försvar här.
Jag har en släkting som
Bodde i samma område som Graaf . Hon pendlade faktiskt hela tiden till och från Spanien.
Som jag har föstått det betalar pappan till barnen dessutom skatt i Sverige och Graaf också för den delen (när hon väl haft jobb). Om jag minns rätt gick barnen i skola i Spanien i en godkänd skola dessutom för att man ska kunna få sina bidrag. Eller om
Barnen gick i skola i Sverige. Minns inte.
Men skattar man i Sverige och har bostad i Sverige har man fan all rätt att kunna åka bort 2-3 månader.
Klart man har den rätten. Men nu handlade det väl om längre tid än så eftersom man inte längre var folkbokförd i Sverige.

Nåväl, pengarna är ju återbetalda och det hela därmed löst. Huruvida man medvetet försökte fiffla till sig lite pengar får vi aldri veta.
Citera
2026-01-28, 18:07
Medlem
Pernilla Wiberg har väl samma problem var hon bor? Hon bor/bodde i Monaco och var tvungen att vara utanför Sverige 6 pnader +1 dag typ för att slippa skatta i Sverige. Om det nu är Graaf så undrar jag om hon utvandrade eller bara semester en längre tid?
Citera
2026-01-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Pernilla Wiberg har väl samma problem var hon bor? Hon bor/bodde i Monaco och var tvungen att vara utanför Sverige 6 pnader +1 dag typ för att slippa skatta i Sverige. Om det nu är Graaf så undrar jag om hon utvandrade eller bara semester en längre tid?

Samma med Gu#illa Pe#sson. Hon fick både barnbidrag och pension till sin gamla mamma trots hon inte bodde i Sverige.
Hon blev tvungen att återbetala till försäkringskassan. Jag vet inte hur det gick med det.
Citera
2026-01-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Samma med Gu#illa Pe#sson. Hon fick både barnbidrag och pension till sin gamla mamma trots hon inte bodde i Sverige.
Hon blev tvungen att återbetala till försäkringskassan. Jag vet inte hur det gick med det.

Men hon är ju helt annorlunda. Hon har inte bott i Sverige på 20-30 år. Ungen föddes och är uppväxt i usa helt och hållet. Går inte och jämföra med dessa som
Nämns i tråden som alltid bott i Sverige och mestadels haft barnen i skola i Sverige
Citera
2026-01-28, 21:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.expressen.se/noje/kand-artist-misstanks-for-bidragsbrott/

Vem är artisten?
Charlotte Perelli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera