Citat:
Jag är mycket äldre och har mer teknisk erfarenhet och visste redan när facebook kom att den inte skulle tillföra mitt liv något alls så varken jag eller min familj finns på facebook och vi har sparat 1000-tals timmar där, som exempel. Nu känner jag samma vibbar för LLM och det finns ingenting som visar motsatsen och när ett pyttelitet kina-företag visade deepseek som kostat 10M USD att ta fram så är det exakt enligt min vision att LLM är en kul billig leksak som inte kommer att tillföra riktig verksamheter några fördelar alls.
Här högste AI-chefen på Meta, en fransk professor LeCun. Han tror inte på LLM alls, LLM kommer aldrig att nå högre än nuvarande nivå hur många datacenters man än bygger. Jag håller helt med honom. Troligen formulerar han sina tvivel lite bättre än jag.
Framtiden utvisar vem som har rätt. AI-fanboys i tråden klumpar jag ihop med Tesla fanboys och de är glada och dumma och säger vad de läst på reddit, inget fel med det men man kan ignorera dem.
Här högste AI-chefen på Meta, en fransk professor LeCun. Han tror inte på LLM alls, LLM kommer aldrig att nå högre än nuvarande nivå hur många datacenters man än bygger. Jag håller helt med honom. Troligen formulerar han sina tvivel lite bättre än jag.
Framtiden utvisar vem som har rätt. AI-fanboys i tråden klumpar jag ihop med Tesla fanboys och de är glada och dumma och säger vad de läst på reddit, inget fel med det men man kan ignorera dem.
All respekt - många dataloger har privat undvikit sociala medier, bl.a. för att leva som de lär om de undervisar i informationssäkerhet. I jobbet brukar många IT-proffs dock finnas på LinkedIn för att underhålla sitt kontaktnät - och ResearchGate har åtminstone tidigare varit populärt bland forskare i samma syfte.
Men. Att vara datalog idag och inte seriöst ha testat LLM och AI-generering av kod är snarare som att 1997 inte ha testat webben och varken yahoo search eller altavista. Konstigt att inte vara nyfiken på utvecklingen inom sitt ämne.
2021 kom LLM-baserad code auto-completion i Github, och väldigt många av oss testade LLM i slutet av 2022 när Github Copilot kom. Min bild är att våren 2025 slog s.k. vibe coding igenom på allvar bland yrkesverksamma systemutvecklare. Därför att då såg många nyttan med det. Då kom flera populära LLM-baserade "kodassistenter" eller AI-agenter som kan redigera och refaktorisera en stor kodbas (många filer). Och som kan verifiera funktionen automatiskt med enhetstester, och köra en loop som upprepar kodredigeringen tills testerna uppfylls och målet är uppnått. Exempel är Claude Code. Idag kan den självständigt utföra 50% av alla programmeringsjobb och beräkningsjobb som det tar en expert cirka 5 timmar att utföra, enligt mätningar. Antalet timmar (s.k. 50% task completion time horizon) har fördubblats mindre än var 7:e månad och förväntas nå 1 månad innan 2030, om utvecklingen fortsätter.
Senast redigerad av guru1966 2026-01-27 kl. 16:16.
Senast redigerad av guru1966 2026-01-27 kl. 16:16.