2026-01-27, 12:43
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Ja precis, jag tror som dig (om jag tolkat dig rätt).

Förvånar mig inte om han under förhören berättar hur dåligt han mår, att han vill ha hjälp, att det hela var ett misstag/eller ett rop på hjälp. Blablabla.

Det värsta kommer vara att vissa kommer köpa det rakt av
Åtalet uppskjutet så ,,verkar som att man inte fixar utan hjälp av utländsk expertis.
Citera
2026-01-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Jag tror han styckade henne i (hyr)bilen alternativt utomhus. Ser ut att vara oländig terräng kring stugan, hur fick han annars dit BO utan att bli upptäckt?
Sen lämnade han troligen kvar delar han inte tänkt spara i bilen, för en hel människokropp (styckad eller hel) kan polisen inte missat i den där lilla stugan, så stor kyl/frys lär den inte ha. Och så hade han samma bil till jobbet på lördagen.
Och påsen han kom ut med kan ha varit få/mindre delar han dittills förvarat i stugan och som han ville göra sig av med. Detta gör att jag undrar om han inte redan grävt ned några delar innan polisen påbörjade sitt span. Han hade ju i praktiken hela fredagen (26e) på sig. Eller hade han kvar kroppen intakt och påbörjade styckningen senare under fredagen. Jobbade han på fredagen?

Ja men jag menade att när polisen kom dit lär det isf ha luktat en hel del rengöringsmedel i hela den lilla stugan. En vanlig badrumsrengöring luktar ju, då lär det luktat ännu mer där. Och det var ju ingen bankrånare de hade span på. Så alla klockor borde ju ha ringt om de har med en nekrofili att göra som precis kidnappat någon och som googlat på hur man kommer undan med mord. Men detta med lukten har ju inte framkommit än så det kanske ändå var där han utförde styckningen, men då undrar jag istället över det jag svarade Hereric77 här ovan.

Men fanns det inte en liten väg upp till stugan från andra hållet? Har för mig jag sett en bild med en parkerad bil i närheten av stugan.

Styckningar sker nästan alltid i miljöer som känns trygga för gm, typ badrum. Utomhus är inte en sådan miljö. Bilar är nog inte heller att rekommendera av mer praktiska skäl som brist på utrymme och att det blir väldigt söligt.
Citera
2026-01-27, 12:51
Medlem
Gaggmarkens avatar
Länstidningen skriver att gripandet skedde "i anslutning till väg 224" (https://www.lt.se/2026-01-26/aklagaren-har-greps-vilma-andersson/) och Södermanlands Nyheter skriver att det var "i Lästringe i Nyköpings kommun" (https://www.sn.se/nyheter/nykoping/artikel/vilma-andersson-gripen-i-lastringe-av-polis/r244k7xj) – så då har vi alltså att göra med en sträcka på typ 1,5 km (den lilla stump av länsväg 224 som ligger i Nyköpings kommun).

Vägstumpen börjar vid Lästringe trafikplats, alldeles intill en avfart från E4:an, och mindre än en kilometer bort ligger en paintballklubb, så min simpla gissning är att valet av plats baseras på lokalkännedom och smidig transportväg.
Senast redigerad av Gaggmarken 2026-01-27 kl. 12:54.
Citera
2026-01-27, 12:51
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.youtube.com/watch?v=_X-lVTRRCmo

En dokumentär om fallet
Tack, jag har följt den kanalen några år, han har en behaglig berättarröst.

Tänkte på det där med att han inte tog studierna seriöst de 2 första åren på gymnasiet men sista året fick han bara A-C.

Det är något vi har diskuterat tidigare, har det framgått att det verkligen var så?
Den i tråden som kände honom då sa att Robin själv hade sagt det så det kunde lika gärna vara lögn.

Det rimmar lite illa till att hans Rättspsyk undersökning 2019 visade på en intelligens ”i genomsnittets nedre del"

Jag vet att det är fullt möjligt då jag har en tonåring som inte läste ett enda ämne hela mellanstadiet + 7an och 8an. ("anpassad skolgång" i 4-5an där hon och resursen bara spelade spel, sen NPF skola 6-8an då det bara koncentrerades på "trygghet i skolmiljö" ) I slutet av 8an ville hon börja gå kommunal skola igen till åk 9 och gick ut med mestadels A och B. (280 meritpoäng vilket är långt över riksgenomsnittet)

Skillnaden är dock att hon har högfunktionell autism och hennes intelligensnivå ligger högst "i genomsnittets högre del" på kurvan.

Enligt Robin skulle det ha varit 3e året på IT linje som han fick de betygen. I förhören 2019 säger han att han inte är bra på datorer vilket rimmar väldigt dåligt med hans påstådda A-C betyg
Citera
2026-01-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Något säger mig att det är upp på den kullen han tänkte gräva ner henne.

https://maps.app.goo.gl/XLCa2CKaipTZVsEw6

Tror nog att han tänkte begrava kroppsdelarna någonstans bakom kullen. Inte en grav så nära vägen.
Citera
2026-01-27, 13:06
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Någon som är insatt i tråden kanske kan svara, men har jag drömt eller har jag läst, att den förra utredningen på den rättspsykiatriska avdelningen vid förra tillfället endast pågick i två veckor??

Nu menar jag inte att den var bristfälligt gjord, men uppenbarligen är Robin en mycket farlig person, vilket man inte såg i tillräcklig utsträckning.

Vad jag förstått brukar en utredning ta 2-4 veckor. I detta fall 4-6, vilket kanske även förlängs?
Men två veckor vid första tillfället är nog hyfsat normalt.
Citera
2026-01-27, 13:10
Medlem
Hur såg temperaturen egentligen ut kring Rönninge vid tiden för dådet?

Gick det ens att gräva ordentligt i marken?

Eller han kanske tänkte avsluta med att övertäckta med grenar och annat sly.
Citera
2026-01-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Vad jag förstått brukar en utredning ta 2-4 veckor. I detta fall 4-6, vilket kanske även förlängs?
Men två veckor vid första tillfället är nog hyfsat normalt.

Förra gången han åkte dit genomfördes en sk p7. En liten sinnesundersökning, typ en snabb screening. Dom tar oftast 1-2 veckor och minns jag rätt tog det 10 dagar flr Robin.

Nu genomgår han den stora sinnesundersökningen vilket normalt tar 4 veckor, men ibland längre som i detta fall då det förlängts med 2 veckor.
Citera
2026-01-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Hur såg temperaturen egentligen ut kring Rönninge vid tiden för dådet?

Gick det ens att gräva ordentligt i marken?

Eller han kanske tänkte avsluta med att övertäckta med grenar och annat sly.

Verkar ha varit några plusgrader en längre tid i området vilket betyder att det gick att gräva. Men hade det varit normal temperatur för årstiden hade han haft betydligt svårare att gräva.
Citera
2026-01-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men fanns det inte en liten väg upp till stugan från andra hållet? Har för mig jag sett en bild med en parkerad bil i närheten av stugan.

Styckningar sker nästan alltid i miljöer som känns trygga för gm, typ badrum. Utomhus är inte en sådan miljö. Bilar är nog inte heller att rekommendera av mer praktiska skäl som brist på utrymme och att det blir väldigt söligt.
Ja så brukar det nog vara, jag har inte tagit del av någon forskning i ämnet.
Det är några som skrivit att det finns stugor runtom den där stugan, så tänkte att det var lätt för upptäckt också. Jag har bara sett stugan från Tärnstigen där man på Google Maps ser 2 svarta Volvo. Är det därifrån han isf ska ha tagit in BO?
Gällande bil menade jag inte någon liten sedan utan mer om han hyrde någon skåpbil som han plastat insidan av. Och tanken på utomhus kom som sagt av serien jag såg nyss där monstret i Florens skar ut kvinnornas könsorgan utomhus, men det var ju å andra sidan inte hela styckningar.
Citera
2026-01-27, 13:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Nu behöver det ju inte betyda nått särskilt men i Grevens sammanfattning står det att han hade bland annat en spade med sig när han kom ut från bostaden.
Vid gripandet hade han bland annat en spade och en påse.

"bland annat" kan förvisso vara just påsen men det är ju möjligt att den del av kroppen som ska grävas ner redan fanns i bilen.

Kommer han ut med en stor påse och spade så har jag ändå svårt att tro att de inte skulle agera när de såg det.
Där har de sina bevis, de har haft span på honom sen han kom hem.
Jag tror inte de förväntat sig att hon skulle vara styckad så de hade nog inte hunnit tänkt så långt att "han kan visa vägen till resten" utan "en stor påse och spade" hade säkerligen varit nog för att de skulle konfrontera honom där och då.

Hade de hittat delarna i frysen/kylen redan kanske de tänkt på den strategin. (och det som talar emot det är:"
- I samband med gripandet så blev det tydligt för oss att kvinnan hade bragts om livet
- I samband med gripandet fanns det konkreta omständigheter som gjorde att vi var säkra på att kvinnan var avliden. (Polisen)"

En vanlig typ icapåse borde vara mer troligt i så fall om han hade med sig påsen ut från bostaden ihop med spaden. (i så fall inte så många kroppsdelar)

Annars är det mest troligt att han haft delarna med sig i bilen på jobbet.
Sen följer de efter honom hem, väntar, när de ser honom komma ut med en spade kanske de börjar förvänta sig att han ska begrava henne, därför följer de efter istället för att agera direkt.
Så att han ska leda dom till kroppen.

Det är väl troligt att spade och paket redan fanns i bilen. Det är inte rimligt att tro att polisen som spanade såg honom komma ut med påsar/spade el dyl inte skulle ingripa, som du påpekar.

Det är också kallt väder, så att ha kroppsdelar i bilen är nästan som att ha dom i kylen.

Påminns om Börje Hultgren som styckade sin fru Vivianne. Han styckade henne i källaren, paketerade kroppdelarna i plastlådor med kattströ, förvarade delarna i sin bil.

Polisen som förhörde Börje hemma i villan om Viviannes försvinnande hade inte en aning om att hon redan låg styckad i bilen utanför. Han vittnade efteråt om att han mådde dåligt av att veta att han passerade bllen med kroppdelar i utan att veta om detta.

Och återigen, personligheterna... de som mördar. Han styckar kroppen i huset där barnen sover, med tigersåg. Märkligt våghalsigt.
Citera
2026-01-27, 13:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Mer bevis för åtalspunkten mord!

Är inte uppgiften om att att det var DNA- spår på föremål på bortförandeplatsen som ledde till mgm nu bekräftat av åklagarmyndigheten. Tidigare enbart mediauppgifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in