2026-01-26, 17:26
Medlem
Citat:
Så demokrati är vi "gamla" skall bestämma, inga nya tankar får komma till, hot mot demokratin.

Sd har väl inga nya tankar, det är mest nostalgi om ett svunnet samhälle som aldrig existerat.
Citera
2026-01-26, 18:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Detta är ju något som massmedia sett som sin uppgift sedan 20 år, att förhindra att fler går över till SD. Man kan väl säga att de till stor del lyckades för utan all den propaganda och skrämseltaktik som massmedia kört med sista 20 åren så skulle SD varit största partiet.

Ja det är framgångsrikt, det har även som bonus gjort att de som inte röstar SD är anti-SD baserat på lögner. De säger en massa saker som ofta är tvärt emot SDs politik. Som när de fick alla att tro att SD skulle ta bort hyresregleringen.
Citera
2026-01-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Hela poängen med mina senaste inlägg är att det kan bli omöjligt att bilda både en vänster- och en högerregering efter nästa val.

Nej, några partier kommer att vika sig efter valet – det kan inte bli något nyval i Sverige (jag gissar på V och C). Så klart kommer det att ta jäääätelång tid. De har inte kort minne – man kan påminna om hur Annie vek sig i 2018 och röstade fram en regering som var beroende av V.

Men det ligger i väljarnas händer. Vill de ha en snabb Tidö 2.0-regering? Då röstar man på M, SD eller KD. Den endast stabil regeringsalternativ i Sverige.
Citera
2026-01-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, några partier kommer att vika sig efter valet – det kan inte bli något nyval i Sverige (jag gissar på V och C). Så klart kommer det att ta jäääätelång tid. De har inte kort minne – man kan påminna om hur Annie vek sig i 2018 och röstade fram en regering som var beroende av V.

Men det ligger i väljarnas händer. Vill de ha en snabb Tidö 2.0-regering? Då röstar man på M, SD eller KD. Den endast stabil regeringsalternativ i Sverige.
Precis, då får vi en funktionsduglig regering snabbt, många pratar om omvärldsläget, då har vi inte tid med långa förhandlingar om regeringsbildning.
Citera
2026-01-26, 21:54
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13

Det blir inget Tidö 2.0 om inte L klarar spärren så jag hoppas fler kommer att göra som jag och stödrösta på L. L ligger som bekant illa till i opinionen.
Citera
2026-01-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Det blir inget Tidö 2.0 om inte L klarar spärren så jag hoppas fler kommer att göra som jag och stödrösta på L. L ligger som bekant illa till i opinionen.

Men de 1,8% som de har nu, varifrån ska de rösterna komma som behövs för att nå 4%?

Ska SD, KD och M rösta på L?

Får se hur det går, men bättre om L-väljarna inser faktum att med L vet man inte vilken regering man får och istället röstar på SD, KD eller M. Så förloras ingenting förutom ett väldigt förvirrat parti som ramlar ur riksdagen.

För all del så kan en del av L-väljarna rösta på andra partier som MP, V, S, C om de vill och med tanke på splittringen inom L så lär väl en del göra det också.
Citera
2026-01-27, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman

Blir ingen regering alls om (L) behövs för att få till majoritet. Bäst att de åker ut. Visst kanske det leder till Tidö-förlist men vi slipper i alla fall Folkpartiet då. Det är en stor vinst i sig...
Citera
2026-01-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Blir ingen regering alls om (L) behövs för att få till majoritet. Bäst att de åker ut. Visst kanske det leder till Tidö-förlist men vi slipper i alla fall Folkpartiet då. Det är en stor vinst i sig...
Det är svårt att se hur det kan bli en S-vinst också. V kräver en plats i regeringen för att stödja den. C är tydligt med att rösta nej till en regering där V ingår. MP är lika tydligt med att säga nej till varje regering som bygger ny kärnkraft.

S har lagt sig så nära Tidö som möjligt i alla frågor som rör försvar, brottsbekämpning, invandring eller egentligen allt med undantag för friskolor och kanske något mer. Magdalena Andersson är förberedd på något blocköverskridande samarbete efter valet för en vänsterregering ser ut som en omöjlighet just nu.
Citera
2026-01-27, 14:48
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
I alla de senaste riksdagsvalen ligger vänsterpartiet och miljöpartiet för högt i opinionsmätningarna jämfört med deras slutgiltiga valresultat. I en sådan mätning kan exempelvis V ligga på cirka 7–7,5 % och MP på 6–6,5 % vid olika tidpunkter före valdagen.

Vid det verkliga riksdagsvalet 2022 blev resultatet:

Vänsterpartiet: cirka 6,75 %

Miljöpartiet: cirka 4,41 %
Fast opinionsinstituten försöker ju kompensera för sådana här effekter.
Citera
2026-01-27, 17:11
Medlem
Vad tycker S och SD om utspelet om Euro från M, och tidigare L, blir detta något som sammanför dom?
Citera
2026-01-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Det är svårt att se hur det kan bli en S-vinst också. V kräver en plats i regeringen för att stödja den. C är tydligt med att rösta nej till en regering där V ingår. MP är lika tydligt med att säga nej till varje regering som bygger ny kärnkraft.

S har lagt sig så nära Tidö som möjligt i alla frågor som rör försvar, brottsbekämpning, invandring eller egentligen allt med undantag för friskolor och kanske något mer. Magdalena Andersson är förberedd på något blocköverskridande samarbete efter valet för en vänsterregering ser ut som en omöjlighet just nu.
Vänsterpartierna kommer att kompromissa med varandra.
Citera
2026-01-28, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovelyfolks
Vänsterpartierna kommer att kompromissa med varandra.

Där har du helt rätt iaf. Jag börjar bli riktigt trött på folk som inte förstår detta och fablerna de kokar ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in