2026-01-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Baklofen används definitivt inte bara inom beroendevården! 😅
Go och glad har jag aldrig blivit på det. Eufori är listad som en sällsynt biverkning, så uppenbarligen finns det människor som mår oförtjänt bra av det 😝
Jag tog lite extra Baklofen en natt (60 mg) efter ett kortare race på tjack och det tog bort ca 70% av ångesten. Hade jag tagit t ex Alprazolam så hade jag utöver total ångestdämpning även mått bra, men inte på Baklofen! 😝😳 Jag blir bara avstängd av det. Ur ett beroendeperspektiv så är det iofs jättebra!
Var används det förutom inom beroendevården och för fysiska skador, då?

Baclofen är ett mycket beroendeframkallande preparat, tro inget annat.
Citera
2026-01-24, 15:44
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnugget
Var används det förutom inom beroendevården och för fysiska skador, då?

Baclofen är ett mycket beroendeframkallande preparat, tro inget annat.

Cerebral pares, ryggmärgsskador osv som inte alls behöver ha med beroendevården att göra.
Jag får det via laro (beroendevården) men jag hävdar bestämt att dom flesta som får Baklofen har inget med beroendevården att göra
Citera
2026-01-24, 15:51
Medlem
Jag bad min husläkare om Baclofen efter att ha varit på alkoholavgiftning på psykiatrin och har sen tidigare diagnosen alkoholism i journalen men det blir nej😓
Citera
2026-01-24, 18:55
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Jag bad min husläkare om Baclofen efter att ha varit på alkoholavgiftning på psykiatrin och har sen tidigare diagnosen alkoholism i journalen men det blir nej😓

Jag fick Baklofen efter att ha testat Antabus och Campral. Jag stod inte ut med den äckliga smaken i munnen utav Antabus och Campral dämpande inte mitt alkoholsug alls. Så jag chansade och frågade överläkaren på Laro om jag kunde få prova Baklofen och hon sa ja, till min stora förvåning 😀
Har du testat Campral och/eller Antabus? Vad var motiveringen till att du inte fick Baklofen?
Citera
2026-01-24, 22:55
Medlem
Citat:

Jag har också frågat om baklofen på min vc och efter att ha argumenterat för min sak sa läkaren att han kunde tänka sig att skriva ut det, men först tyckte han att jag skulle genomgå en terapi för s.k. GAD, vilket jag har gjort. Men när jag sedan fortfarande ville prova baklofen slingrade sig läkaren och menade att " det är bäst för dem som inte har några andra alternativ kvar". Jag fick ingen vidare motivering. Så, summa summarum - inget baklofen till mig heller. Men jag funderar på att försäka en gång till, när jag orkar. Jag har faktiskt provat det mesta och är trött på att vara hänvisad till Antabus.
Citera
2026-01-26, 19:03
Medlem
Citat:
Cerebral pares, ryggmärgsskador osv som inte alls behöver ha med beroendevården att göra.
Jag får det via laro (beroendevården) men jag hävdar bestämt att dom flesta som får Baklofen har inget med beroendevården att göra
Jag skrev både i första inlägget samt andra inlägget att beroendevården+för fysiska skador?
Citera
2026-01-26, 19:52
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnugget
Jag skrev både i första inlägget samt andra inlägget att beroendevården+för fysiska skador?

My bad!😘
Varför har du Baklofen?
Citera
2026-01-26, 19:53
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Jag har också frågat om baklofen på min vc och efter att ha argumenterat för min sak sa läkaren att han kunde tänka sig att skriva ut det, men först tyckte han att jag skulle genomgå en terapi för s.k. GAD, vilket jag har gjort. Men när jag sedan fortfarande ville prova baklofen slingrade sig läkaren och menade att " det är bäst för dem som inte har några andra alternativ kvar". Jag fick ingen vidare motivering. Så, summa summarum - inget baklofen till mig heller. Men jag funderar på att försäka en gång till, när jag orkar. Jag har faktiskt provat det mesta och är trött på att vara hänvisad till Antabus.

Jag var tvungen att testa Antabus och Campral innan jag fick Baklofen
Citera
2026-01-26, 20:40
Medlem
Citat:
Jag var tvungen att testa Antabus och Campral innan jag fick Baklofen

Jag har antabus av och till sedan många år. Campral tror jag att jag har provat, men om nu läkaren tyckte att jag skulle uttömma alla alternativa mediciner kunde han varit lite tydligare med det kan man tycka. Men det kanske var vad han menade, även om han inte lyckades uttrycka det
Jag tror också att han var osäker eftersom det säkert inte är en så vanlig ordination.

Men tycker du att det har hjälpt dig med Baklofen?
Citera
2026-01-26, 21:29
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Jag har antabus av och till sedan många år. Campral tror jag att jag har provat, men om nu läkaren tyckte att jag skulle uttömma alla alternativa mediciner kunde han varit lite tydligare med det kan man tycka. Men det kanske var vad han menade, även om han inte lyckades uttrycka det
Jag tror också att han var osäker eftersom det säkert inte är en så vanlig ordination.

Men tycker du att det har hjälpt dig med Baklofen?

Ja Baklofen är bra på så sätt att det tar bort alla positiva effekter av alkohol! Och många andra substanser också har jag märkt.
Baklofen håller dopamin-nivåerna i hjärnan på en väldigt jämn nivå och konkurrerar ut alla substanser som höjer dopaminet;
Det blir ganska ointressant att dricka mer än en eller två öl 😅
Citera
2026-01-27, 08:13
Medlem
Citat:
My bad!😘
Varför har du Baklofen?
Allt lugnt! Alkoholsug. Det tar bort 75-90% av alkoholsuget beroende på dagsform och annat, extremt bra. Var nykter 6 månader som längst och det var det längsta jag varit nykter sen jag började dricka första gången. Nu är det en 10-12 veckor och det går suveränt!
Citera
2026-01-27, 08:17
Medlem
Citat:

Citat:
Allra bästa är att fråga läkare inom psykiatrin, kanske allra helst en beroendeläkare.

Jag har testat Campral, Naltrexon, antabus innan och nu de senaste två åren har jag haft Baclofen. Campral och Naltrexon gjorde att jag drack lite mindre, antabus drack jag ingenting alls på men var tvungen att sluta ganska snabbt pga biverkningar. Baclofen är det enda som fungerat även om jag inte varit nykter helt, men jag var nykter 6 månader vilket är det längsta i mitt liv sen jag började dricka och är nu nykter igen med en bra start på nästan tre månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in