2026-01-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du säger det. Du tror ju som du vill, men det blir inte ett tyngre argument bara för att du upprepar dig.

Du kan väl återkomma när du kommit på ett sätt att stoppa tiden .)
Citera
2026-01-26, 21:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Kan du se ett stycke musik? Kan du väga musiken? Därför måste Spotify vara icke-materiellt och inte förklarbart under materialism?
Ljudvågor kan mätas, binär kod kan skannas, ett stycke musik kan analyseras.
Citera
2026-01-26, 21:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Du kan väl återkomma när du kommit på ett sätt att stoppa tiden .)
Om allting plötsligt stannade upp, inga förändringar någonstans, då har tiden stannat. Ja.
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är en intressant jämförelse tycker jag, speciellt när detta förhållande tycks kunna vara upphov till medvetandet.

Hela Skapelsen är ju ett vittne om Gud genom Guds Ord.
Om vi kunde förstå gud skulle han inte vara värdig vår dyrkan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Skulle gärna vilja kommentera.

1. Gud finns. Det kunde jag inte säga förut, för jag är mycket "vetenskapligt" lagd. Det är samma gud i alla religioner - massor av högt intelligenta och förståndiga människor har kommit till slutsatsen att det finns en "högre makt", "allfader", "fader i himmelen" osv.

2. Denna molekyl DNA - är så otrolig att man måste baxna. Ingenting kommer i närheten av den, om man jämför med andra molekyler. Det är den som är vår livs byggsten. Och den uppstår inte av sig själv. Jag tänker den kommit farande genom rymden och landat på jorden, och så har livet kommit igång.

3. Gud är mycket enklare än vad många tror. En intelligens och medvetande som finns utan att ha materiell kropp. Detta med att allt ska vara mätbart, som man ofta hör. Det är ju inte sant, för det är mycket vi kan mäta nu som varit omätbart förut. Så det sker en utveckling inom mät-tekniken.

4. Dimensioner är heller inte så komplicerat som vi ofta gör det. Vi kan hålla oss till TRE , TVÅ eller EN. Den vi känner är TRE, och vi förstår inte varifrån den kommer. Men det finns även TVÅ. Den är svår att föreställa sig, men den är alltså som en bild men saknar djup-led så är den osynlig. Det är den "andliga" dimensionen. Den saknar tid. TID finns bara i denna tre-dimensionella.

5. Man kan mycket väl ha en tro utan ha en religion. Och för den delen alla människor måste ha en tro av något slag. Har man ingen tro på någonting, är man helt enekelt 'lost'.

6. Det vi ser av kyrkor är helt enkelt värdslig makt. De världliga makterna (politik), går ut på att bemästra härska styra kontrollera. Och de 'kyrkor' som vi kan se, är bara ett uttryck för denna världliga makt. I de flesta religioner har man sin tro i vardagen. Små altare hemma. eller i trädgården. Eller på vägkanten. I den animistiska finns det träd som är heliga. Man lever tillsammans med andarna (den tvådimensionella verkligheten).
I långa tider har det i Europa funnits en maktkamp mellan södra och norra Europa. Romarriket försökte länge tränga norrut. Men lyckades bara till hälften, så länge som romarriket var en militärmakt. Så plötsligt gjordes det om till ett världligt religiöst maktcentrum, och lyckades sprida sig mycket längre. Det kom en motreaktion, den s.k. reformationen. Som inget annat var än ett maktåtertagande. Så innan den hade vi två makter: Rom och Kung. Så tog kungen och slaktade alla kloster och munkar - fördrev Rom från makten. Och vi slutade ha två maktcentra. Kung och kyrka blev en och samma centralmakt.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vetenskapen kommer nog inte dit heller. Ingenting ryms i en tvådimensionell värld. Ryms en enda elektron där, är den tredimensionell. Så den föreställningen är inte rationell. Det innebär väl att du faktisk inte är rationell alls?

Däremot om religion, så är de flesta rätt så rationella. Man säger inte att Gud är verklig, utan att Gud finns eller Gud existerar, för någonstans inser man, att om Gud var verklig, skulle det vara något man kan se och träffa. Egentligen samma med tron. De flesta säger att de tror på Gud, inte att de vet. Alla religioner betecknas som trosuppfattningar. För det är vad det handlar om. En tro på något, inte vetande. Det är inte ens något nytt, utan det har man alltid ansett.

Vart vetenskapen kommer, det vet vi ju inte. Förresten jag är vetenskaplig. Jag har lärt mig att det finns mer vetenskap än naturvetenskap.
Ditt inlägg tycker jag känns som tvivel. Och det är väl naturligt. Men tvivel är inte tro. (naturligtvis). Tvivel är heller inte motsasten till tro. Tvivel är någonstans emellan.
Det jag uppfattar du säger indirekt: Detta tror jag inte på. Nej varför skulle du bara tro utan att ha insikt. Det vore ju övertro. Du tror säkert på någonting. Kanske du vill dela med dig? Många känner olust att dela med sig av sin tro. Man kan ju bli på hoppad, av någon som klampar in i klaveret och okänsligt påstår att du ljuger. Det är ju inte kul.
Förresten så tvivlar du ju på det jag säger, och vill göra det till nåogt irrationellt. Men jag är rationell - även om jag går lite längre utanför ramarna. Att vara rationell är inte bara att vara inom materiens ram.
Och du har rätt i att man skulle kunna träffa Gud. Och det är det ju många som har gjort. Men som du anar har Gud inte någon kropp. Så det är inga vanliga möten. Så det hela liknar en katt-å-råtta-lek. Eller moment 22. Du vill se konkret bevis. Men Gud är inte fysiskt konkret. Så det kan bli en rundgång. Vart lämnar det dig? I ovisshet. Det du behöver är en egen upplevelse. Det har du rätt till, tycker jag.
Citera
2026-01-26, 22:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om vi kunde förstå gud skulle han inte vara värdig vår dyrkan.
Vi kommer högst troligt aldrig att förstå Gud, men det betyder inte att vi inte kan se Gud genom skapelsen.
Citera
2026-01-26, 22:01
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Jaha, din fantasi.

Nej, jag vill hitta sanningen. Är nyfiken och envis, född sådan.

Vad tycker du om moraliteten i bibeln ? Den är ju ändå mest centrala biten av alla i kristendomen. Hittar du en och en annan sanning där ? Jo, det gör de flesta när vissa russin ska avlägsnas ur skrifterna. Resten är ett 2000 årig jämrans föreläsning om hur ruttna vi människor är och inte minst beskriver bibeln hur många psykopater gick fria från rättvisan enbart för att " GUD" ville tala om för sina minions hur kassa de är på problemlösningar . Men som sagt 2000 år sedan.
Mycket av det är löst för länge sedan TROTS att de flesta fram till 1800 talet fortfarande trodde på 2000 åriga utdaterade visdomar.
Citera
2026-01-26, 22:01
Medlem
Citat:
Om allting plötsligt stannade upp, inga förändringar någonstans, då har tiden stannat. Ja.

Nej tiden behöver inga förändringar. Det är vi människor som behöver dem.

Dessutom talar du emot dig själv, eftersom du nyss citerade ett bibelställe som beskriver gud som evig.
Senast redigerad av JohnFitzgerald99 2026-01-26 kl. 22:07.
Citera
2026-01-26, 22:03
Medlem
Newkies avatar
Citat:
En viktigare fråga om man på allvar vill försöka bevisa Gud vetenskapligt är:
VAD är Gud?

För att det finns ett ursprung borde alla vid det här laget kunna enas om. Vi skulle rent av kunna vara helt överens om ATT Gud finns, för Gud måste finnas. Det är också alla religioners utgångspunkt.

Själva frågan ”vad är Gud?” är rimlig – men det är också där resonemanget börjar glida.

Att det finns ett ursprung är ett öppet forskningsproblem, inte ett konstaterat faktum som automatiskt pekar på Gud. ”Ursprung” är ett beskrivande begrepp, medan ”Gud” är ett förklarande väsen med egenskaper och intentioner. Det ena följer inte av det andra.

Att alla religioner utgår från Gud säger dessutom inget om Gud, utan om religioner som mänskliga försök att hantera samma grundläggande frågor. Utan en tydlig definition av vad Gud är och vad som skulle skilja ett universum med Gud från ett utan, reduceras Gud till ett namn på vår okunskap – på samma sätt som Ra, Helios, Apollon, Sol (Sól), Surya, Shamash (Utu), Inti, Amaterasu, Tonatiuh och Lugh förde solen över himlavalvet i varsin religion.

Eller som Tor, Zeus, Jupiter, Indra, Perun, Taranis, Shango, Chaac, Tlaloc, Lei Gong och Ukko, när åskan ännu behövde en gud.

Samma sol. Samma åska. Samma värld. Olika gudar.

Du beskriver definitionen av god of the gaps.
Citera
2026-01-26, 22:04
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
(FB) Ateister vs kristna debatt
Nu ligger bollen hos dig att motbevisa

Som vanligt då, du hävdar något, sen ska jag motbevisa. Läs på bevisbörda.
Citera
2026-01-26, 22:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vad tycker du om moraliteten i bibeln ? Den är ju ändå mest centrala biten av alla i kristendomen. Hittar du en och en annan sanning där ? Jo, det gör de flesta när vissa russin ska avlägsnas ur skrifterna. Resten är ett 2000 årig jämrans föreläsning om hur ruttna vi människor är och inte minst beskriver bibeln hur många psykopater gick fria från rättvisan enbart för att " GUD" ville tala om för sina minions hur kassa de är på problemlösningar . Men som sagt 2000 år sedan.
Mycket av det är löst för länge sedan TROTS att de flesta fram till 1800 talet fortfarande trodde på 2000 åriga utdaterade visdomar.
Jag är definitivt inte woke, så du ställer frågorna till helt fel person. Jag är kallhamrad.

Vill inte ta tråden i den tråkiga riktning och den nivå du vill, finns redan massor av sådana diskussioner (och jag har deltagit i dem). Höj nivån eller adjö!
Citera
2026-01-26, 22:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Själva frågan ”vad är Gud?” är rimlig – men det är också där resonemanget börjar glida.

Att det finns ett ursprung är ett öppet forskningsproblem, inte ett konstaterat faktum som automatiskt pekar på Gud. ”Ursprung” är ett beskrivande begrepp, medan ”Gud” är ett förklarande väsen med egenskaper och intentioner. Det ena följer inte av det andra.

Att alla religioner utgår från Gud säger dessutom inget om Gud, utan om religioner som mänskliga försök att hantera samma grundläggande frågor. Utan en tydlig definition av vad Gud är och vad som skulle skilja ett universum med Gud från ett utan, reduceras Gud till ett namn på vår okunskap – på samma sätt som Ra, Helios, Apollon, Sol (Sól), Surya, Shamash (Utu), Inti, Amaterasu, Tonatiuh och Lugh förde solen över himlavalvet i varsin religion.

Eller som Tor, Zeus, Jupiter, Indra, Perun, Taranis, Shango, Chaac, Tlaloc, Lei Gong och Ukko, när åskan ännu behövde en gud.

Samma sol. Samma åska. Samma värld. Olika gudar.

Du beskriver definitionen av god of the gaps.
Gud som koncept är enkelt att komma fram till filosofiskt, det är nog därför någon form av högre makt har funnits i typ alla civilisationer.

Något finns -> något måste skapat någonting -> denna process kan inte fortsätta i oändlighet med saker som skapar varann -> något måste vara grunden till allt -> verkligheten kunde vart annorlunda -> grunden till allt måste gjort ett val -> grunden till allt har ett medvetande -> gud

Vart brister logiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in