2026-01-26, 21:48
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Definera först "gudomligt" så kan jag svara på om du har rätt i att jag vill hitta det du syftar på!

Sanningen spelar roll för mig. Ovanlig egenskap, jag vet.

Gudomlig = Den coola himmelska, underbara,härliga, ljuvliga auktoriteten som inte vill hava några andra gudar vid sidan om, men som lika snabbt byter personlighet och blir en riktig skitstövel och hotar med ett ett riktigt hett ställe ifall du gör slut, för att han älskar dig och vill dig väl. En figur som det tog 2000 år att upptäcka att han framställs som en ganska jobbig narcissit i vårt sätt att tänka

Och den snubben menar du har skapat universum ? hmmmm
Senast redigerad av Upplyften 2026-01-26 kl. 21:53.
Citera
2026-01-26, 21:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Nej men tiden är evig )
"Men evigheternas konung, den oförgänglige, osynlige, ende Guden, vare ära och pris i evigheternas evigheter! Amen."
(1 tim 1:17)

"han som allena har odödlighet och bor i ett ljus dit ingen kan komma, han som ingen människa har sett eller kan se. Honom vare ära och evigt välde! Amen"
(1 tim 1:16)

Om tiden är evig eller ej, det beror helt enkelt på om förändringar består eller ej.
Citera
2026-01-26, 21:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Gudomlig = Den coola himmelska, underbara,härliga, ljuvliga auktoriteten som inte vill hava några andra gudar vid sidan om, men som lika snabbt byter personlighet och blir en riktig skitstövel och hotar med ett ett riktigt hett ställe ifall du gör slut.

Och den snubben menar du har skapat universum ? hmmmm
Jaha, din fantasi.

Nej, jag vill hitta sanningen. Är nyfiken och envis, född sådan.
Citera
2026-01-26, 21:51
Medlem
Citat:
"Men evigheternas konung, den oförgänglige, osynlige, ende Guden, vare ära och pris i evigheternas evigheter! Amen."
(1 tim 1:17)

"han som allena har odödlighet och bor i ett ljus dit ingen kan komma, han som ingen människa har sett eller kan se. Honom vare ära och evigt välde! Amen"
(1 tim 1:16)

Om tiden är evig eller ej, det beror helt enkelt på om förändringar består eller ej.

Nej tiden är inte beroende av förändringar och händelser. Det är vi människor som vill dela upp tiden i olika händelser. Det är förståeligt, men tiden bryr sig inte om detta, den fortsätter löpa på ändå.
Citera
2026-01-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vår tid är endimensionell. Alltså en linje som går framåt med ett förut, nu och framtid.
Så som jag förstått det är tiden tvådimensionell (eller kanske ännu mer?) i himlen. Dvs. du kan göra flera saker samtidigt, och får aldrig slut på tid på samma sätt som här där du ibland behöver stressa.

Tiden är inte beroende av vilken plats man befinner sig på.
Citera
2026-01-26, 21:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vår tid är endimensionell. Alltså en linje som går framåt med ett förut, nu och framtid.
Så som jag förstått det är tiden tvådimensionell (eller kanske ännu mer?) i himlen. Dvs. du kan göra flera saker samtidigt, och får aldrig slut på tid på samma sätt som här där du ibland behöver stressa.
Den kvantfysiska verkligheten innebär att rumstid inte existerar.
Ett sorts existerande där multipla "framtida" och "dåtida" alternativ existerar samtidigt i "nutid".
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej tiden är inte beroende av förändringar och händelser. Det är vi människor som vill dela upp tiden i olika händelser. Det är förståeligt, men tiden bryr sig inte om detta, den fortsätter löpa på ändå.
Jag tror det blir lättare att föreställa sig att vårt universum är som en simulering eller datorspel, och vi har vår tid inne i det som kan pausas, snabbspolas m.m. och så finns det en egen slags tid utanför simuleringen. Fast den typen av tid som finns utanför vårt universum är mer avancerad och inte lika begränsad som vår endimensionella binära tid.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du säger det. Du tror ju som du vill, men det blir inte ett tyngre argument bara för att du upprepar dig.
Citera
2026-01-26, 21:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Den kvantfysiska verkligheten innebär att rumstid inte existerar.
Ett sorts existerande där multipla "framtida" och "dåtida" alternativ existerar samtidigt i "nutid".
Jag tror jag menade mer ur ett teologiskt perspektiv, iaf enligt min förståelse. Den kvantfysiska rumstiden får kvantfysiker diskutera.
Citera
2026-01-26, 21:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tror det blir lättare att föreställa sig att vårt universum är som en simulering eller datorspel, och vi har vår tid inne i det som kan pausas, snabbspolas m.m. och så finns det en egen slags tid utanför simuleringen. Fast den typen av tid som finns utanför vårt universum är mer avancerad och inte lika begränsad som vår endimensionella binära tid.
Tiden utanför vårt universum är samtidigt fortfarande förändring.

Gud är däremot ensam Den Evige och i Gud finns inga växlingar eller ändringar - Han är densamme i evighet.
Citera
2026-01-26, 21:56
Medlem
Citat:
Jag tror det är ganska enkelt egentligen. Kan du se ett medvetande? kan du mäta det? svaret är nej, på samma sätt som du inte kan se en idé, ett nummer eller en regel. Därför måste medvetande vara icke-materiellt och inte förklarbart under materialism.
Kan du se ett stycke musik? Kan du väga musiken? Därför måste Spotify vara icke-materiellt och inte förklarbart under materialism?
Citera
2026-01-26, 21:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tror jag menade mer ur ett teologiskt perspektiv, iaf enligt min förståelse. Den kvantfysiska rumstiden får kvantfysiker diskutera.
Det är en intressant jämförelse tycker jag, speciellt när detta förhållande tycks kunna vara upphov till medvetandet.

Hela Skapelsen är ju ett vittne om Gud genom Guds Ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in