2026-01-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag var ateist till dess jag blev övertygad kristen vid 30+. Detta efter att Gud bevisat sig för mig.

Men då antar jag att vi talar om en subjektiv upplevelse, snarare än om något objektivt bevis eller argument som kan övertyga någon annan?
Men absolut, precis som jag skrev så är indoktrinering förklaringen till tro i de flesta fall, men inte alla.
Gällande argument av den typen jag gav exempel på skulle jag dock bli förvånad om det finns en enda kristen som kommit till tro pga dessa.
Citera
2026-01-26, 19:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jepp. Och detta är naturligt och bra. Evolutionen har sorterat fram benägenhet för religiositet, och socialdarwinismen (hittar ej bättre uttryck.... möjligen selektion på gruppnivå) har definitivt gynnat auktoritära religiösa samhällen. Detta är något vi ateister måste betänka.
Ideologisk övertygelse är av samma kategori som religiös dito.

Alla har ideal. Väldigt få människor är förmögna att hämta sina ideal inifrån.
Citera
2026-01-26, 19:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Det hårda problemet med medvetande är minst lika svårt att argumentera för som möjligheten till väljande i någon som helst form.

Samtidigt är det bara detta du verkligen vet, till och med materien och din kropp skulle kunna vara någon form av simulering/solipsism.

Då tycker jag att det är vettigt att gå på känslan som säger att du kan välja (i alla fall lite grand även om 'fri vilja' med rätta kan väcka reaktioner med tanke på alla orsakssamband och måsten).

I och med att du inte vet i alla fall så är det bättre att hålla sig närmare vår ursprungliga upplevelse och samtidigt lämna utrymme till hopp.

Har vi ingen fri vilja alls så finns inga påhitt heller. Till exempel det populära synsättet att Gud är ett påhitt behöver då ersättas med att Gud är en påhillu (påhittsillusion).

Det blir ett träskgöra att få till ett korrekt språkbruk om inte annat om vi skulle enas att det bara finns påhillus och inga påhitt. 😅
Jag håller sanningen för högt för att ha ett dylikt resonemang.

Påhitt kan finnas. Att fantasi existerar betyder inte att vi väljer fantasin.
Citera
2026-01-26, 19:39
Medlem
Citat:
Det fetade:
Varför utgår du ifrån att kristna här vill missionera?
Förstår inte vad detta har för koppling till min fråga?

Citat:
Detta är ett debattforum. På ett debattforum framför vi bevis. I denna tråd ska ateister och kristna framlägga bevis för sin respektive syn på tillvaron. Har hittills sett absolut noll bevis från ateisterna.
Vilka bevis är det ateister ska prestera menar du?
Så länge ni religiösa inte lyckas föra era påståenden i bevis är ju ateism rationellt. Det krävs ingen positiv bevisning för att inte tro på ett obevisat påstående.
Citera
2026-01-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Hur många kristna finns det egentligen som ursprungligen blev övertygade om att kristendomen är sann, pga argument och bevis?
Hur många av er blev kristna efter att ha tagit del av fine tuning-argumentet eller det kosmologiska argumentet?
Hur många av er blev kristna genom att höra talas om de ”uppfyllda” profetiorna i bibeln?

Det i sig visar inte att kristendomen inte är sann, men det är ändå intressant att ingen av er som kommer med dessa uttjatade gamla argument själva har blivit troende pga dem. Ändå förväntar ni er att de ska vara övertygande?
Religion bygger nästan helt och hållet på indoktrinering av barn. Det är därför vilken religion man har i de flesta fall avgörs av vart man är född och vad ens föräldrar tror på.

Å andra sidan har ju "läran om slumpen" också blivit en form av indoktrinering. Barn och ungdomar tror på den i de delar av världen där den lärs ut i skolorna. Inte för att de har några bevis för den (finns inga), utan för att deras omgivning tror på den.
Citera
2026-01-26, 20:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Förstår inte vad detta har för koppling till min fråga?

Vilka bevis är det ateister ska prestera menar du?
Så länge ni religiösa inte lyckas föra era påståenden i bevis är ju ateism rationellt. Det krävs ingen positiv bevisning för att inte tro på ett obevisat påstående.
I den här tråden debatterar vi alla för våra åskådningar. Det är alltså inte en tråd där kristna kommer med diverse påståenden som ateister dementerar, nödvändigtvis, vilket är ungefär det enda som skiljer den från andra redan existerande trådar på forumet.
Citera
2026-01-26, 20:05
Medlem
NeXXors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Gud är utanför universum, och går därför inte att bevisa på samma sätt som vi kan bevisa saker innanför universum.
Men det betyder inte att gud inte går att bevisa, gud ger tecken hela tiden på att han finns. Han interagerar med vårt universum, och lämnar ledtrådar.

Vad är eran åsikt om det här?
https://www.youtube.com/shorts/0_WtzCnFv68

Hur kan han vara utanför vårt universum men samtidigt interagera med vårat universum? Om han interagerar med vårat universum så gör han det på ett detekterbart sätt och kan således mätas eller bevisas. Så hur ska du ha det?
Citera
2026-01-26, 20:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeXXor
Hur kan han vara utanför vårt universum men samtidigt interagera med vårat universum? Om han interagerar med vårat universum så gör han det på ett detekterbart sätt och kan således mätas eller bevisas. Så hur ska du ha det?
Eftersom att universum är förenat med tiden då tid är beroende av gravitation (vilket ger förändring) innebär att vara utanför universum att vara utanför tid.

Där tid som vi känner den inte existerar, och gravitation inte heller är på det vis vi känner den, finns vad vi kan säga är inom och utom universum det som är energi i olika förhållanden till annan energi. Oberoende av rumstid. Populärt kallat andra dimensioner.

Det går faktiskt att filosofera sig fram till detta, och folk med mycket i huvudet har också gjort just det under tusentals år även om mänskligheten först nu kan konstatera att det stämmer.
Exakt vad detta innebär för den fysiska världen är svårare att veta.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-26 kl. 20:22.
Citera
2026-01-26, 20:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag frågar vad något är, då ger du det bara ett nytt alias (ande=gud=medvetande). Kan vi lägga till änglarna, trollen, tomten samt Thor och Oden till din lista på olika alias för det som inte kan beskrivas? Varför/varför inte? Det här förklarar ju inte vad saken i sig är för något. Kan du hejda dig lite med fler alias för en stund och i stället förklara faktisk innebörd, mekanism och uppkomst? Då kanske du kan närma dig att vara det minsta trovärdig. Ett nytt alias är inget bra argument.
Varför skulle jag kunna skriva något om medvetande som du inte själv kan klura ut? Förstå att det är något speciellt och sluta att vara så kritisk.
Citera
2026-01-26, 20:22
Medlem
Citat:
Jag håller sanningen för högt för att ha ett dylikt resonemang.

Påhitt kan finnas. Att fantasi existerar betyder inte att vi väljer fantasin.
Vad säger du om min första mening? Är den osann? Var brister resonemanget?

Förstår inte hur påhitt kan finnas i en deterministisk eller slumpbaserad värld.

Du menar som kompatibilism? Det är bara att man är duktig på att förvirra sig med ordjonglering i min mening.
Citera
2026-01-26, 20:23
Medlem
Upplyftens avatar
Jag kan berätta samma ögonblick jag blev ateist ...

I samband med morgonbönen i första klass , där en mycket gammal skollärarinna (Som luktade illa ur munnen) Predikade med emfas att Gud ser allt , hör allt, och bestraffar allt dåligt uppförande
Instinktivt visste vi alla 7-åringar att käringen beskrev sig själv och sin ruttna attityd till precis allting som lämnade hennes lilla behändiga box för att härska över oss.

Jag är mycket tacksam över henne. Det besparade mig en hel del huvudbry att följa ett slags "mysterium" över en varelse som är allestädes närvarande (Fast ingen har någonsin sett eller hört av "varelsen" annat i något slags självhypnos) Inser också att det enda organiserat religion tills helt nyligen , har använt barnatro´n för att hålla liv i detta döende spektakel - Är att skrämma skiten ur minderåriga och därigenom få till nytt lydigt material för att hålla illusionen om maktordningen vid liv.
Citera
2026-01-26, 20:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Vad säger du om min första mening? Är den osann? Var brister resonemanget?

Förstår inte hur påhitt kan finnas i en deterministisk eller slumpbaserad värld.

Du menar som kompatibilism? Det är bara att man är duktig på att förvirra sig med ordjonglering i min mening.
Nej, jag syftade på detta stycke:

"Då tycker jag att det är vettigt att gå på känslan som säger att du kan välja (i alla fall lite grand även om 'fri vilja' med rätta kan väcka reaktioner med tanke på alla orsakssamband och måsten).

I och med att du inte vet i alla fall så är det bättre att hålla sig närmare vår ursprungliga upplevelse och samtidigt lämna utrymme till hopp."

Vad jag menade var att jag inte resonerar så. Sålänge jag inte vet vad som är sant eller ej håller jag mig inte till det ena eller det andra. Tex kan min upplevelse i det fallet vara fel och din rätt, och jag kan prova på både och utan skrupler

Frågan är väl vart fantasier kommer ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in