2026-01-25, 21:04
Medlem
SDUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det där får du utveckla. Som det låter nu så låter det dumt.
C++ är ett språk som i många fall kräver bra matematiska kunskaper om man vill fortsätta utvecklas inom detta språk.

C++ är Branschstandarden för högpresterande datoranvändning, det erbjuder bland anant bibliotek som Eigen för linjär algebra, och används flitigt i simuleringar, datorgrafik och maskininlärningsbackend (t.ex. TensorFlow).

Det är ett tyngre språk som man kan göra med mer. I längden kommer det kräva goda kunskaper i matematik såvida det inte är till en begränsad nivå eller användning som man ska programmera språket med.
Citera
2026-01-25, 21:12
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraVovve
Som titeln lyder. Bästa språket för en total nybörjare. Jag har provat lite c++ men det kanske är för svårt för nån som är ny.
Det kanske beror på var du vill hamna?

Vill du hanka vidare så har du fått tillräckligt med förslag.

Vill du vara delaktig i att förändra världen måste du förstå matematik, samspel och kravställning, inte vilket språk.

Det tar tid men det är stimulerande när du väl (ger)visar förtroende, på alla punkter ovan.
Senast redigerad av RitchieBlackmore 2026-01-25 kl. 21:13. Anledning: ordval
Citera
2026-01-25, 21:57
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
C++ är ett språk som i många fall kräver bra matematiska kunskaper om man vill fortsätta utvecklas inom detta språk.

C++ är Branschstandarden för högpresterande datoranvändning, det erbjuder bland anant bibliotek som Eigen för linjär algebra, och används flitigt i simuleringar, datorgrafik och maskininlärningsbackend (t.ex. TensorFlow).

Det är ett tyngre språk som man kan göra med mer. I längden kommer det kräva goda kunskaper i matematik såvida det inte är till en begränsad nivå eller användning som man ska programmera språket med.

Nja. Python är större som språk när det gäller TensorFlow. Det är också stark rekommendation att välja Python om man ska använda TensorFlow då NumPy, SciPy, PyTorch och JAX jobbar bättre ihop med TensorFlow än vad alternativ för C++.

Det som är skillnad är att C++ anses vara svårare då man måste hantera mer saker.

Så man kanske skulle kunna säga att den som vill hålla på mer med kritiska system på en bil som exempelvis Broms- och styrsystem, Airbags, Radar/LiDAR väljer C++ medans Python används till träning av ML-modeller, simulering/analys, prototyper etc.

Därför så vinner Python för avancerad matematik.
Matematiskt forskning, numeriska metoder, modellering, analys där man mer direkt kan hantera det med NumPy, SciPy, SymPy, JAX ger valet Python.

C++ handlar mer om inplementationen av de matematiska modellerna (enkelt uttryckt). Som språk brukar man säga att Python står mindre i vägen än C++.

Så vill man hålla på med avancerad matematik så är valet självklart Python.

Dock ska sägas att MATLAB/Simulink är standard inom fordons-branschen när det kommer till modellbaserad design och simulering. Speciellt när det kommer till styrsystem och andra säkerhetskritiska system. Andra nyckelord för den som vill arbeta med fordon och matematik är Modelica, Amesim.

Så vill man jobba med avancerade matematiska system så skulle jag säga att man främst ska bli en fena på MATLAB/Simulink, elektronik, Realtidssystem, C/C++, Python, avancerad matematik. Då snackar vi civilingenjör i Elektroteknik typ.
Citera
2026-01-26, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
...
Vill du vara delaktig i att förändra världen måste du förstå matematik, samspel och kravställning, inte vilket språk.

Det tar tid men det är stimulerande när du väl (ger)visar förtroende, på alla punkter ovan.

Fel, det krävs ingen vidare kunskap i matematik för att programmera. Det är ett hantverk med "kravställare" (dvs uppdragsgivare) som vill ha praktiska resultat, inte en världsfrånvänd, teoretisk akademisk syssla.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nja. Python är större som språk när det gäller TensorFlow. Det är också stark rekommendation att välja Python om man ska använda TensorFlow då NumPy, SciPy, PyTorch och JAX jobbar bättre ihop med TensorFlow än vad alternativ för C++.

Det som är skillnad är att C++ anses vara svårare då man måste hantera mer saker.

Så man kanske skulle kunna säga att den som vill hålla på mer med kritiska system på en bil som exempelvis Broms- och styrsystem, Airbags, Radar/LiDAR väljer C++ medans Python används till träning av ML-modeller, simulering/analys, prototyper etc.

Därför så vinner Python för avancerad matematik.
Matematiskt forskning, numeriska metoder, modellering, analys där man mer direkt kan hantera det med NumPy, SciPy, SymPy, JAX ger valet Python.

C++ handlar mer om inplementationen av de matematiska modellerna (enkelt uttryckt). Som språk brukar man säga att Python står mindre i vägen än C++.

Så vill man hålla på med avancerad matematik så är valet självklart Python.

Dock ska sägas att MATLAB/Simulink är standard inom fordons-branschen när det kommer till modellbaserad design och simulering. Speciellt när det kommer till styrsystem och andra säkerhetskritiska system. Andra nyckelord för den som vill arbeta med fordon och matematik är Modelica, Amesim.

Så vill man jobba med avancerade matematiska system så skulle jag säga att man främst ska bli en fena på MATLAB/Simulink, elektronik, Realtidssystem, C/C++, Python, avancerad matematik. Då snackar vi civilingenjör i Elektroteknik typ.

Vad fint att du frågar "AI" men har du några egna tankar kring frågeställningen?
Citera
2026-01-26, 19:52
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Fel, det krävs ingen vidare kunskap i matematik för att programmera. Det är ett hantverk med "kravställare" (dvs uppdragsgivare) som vill ha praktiska resultat, inte en världsfrånvänd, teoretisk akademisk syssla.
Är du alltid så kategorisk?
Läs inlägget igen och förstå nyanserna.

Om man siktar på att bli kodapa har du rätt och det fann jag utrymme för i inlägget.
BTW, är du en kodapa?
Citera
2026-01-26, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Är du alltid så kategorisk?

Du hade fel alltså? Då vet vi. Sluta ljug din tomte.
Citera
2026-01-26, 22:30
Medlem
Python eller Javascript det finns också ett ganska nytt språk som heter "Go" som kan vara värt att titta på.
Citera
2026-01-29, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Python eller Javascript det finns också ett ganska nytt språk som heter "Go" som kan vara värt att titta på.

Nej, Go är bland de äldsta i värden
Citera
2026-01-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Nej, Go är bland de äldsta i värden

Fel Go. Dåligt namn på ett språk förresten, så därför kallas det istället ofta golang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Go_(programming_language)

Fast som första språk tror jag det är bra med något som inte måste kompileras, t.ex. Python.
Citera
2026-01-30, 09:41
Medlem
Västkustskts avatar
Visual Basic
Citera
2026-01-30, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Visual Basic
Du menar gamla Visual Basic (snarare än VB.NET)? Tycker nog det känns lite outdated

Men om någon vill prova lite VB 6 finns en webbaserad miljö här som ska efterlikna den VB6-miljö man använde på den gamla goda tiden:

https://bandysc.github.io/AvaloniaVisualBasic6/
Citera
2026-01-30, 17:59
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraVovve
Som titeln lyder. Bästa språket för en total nybörjare. Jag har provat lite c++ men det kanske är för svårt för nån som är ny.

En gång i tiden började jag med det som kallades Basic eller QBasic och som utvecklades till Visual Basic. Så vore jag nybörjare idag och skulle välja ett språk så blev det nog Visual Basic. Dock började jag ganska tidigt med C++ där man kan åstadkomma betydligt mer än med VB. Så svårigheten med mer avancerade språk ska inte överdrivas. Java är också ett alternativ där jag ganska fort lärde mig så pass att jag kunde producera ett eget krypteringsprogram. Ett alternativ är väl också JavaScript som körs lokalt i webbläsaren. Men vill du ha förslag på just ett programmeringsspråk som är bra att börja med så står jag ändå fast vid Visual Basic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in